I samband med hustruns kängjakt har två av varandra oberoende säljare påtalat att det där med formbarhet pga skumskiktet i Meindel ska man ta med en hink salt.
Viktigast är att kängan passar ens fötter, fabrikatet är igentligen ointressant.
Jag har slitit ut Salomon läderkängor, Everest G-tex, Salomon G-tex och har nu Lundhags Prof.
Skönast för mina fötter är helt klart Lundhags, men ack så tunga. Överväger att köpa ett par utan stopping i skaftet.
Mina Hanwag fick sonen ärva då hans fötter passade bättre än mina i dom. Fantastiskt välgjorda kängor, utan G-tex men välvaxade tålde dom vad som nästan.
Frugan är inne på andra paret Crispi denna gången med G-tex. Ochså väldigt välgjorda kängor.
Men, beträffande vatten, erfarenheten är att trampar man ner i vatten djupare än skafthöjden så kommer det in lite vatten. Och det stannar absolut längre i fodrade kängor.
Mest snabbtorkande av de jag haft var nog Hanwag, som var skodda med skinn invändigt oxå.
Vatten utifrån står alla kängor emot om man sköter dom.
Fjällen i sommar blir i Lundhagarna, inte för att dom krävs, utan för att jag vill vara säker på o slippa skavsår.