Kajak för långa paddlare!?

Det finns många ranka kajaker men ditt hör knappast Kodiak! (totalbredd 59cm)

/Janne

Hur Kodiaken, eller en annan kajak, upplevs i vågor av en lång mindre erfaren paddlare kan inte utläsas av något så enkelt som bredden. Heller inte avgöras av en liten paddlare, och heller inte upplevas av en duktig paddlare. Att bedömma rankheten från teori baserat på något så enkelt som bredden ger inte mycket.

Kodiaken är en kajak, som på kurser i vågor med nybörjare, visar sig överraska långa paddlare med att slå runt och upplevas som ostabil jämfört med andra kajaker, trots att en del av dessa inte är bredare.

--- Mats ----
 
Är det någon som sitter inne med lite tips om bra kajaker för paddlare som är långa eller har långa ben?

Tacksam för svar!

Du skriver inte hurudan kajak du är ute efter. Jag var till Tiderace fabriken i går där de berättade att kunden kan välja mellan 3 olika längder till främre skottet...men söker du en motionskajak så är knappast tiderace första alternativet.

Lycka till med sökandet!
 
Jag är 190 och väger ca 95 kg och hade tänkt mig en Kodiak men efter att ha paddlat den (olastad)och upplevd den som ganska vinglig (gick en del sjö vid det tillfället) så provade jag också en Prijon Seayak och den kändes betydligt stabilare. Den sägs passa paddlare upp till ca 1,85 men jag får plats utan problem och har marginal kvar till pedalernas ytterläge.

Köpte alltså en Seayak och hämtade den förra helgen. Paddlade den första gången i onsdags (i hällregn) och det kändes riktigt bra!

Obs att jag inte paddlat på nästan 15 år och alltså kan klassas som nybörjare.

/Martar
 
Klart inte bredden säger allt om stabiliteten, men klart den inverkar! Men till saken! Hade förmånen för nåt år sen att paddla Prinjon kajaker: Kajakerna var Seayak,Kodiak å Barracuda!
Paddlade samtliga helt olastade å jag upplevde Kodiaken som tryggast följt av Seayaken å sist Barracudan som jag kan tänka mig ovana upplever som rank!

/Janne
 
Klart inte bredden säger allt om stabiliteten, men klart den inverkar! Men till saken! Hade förmånen för nåt år sen att paddla Prinjon kajaker: Kajakerna var Seayak,Kodiak å Barracuda!
Paddlade samtliga helt olastade å jag upplevde Kodiaken som tryggast följt av Seayaken å sist Barracudan som jag kan tänka mig ovana upplever som rank!

/Janne

Det visar som så många andra saker att det finns många individuella faktorer som spelar in på hur man upplever en kajak, erfarenhet är en, längd en annan.

Som tidigare nämnts upplevs kodiaken som rank av just stora personer (och ju mer erfaren man är dess mindre känsla har man av instabilitet). En gissning är att du är en bit från 190 centimeter och 95 kilo.

Är det ofint att fråga hur stor du är?

--- Mats ---
 
Jag är faktiskt rätt stor :) 86kg å 189cm lång! Men mest muskler :)

Mvh Janne!

Jepp, det är stort i sammanhanget, mest muskler innebär hög tyngdpunkt. Då är du i det intervall som bland oerfarna brukar bedöma Kodiaken som rank. Som sagt, det visar hur olika kajaker upplevs av folk, och möjligen också hur svårt det är för en erfaren att bedöma hur en oerfaren upplever en sak.

(Lika självklart som en erfaren inte skulle lita alltför mycket på ett par nybörjares jämförelse av ett par kajakers förmåga att rolla, lika självklart är det att nybörjare inte skall lita alltför mycket på erfarna personer vad gäller deras personliga känsla hur ranka kajaker som lämpar sig för nybörjare är, även om de kan fråga till exempel kursledare hur personer lika dem själva brukar uppleva olika kajaker)

--- Mats ---
 
Kodiak

If you are an un-experienced paddler and under 90 kg the kodiak will feel unstable. You have to remember this kayak is designed as an expedition kayak that can carry all you need for up to six weeks or when you need a space in colder climates, or and for a very large paddler. So if you are under 90 kg it will naturally feel "rank" when unloaded. But it wont sink when loaded for two weeks paddling and a paddler weighing 110kg.

But if you look at Barbro Lindman, (less than 70 kg), she has paddled a Kodiak fully loaded through some of the hardest waters that anyone in Sweden has attempted, but again it was loaded and she has a high level of skills.

But the good news Prijon designed a new boat to come in between the Kodiak & Seayak for 2009 that will fill the void to say :)
 
If you are an un-experienced paddler and under 90 kg the kodiak will feel unstable. You have to remember this kayak is designed as an expedition kayak that can carry all you need for up to six weeks or when you need a space in colder climates, or and for a very large paddler. So if you are under 90 kg it will naturally feel "rank" when unloaded. But it wont sink when loaded for two weeks paddling and a paddler weighing 110kg.

But if you look at Barbro Lindman, (less than 70 kg), she has paddled a Kodiak fully loaded through some of the hardest waters that anyone in Sweden has attempted, but again it was loaded and she has a high level of skills.

But the good news Prijon designed a new boat to come in between the Kodiak & Seayak for 2009 that will fill the void to say :)

Bra beskrivning. En fundering bara, det skrivs mycket om Prijon i den här tråden. Jag kan förstå att de dyrare Romany och Explorer inte kommer upp så lätt i jämförelsen, men P&H Scorpio till exempel är en kajak som verkar vara både rymligare för en stor person, stabilare än Kodiak och ändå både manövrerbar och lastbar. Finns det någon erfarenhet som gör att den inte nämns så gärna?

--- Mats ---
 
Jag har paddlat endel Scorpio under sommaren. Det är en väldigt rolig båt som är lätt att surfa och leka med även fast volymen är stor. Vi har även använt den med stora kunder och hittills har alla fått plats. Det är bra höjd under fördäcket så även personer med grova ben har rum. Kort sagt en rolig kajak med brett användningsområde.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Utvandraren Kajak för långa Paddling allmänt 20
Anders Sahlstrand Kajak för långa personer Paddling allmänt 16
freewheeler62 Lämplig kajak för långa personer? Paddling allmänt 3
kennedy Kajak för långa? Paddling allmänt 13
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3

Liknande trådar