Men goa Martino (65%): vi hade ju rätt ut att vriststöd och stabilitet är tvenne väsenskilda ting!
Eller?
Jag tror ärligt talat vi talar om varandra lite och att begreppen är otydliga.
Ytterligare försök till begrepps-definition:
1: Vriststöd enligt Malindo:
stöd för vristen pà det att den ej kan vika sig om man trampar snett, dvs det motverkar vrickade fötter. Gives i regel av att skodonet gâr upp en bit över vristen. Detta vriststöd varierar som Vandrare mycket riktigt pàpekar beroende pâ vilket slags skodin man använder sig av, hur högt resp. hur styvt skaftet gâr, hur hârt man knyter etc. Dock räcker det med ett ganska lâgt skaft för att ge sâpass vriststöd att man unviker vrickning vid felsteg.
Vissa hävdar att folk med vältränade vrister inte behöver vriststöd. jag personligen behöver det fr.a när jag bär packning i ojämn terräng.
Fjäderlätt hävdar att vriststöd är en myt, och att det viktigaste är att hälkappan är korrekt. Jag diskreperar, eftersom hälkappan inte har nât med vristen att góra, dock är den mycket viktig för stabilitet och stöd för foten.
2: Stabilitet enligt Malindo:
Med stabilitet menas det stöd och support som gives till hela foten, vrist etc. pâ det att skon hjälper anvándaren att gà längre sträckor med packningöver varierad terräng utan att behöva känna sig osäker. Hur mycket stabilitet som behövs är naturligtvis högst individuellt. Personligen gillar jag skodon som ger den stabilitet som terrängen kräver for att slippa koncentrera mig pâ att inte falla samt fór att inte trötta ut mig och mina fötter med ständig koncentration och parering av ojämnheter.
Viktiga komponenter här är:
- Material i kängans övre del (läder, textil, supportmaterial, foam etc)
- Sulmaterial (bindsula och yttersula samt till viss del iläggsula)
- Hälkappa, gärna förlängd pâ skons insida (till hâlfoten) för att ge stöd och motverka pronering
- (design)
Till Thomas kan jag bara säga att mitt bevis i vriststödsfrâgan är bara mina egna erfarenheter med olika slags skodon vi vandring med packning. Med lâgskor har jag vid ett antal tillfállen fallit eller varit nära att falla vid vikning av vristen vid feltramp, medan detta alltid undvikits av skaftet när jag burit kängor, även lâga kängor. Jag kan därför empiriskt visa att âtmind. i mitt fall sà är vriststödet ingen myt.
Masse (24%)