Kaja+Skata=Skaja/Skataja

Vit skata?

Hej, hittade denna tråd då jag sökte efter korsning mellan skata och kaja och anslöt också till forumet för att reda ut detta.

Har nu i dagarna hemma hos svärfar sett ett skatpar som vistas tillsammans med 2 tillsynes vita skator. Studerar man dem närmare har de små svarta inslag, näbben påminner om en kajas tillika huvudformen. Något " rundare" än en skata samt att stjärten är lite bredare och med en mer solfjäderlikt utseende. Fick bara lite taskiga bilder med min iphone, tyvärr.
Fåglarna finns centralt i Skåne och ses av svärfar i stort sett dagligen. Någon son råkat ut för dessa tidigare.
Min fågelkunskap kan anses som god utan för den delen vara ornitolog. :)

Vad har de för stjärt? Det finns ju vita skator, men de brukar i alla fall ha lite pigment på hals/huvud, så de brukar vara brunaktiga där.

Stjärten är bredare än på en skata, möjligtvis något kortare och solfjäderformad...alltså lite mer utspärrad än en skatas. Näbben skiljer sig också som jag skrev tidigare. Dem är nästan helt vita, bara lite svarta stripor på halsen vad jag kunde se. Dessa "hybrider" är mycket lika varandra, går inte att skilja dem åt. Bifogar en taskig iphone bild.

Bilagor

• IMG_1382.jpg
    IMG_1382.jpg
    70 KB · Visningar: 266

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg