Kaja+Skata=Skaja/Skataja

Hejsan, har precis registrerat mig på forumet enbart för att förmedla denna upptäckt och för att höra om någon tidigare har skådat vad jag skådade idag! (forumansvariga får gärna flytta diskussionen till en lämpligare tråd om det finns)

Var på väg ner till affären i området där jag bor då jag såg en kaja med ett högst ovanligt färgschema, nämligen den av en skatas. Vid första anblick trodde jag nästan att den hade råkat ut för någon människa som kastat vit färg på den, dock är detta inte särskilt troligt då min mamma såg samme fågel året tidigare då den var mkt yngre, antagligen kläcktes den ur en kull någon gång året 2007, jag var i Norge för tillfället, men min mor blev utskrattad då hon påstod att hon sett en blandras på skata och kaja.

Så jag såg samma fågel idag, svart, vit och grå. Och jag misstar mig inte när det gäller kråkfåglar, jag har vuxit upp i närheten av samtliga kråkfåglar som återfinns i sverige. Vår gård har flitigt använts som tillhåll för kajor och skator under flera generationer. Så jag är väl bekantad med hur dessa fåglar ser ut och låter. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig vid tillfället förutom den på mobilen, som är fruktansvärt kass.

Funderar på att ta en bild på sagda fågel med en kamera och sedan lägga ut en bild på den, om jag återser exemplet. För precis som gården blev ett tillhåll, finns det en trädformation i närheten av den lägenhet där jag befinner mig som agerar tillhåll för flera hundratals (om inte tusentals) kajor, kråkor, råkor och skator (med skator som minoritet).

Är det någon som tidigare har sett något liknande? Om jag får tag i en bild på fågeln så lär jag skicka den till en ornitolog för verifiering.

Mvh
Johan

Hörde om precis samma korsning på naturmorgon P1 i helgen, det var en lyssnare som skickat in en bild och undrade. De skulle ta upp det närmare nu till helgen.

Checkade precis P1s hemsida, och tydligen så handlade det fallet om en skata som hade lite skumma färger, och det sades då antagligen bero på ärftliga avvikelser eller sjukdom, fallet är kanske detsamma med min kaja med inslag av skata.

En bild skall det jagas efter dock. Har inte lyckats hitta något i ämnet genom att googla, så det är bara att leta upp fågeln, och är det en blandras så var förhoppningsvis jag först att kalla den för "skaja" ; )

Trådstartaren säger sig vara säker på att det är just en kaja med skatfärger - inte tvärt om. I så fall är det väl möjligt att det är en kaja som är partiellt albino. Jag har iofs inte hört talas om någon sådan tidigare, men det är å andra sidan mycket som jag inte har hört talas om tidigare... ;)
Att vara partiellt albino förekommer bland vissa fågelarter i varje fall.

Men tänk om det är en klippkaja! Då blir det rusning!

HåkanF

Korsningar...

Här i Sthlm ser man nästan på daglig basis korsningar mellan Fiskmås och Duva.Så visst förekommer det.

peter

tack för alla svar hittills!

Dock så är jag till 95% säker att det inte är en klippkaja, då den här "skajan" jag såg är vitbräcklig och var till fysiken exakt som en kaja, att tillägga är att den bor och rör sig tillsammans med sina kajfränder.

Ska bege mig ut imorgon med en kamera och se om jag kan få en bild på den, ser verkligen fram emot det : )

Här är en länk till en bild av en kaja som ser ut ungefär som den jag såg idag. Återigen ska försöka få den på bild, men tills dess får nedanstående länk duga.
http://www.vafk.se/bilder/Western-Jackdaw-Bredasten-October-14-2007_1_375.jpg

Edit: Som ni ser står det "western jackdaw" det är detsamma som "eurasian jackdaw", alltså en vanlig kaja. Så det finns alltså inte en sorts kaja med detta mönster som kallas för western jackdaw, bara så att detta är utrett så att det inte blir några missförstånd : )

Här är en länk till en bild av en kaja som ser ut ungefär som den jag såg idag. Återigen ska försöka få den på bild, men tills dess får nedanstående länk duga.
http://www.vafk.se/bilder/Western-Jackdaw-Bredasten-October-14-2007_1_375.jpg

Edit: Som ni ser står det "western jackdaw" det är detsamma som "eurasian jackdaw", alltså en vanlig kaja. Så det finns alltså inte en sorts kaja med detta mönster som kallas för western jackdaw, bara så att detta är utrett så att det inte blir några missförstånd : )

Den här kaja är partiellt albinistisk, inte en korsning mellan skata och kaja. Dvs brist på pigmentering.

Antagligen, bland kajor känns det som ett hyfsat sällsynt fenomen. Jag har sett en del kajor i mitt liv men aldrig en som jag såg idag.

Men jag ska allt ha en bild av den ändå ; )

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg