Kängor för ca 1000.-?

Hej!

Jag ska köpa mig ett par kängor efter jul, när jag har mycket pengar. :) (Jag är 15 år, så ja blir rikare efter jul). Jag har tittat på Graninge Gumpe, vad tror ni om den kängan? finns det andra alternativ i 1000 kronorsklassen?

Ett alternativ kan vara att satsa på begagnade kängor. Se bara till att de inte är använda så mycket att de är snedtrampade/skeva i sulan. Membrankängor (GTX-) är svåra att lita på om man köper begagnat, säljaren säljer av en anledning, och inte sällan är den anledningen bl a att membranet läcker... Ingen garanti heller på beg kängor. Men, min erfarenhet (snål/fattig som man är) är att bra kängor i 1000 kr-klassen är svåra att hitta. Har provat Garmonts och Salomons enklare modeller, och jag är inte värst nöjd.

Lischke; sa:
Hej!

Jag ska köpa mig ett par kängor efter jul, när jag har mycket pengar. :) (Jag är 15 år, så ja blir rikare efter jul). Jag har tittat på Graninge Gumpe, vad tror ni om den kängan? finns det andra alternativ i 1000 kronorsklassen?

Jag tror det brukar finnas Garmont Syncro vad-de-nu-heter GTX för typ 1399:- på en del ställen (läs: Femmans sport :). Vidare har jag hört att de är rätt okej. Men jag har aldrig använt dem, så kolla med nån som har.

Iofs är 1399:- inte riktigt 1000:-, så det kanske inte är något bra tips.

borgan; sa:
Är det någon som har erfarenhet av Everest kängor?

För många år sedan hade jag ett par Everest halvhöga kängor med cordura-överdel.
Dom var mycket sköna och bra på alla sätt men efter ganska kort tid hade stödet inne i klackarna säckat ihop.
Köpte ett par Salomon på rea istället, dessa höll i 3 år och det var med sorg dom åkte till tippen.

gundj; sa:
borgan; sa:
Är det någon som har erfarenhet av Everest kängor?

För många år sedan hade jag ett par Everest halvhöga kängor med cordura-överdel.
Dom var mycket sköna och bra på alla sätt men efter ganska kort tid hade stödet inne i klackarna säckat ihop.
Köpte ett par Salomon på rea istället, dessa höll i 3 år och det var med sorg dom åkte till tippen.

Var med ett par vanliga vinterskor till skomakaren i veckan för påseende. Sulan hade säckat ihop inifrån, ett tvärt snitt tvärs över trampdynan. Då visade han på några andra skor hur det var konstruerat: sulorna är urkarvade i ett rutmönster för att spara vikt. Det var bara att kassera. Håller väl för ett par års belastning, sen kaputt. Med ledning av vad du skriver, undrar jag om de billigare vandringskängorna är gjorda på samma sätt (?) Eller alla skor och kängor kanske är det?

Lundhags mest basic...

...inte precis det pris du hade tänk dig. Men å andra sidan håller de nog i fem år mer än nått som går att få i 1000kr-klassen. Så långsiktigt är det nog billigare.

Modellen heter forester och är basen för allad eras andra skor och är beprövad genom årtiondena. Mycket enkel och like som kan strejka, inga hokus pokus membran (jag har inget i allmänhet emot membran, bara i skor), inga foder som ger upp efter ett och ett halvt år av användning och framförallt!; Första gången man börjar använda kängor på ett seriöst sätt så bör det vara vanliga läder eller läder/gummi då detta är det som alla andra varianter kommer från och man lär sig mycket nyttigt om vård och liknande på detta sätt. Om detta är dina första riktiga kängor bör du söka dig till liktiga läderkängor, även om du så ska ha armens gamla pjucker.

Det finns en hel del recensioner av liknande skor från lundhags här på utsidan. Kolla även på Lundhags.se...

Hoppas att mitt råd inte var oöverkomligt i pris då du kommer att, med rätt vård, gå i dina forester kanske tills du är 20-25 och därigenom sparat in många par "high-tek" kängor och kan lägga pängarna på att använda grejerna istället.

/Fabian

Hej,

Tack för alla fina svar.
Det finns inget hinder förmig att köpa kängor som kostar 1500:-
om dom är bra. Men jag går inte gärna upp till 2000:- klassen.

Är det ingen som har testat Graninges Gumpe? Den verkar ju ganska "basic". 1399:- brukar dom kosta tror jag.

KLAGER; sa:
De billigaste kängorna med Goretex membran är nog Viking. Kommer man till Jämtland så har ju annars Lundhags ca halva priset på 2:a sorteringen & utgående modeller i sin butik.
Kan man kontakta denna utförsäljning via internet/telefon, och be dem skicka skodonen?

Jag har ett par Everest som jag använt till vardags samt kortare vandringar under ett par år.
Dom är sköna att gå i, men vansinnigt hala när det är blött.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linus_Grahn Laga kängor Utrustning allmänt 9
Ann-Cathrine Kängor med stabilitet och komfort som en löparsko? Utrustning allmänt 44
Henriko Hanwag kängor - dålig kvalitet? Utrustning allmänt 3
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
krakelz Gå in kängor Utrustning allmänt 8
fotografiskt Vem kan sula om M90-kängor? Utrustning allmänt 12
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
Valpish Hur snöra kängor? Utrustning allmänt 9
Johan123 Erfarenhet av kängor Viking Myrdrag GTX? Utrustning allmänt 0
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
andy69 Lätta "kängor" Utrustning allmänt 8
fritzov Nya kängor som skaver Utrustning allmänt 13
greenfish Köpt nya kängor, klämmer bredden Utrustning allmänt 9
Egiz M90 Kängor Utrustning allmänt 34
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
Snubblaren Sula om meindl kängor? Utrustning allmänt 2
baffinguarapo Meindl kängor Utrustning allmänt 10
Redlinefoto Impregnera Patton kängor? Utrustning allmänt 7
MultiS Student kängor Utrustning allmänt 9
majkiiz Kängor Utrustning allmänt 3
saft-teo Kängor för luffning Utrustning allmänt 18
typera Lundhags kängor! Utrustning allmänt 179
thureinature Varma kängor i praktiken Utrustning allmänt 36
desireman Har köpt nya kängor! Hur sköter man dom? Utrustning allmänt 13
elka9110 Amerikanska kängor Utrustning allmänt 6
timlaine Rengöra kängor Utrustning allmänt 2
ornithoptera Rätt kängor för mig? Utrustning allmänt 6
niklaz Kromfria/ej kromgarvade kängor? Utrustning allmänt 5
Herr Nilsson Större kängor? Utrustning allmänt 5
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
såg kängor Utrustning allmänt 1
Maskinisten Vårda kängor. Utrustning allmänt 16
storskogen Svart fett som färgar kängor Utrustning allmänt 8
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
JohanBergman. Korkers kängor! Utrustning allmänt 2
Maxlind Kängor. Meindl vs. Lundhags. Utrustning allmänt 39
jojjas Kängor Utrustning allmänt 3
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
Knix Bra Militära kängor? Utrustning allmänt 19
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
Patriksg Kängor Utrustning allmänt 4
Solkatt Torkning av kängor i fjällen Utrustning allmänt 46
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg