Kängor för ca 1000.-?

Lischke; sa:
Hej,

Är det ingen som har testat Graninges Gumpe? Den verkar ju ganska "basic". 1399:- brukar dom kosta tror jag.

Ska du göra några lite mer avancerade vandringar skulle jag välja ett par skor med färre sömmar,som ju är en av de kritiska punkterna på ett par skor (svåra att få täta).Annars ser de riktigt fina ut.

Är du ovan vid vandringar så kanske ett par skor med EVA-inlägg (stötdämpande) vara nåt att kolla efter.

peter

ping; sa:
Lischke; sa:
Hej,

Är det ingen som har testat Graninges Gumpe? Den verkar ju ganska "basic". 1399:- brukar dom kosta tror jag.

Ska du göra några lite mer avancerade vandringar skulle jag välja ett par skor med färre sömmar,som ju är en av de kritiska punkterna på ett par skor (svåra att få täta).Annars ser de riktigt fina ut.

Är du ovan vid vandringar så kanske ett par skor med EVA-inlägg (stötdämpande) vara nåt att kolla efter.

peter
Jag har hört av en bekant till mig som har kängorna, att dom ska vara vattentäta.

Allvarligt

KLAGER; sa:
sunderlux; sa:
Det stod i Metro idag att team sportia har ett par Merrell nedsatta från 1695 till 995. Men det kanske bara gäller i Göteborg

Ja visst går det att hitta G-tex kängor under 1000kr

Team Sportia

clipboard012aq.jpg

Och i dagens Stockholm City annonserar HiSport Vikingkängor

clipboard023by.jpg

Menar du verkligen att han skall slänga ut 1000:- och bli jätte besviken efter ett tag..Grabben skall ha ju ha ett par kängor, du menar väl inte att han skall köpa ovanstående "skor". Jag hade nog otur med mitt köp av Garmont och är lite besviken men de spelar helt klart i en annan liga..och kostar ca 1200-1300:-

Re: Allvarligt

Roberth; sa:
KLAGER; sa:
sunderlux; sa:
Det stod i Metro idag att team sportia har ett par Merrell nedsatta från 1695 till 995. Men det kanske bara gäller i Göteborg

Ja visst går det att hitta G-tex kängor under 1000kr

Team Sportia

clipboard012aq.jpg

Och i dagens Stockholm City annonserar HiSport Vikingkängor

clipboard023by.jpg

Menar du verkligen att han skall slänga ut 1000:- och bli jätte besviken efter ett tag..Grabben skall ha ju ha ett par kängor, du menar väl inte att han skall köpa ovanstående "skor". Jag hade nog otur med mitt köp av Garmont och är lite besviken men de spelar helt klart i en annan liga..och kostar ca 1200-1300:-
var inte orolig, jag köper bara kvalité, och jag hör alltid efter i forum innan jag köper något. Det kan ofta bli dyrt att köpa saker från dom främsta tillverkarna med kvalitén man får är värd varenda krona. Som min F1, bättre kniv får man leta efter.

Roberth; sa:
Om du kan betala ca 1800 så är Haglöfs Track nog ett bra alternativ. Jag prövade ett par i sommras, och är väldigt nöjd. De är lätta har bred läst och faktiskt rätt stabila ,helt ärlig så blev jag faktiskt riktigt överraskad.

Kängorna är dock inte avseda för tung pakning och riktigt tufft underlag men en tur på på typ kungsleden håller de nog för..

Varning för haglöfs dojor!!!
Jag har ett per onyx som jag använder som promenadskor då det är unjefär vad de klarar av. De går inte ens att cykla i regn utan att de blir sura! Gore i skor är inget som jag har nån bra erfarenhet av och haglöfs kängor är det ingen som jag vet som är nöjd med.

ps. enda fördelen med att rosa det mästa andra sker är att folk lyssnar mer när man väl risar ds.

Sâg att du är Östgöte.
Gâ ner till Öhammars sport o fiske i Linköping och titta.
Ibland har dom kanonpriser pâ utgâende modeller.
Annars är väl Uteliv en butik med bra priser pâ bra produkter.

Jag köpte de Salomon som enligt Stadium bara säljs på Stadium, 1399:-. Knatade runt i fjäll och natur i en vecka ungefär utan att få skavsår. Det tycker jag är rätt bra i ett par oingådda skor. Ger bra stöd och har en hyffsat kraftig sula.

De billigare skorna på Stadium föll bort just pga sulan. Är den för tunn så känner man varenda sten i foten och det blir obekvämt att vandra. Dessa kommer kanske för runt tusenlappen på mellandagsrea?

Köpa begagnat skulle jag bara göra om det var oanvända skor i princip. Tanken på att gå in ett par skor som någon annan redan gått in känns inte så lockande...

Mvh
Fredrik

Arméns

stick iväg till öb och köp ett par gamla marschkängor (versionen som är helt i läder). Det var så jag började min kängbana och dom hängde med enda tills jag skaffade hundvalp och dom smakade för bra för att få finnas kvar (tyckte hunden).

Synd

Varning för haglöfs dojor!!!
Jag har ett per onyx som jag använder som promenadskor då det är unjefär vad de klarar av. De går inte ens att cykla i regn utan att de blir sura! Gore i skor är inget som jag har nån bra erfarenhet av och haglöfs kängor är det ingen som jag vet som är nöjd med.

ps. enda fördelen med att rosa det mästa andra sker är att folk lyssnar mer när man väl risar ds.

Tråkigt att du tycker så..jag är rätt nöjd med mina kängor och de jag känner tycker de är bra.. Jag tänker dock inte argumentera..du vet säker bäst. Hmm..smart, ett par onyx när du cyklar att jag inte har tänkt på det..verkligen ett bra tips, beundrar din kreativitet..tack ;-)

Arméns kängor måste väl ändå ses som en nödlösning, i synnerhet om de är gammla 59-kängan du menar. En känga som gjorts för att passa så många olika fötter som möjligt vilket resulterat i en känga som inte sitter still på foten annan än med mängder av sockor och som i slutändan inte är riktigt bra för någon.

90-kängan var ett jättelyft men anledningen till att jag köpte Salomon var just att jag tröttnat på att halka runt i mina 90-kängor. Att försvarets officerare ofta köper egna kängor säger väl något det med...

Mvh
Fredrik

Jo,jag köpte ganska snabbt ett par lundhagare när jag blev lite seriösare. Dock så kostar väl ett par 59-kängor 75 kr. Så om du bara vill prova på så skulle jag tro att det kan vara värt att köpa ett par. Annars är det bara att vänta tills mellandagsrean börjar eller scanna internetbutikerna efter utförsäljningar och dylikt för att sedan prova skorna man hittar (om man hittar ett par) i butik. (jag gör inte det personligen men om man nu inte har så mycket pengar övers).
[Ändrat av keffmonst 2005-12-20 kl 16:33]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linus_Grahn Laga kängor Utrustning allmänt 9
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg