Själv tillhör jag "det beror på-lägret". Jag provade att gå i terränglöparskor i Sarek i år och det gick väl bra. Om jag jämför med mina kängor, Jörn, så var några saker bättre och andra saker sämre. Fördelarna var inte alls så stora som jag trodde. Visst gick det smidigt över block, men jag har aldrig tyckt mina Jörnisar är klumpiga eller att jag inte har god markkontakt med dem.
Nästa gång jag ger mig ut på en sådan långtur kommer jag emellertid att välja kängor och det av två anledningar: När jag blev kall om fötterna i slutet av dagen tog det halva natten att bli varm igen, samt när turen var över såg mina nya skor ut som vore de färdiga för soptunnan. På turer där jag inte förväntar mig alltför sur mark kan jag däremot tänka mig att gå i lätta skor.
Nästa gång jag ger mig ut på en sådan långtur kommer jag emellertid att välja kängor och det av två anledningar: När jag blev kall om fötterna i slutet av dagen tog det halva natten att bli varm igen, samt när turen var över såg mina nya skor ut som vore de färdiga för soptunnan. På turer där jag inte förväntar mig alltför sur mark kan jag däremot tänka mig att gå i lätta skor.