Kängor för ca 1000.-?

millimeter; sa:
Jag tror det brukar finnas Garmont Syncro vad-de-nu-heter GTX för typ 1399:- på en del ställen (läs: Femmans sport :). Vidare har jag hört att de är rätt okej. Men jag har aldrig använt dem, så kolla med nån som har.

Iofs är 1399:- inte riktigt 1000:-, så det kanske inte är något bra tips.

Jag köpte ett par för att gå i "stan" med, tyvärr fick jag byta dem direkt då de faktiskt läckte.. men annars var de helt OK. Dock lite små i storlekarna och bör nog bara användas till enklare skogsturer..

Om du kan betala ca 1800 så är Haglöfs Track nog ett bra alternativ. Jag prövade ett par i sommras, och är väldigt nöjd. De är lätta har bred läst och faktiskt rätt stabila ,helt ärlig så blev jag faktiskt riktigt överraskad.

Kängorna är dock inte avseda för tung pakning och riktigt tufft underlag men en tur på på typ kungsleden håller de nog för..

Jag köpte ett par Garmont Syncro GTX för ett par år sedan, kostade 1300:- då. Har haft dem som vanliga vinterkängor och till några vandringar i lågland och berg, som längst fyra dagar. Har funkat ypperligt, vandrade bla nästan en hel dag i en bäck utan att bli blöt. Inget avancerat, men för mig har de varit ett klockrent köp. Sambon som får skavsår av allt har inte haft några problem alls i sina.

MVH

Strykarräven; sa:
Kan man kontakta denna utförsäljning via internet/telefon, och be dem skicka skodonen?

De har ju en web-shop, så de borde ju också kunna sälja 2:a sortering där. Problemet är väl kanske att de inte har listat vad som finns. Andra tillverkare som t ex Hilleberg har ju inte så många produkter i sitt sortiment så de kan hålla reda på sina produkter i 2:a sorteringen. Och nästan ingen tillverkare annonserar/skyltar ju med sina 2:a sorterings produkter.

Även i Lundhags butik så ligger ju 2:a soterings varorna mycket undanskymt.

1000-lappen

Om du tänkt hålla dig till 1000:-,bör du gå till en av de större "sport"-kedjorna.De brukar alltid ha ett eller flera prisvärda alternativ nedsatta,gtx även ibland med Vibram sulor för 995:-.Han skriver att han är 15 år,varför ska han då satsa mera pengar på ett par pjuck som får stå och samla damm om nåt år,med ett par schyssta damasker till så syns det inte vilket märke dom har,och damasker växer man inte ut lika snabbt.

peter

Rundan; sa:
Jag har ett par Everest som jag använt till vardags samt kortare vandringar under ett par år.
Dom är sköna att gå i, men vansinnigt hala när det är blött.
Det där med hala kängor är ett aber, vad gör man om man provat ett par sköna och bra kängor i butik, och vid första snön/regnet upptäcker att de är såphala? Mig veterligen finns ingen "halkgaranti", och då är pengarna kastade i sjön. Har drabbat mig med ett par TNF-skor och ett par Merrell-kängor, båda dyra skodon.

Skit i märket

För det första skit i märket på kängorna, dock kan du undvika de allra svampigaste modellerna hos Stadium och Intersport etc.

Gå runt i så mycket affärer du hinner och prova så många olika sorters kängor du kan så du är förberedd när rätt par hamnar på rea. eller kampanjpris.

Själv köpte jag mina nuvarande Garmont Pico för 699 SEK, en mycket skön känga som jag gått långt både i skog och fjäll med. De hade kostat 2000 SEK och jag inväntade rätt pris s.a.s.

Bara för att Garmont är sköna för mina fötter bör det inte tas till intäkt för att de passar dina. Kängor är
delikat då våra fötter är hyfsat individuella. Dock vågar jag påstå att Garmont har hög kvalitet.

Jag har också god erfarenhet av Merell, Kikut och Kirunakängan som inte längre finns. Däremot Lundhags och mina fötter, ehuru jamtska, inte är kompatibla.

Begagnade kängor är jag ytterst skeptisk till om de inte är i det närmaste ohadda.

Strykarräven; sa:
Rundan; sa:
Jag har ett par Everest som jag använt till vardags samt kortare vandringar under ett par år.
Dom är sköna att gå i, men vansinnigt hala när det är blött.
Det där med hala kängor är ett aber, vad gör man om man provat ett par sköna och bra kängor i butik, och vid första snön/regnet upptäcker att de är såphala? Mig veterligen finns ingen "halkgaranti", och då är pengarna kastade i sjön. Har drabbat mig med ett par TNF-skor och ett par Merrell-kängor, båda dyra skodon.

Jag köpte för nâgra âr sedan ett par Jack Wolfskin kängor.
Eller igentligen grova gympaskor med lite skaft pâ.
Riktigt bra skor som hâller fortfarande men Vibramsulan var snorhal sâ fort det var lite fuktigt ute.
Enl ett râd pâ nâgot forum i Tyskland J W eller Globetrotter sâ gnuggade jag sulorna med stâlull och det hjälpte.
Enl uppgift sâ var sulorna behgandlade med nâgot för att inte âldras i lager.

sunderlux; sa:
Det stod i Metro idag att team sportia har ett par Merrell nedsatta från 1695 till 995. Men det kanske bara gäller i Göteborg

Ja visst går det att hitta G-tex kängor under 1000kr

Team Sportia

clipboard012aq.jpg

Och i dagens Stockholm City annonserar HiSport Vikingkängor

clipboard023by.jpg

Roberth; sa:
Om du kan betala ca 1800 så är Haglöfs Track nog ett bra alternativ. Jag prövade ett par i sommras, och är väldigt nöjd. De är lätta har bred läst och faktiskt rätt stabila ,helt ärlig så blev jag faktiskt riktigt överraskad.

John-Pelle Sport på Götgatan 58 i Stockholm har extrapris 1000 Kr för dessa tom lördag 26 november enligt annons i dagens DN.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linus_Grahn Laga kängor Utrustning allmänt 9
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg