Ala ar inte Babanov men kom ihag att aven Babanov borjade nogonstans. Kanske skulle 95 procent av alla som aker berg over 8000 meter borja i ratt anda och lara sig himalayaklattring den langa vagen. Och pa sa satt bygga upp en erfarenhetsbas som gjorde att de klara av att gora det i alpin stil.
Vad vet jag bara en tanke. Och Sure jag e dryg nar det komer till det har med expeditioner, fixrep och lager och annat skit. Kan det goras i en battre stil ska det goras sa.
Den rysska okupationen av K2 forra aret var dock cool. Tank den dagen linjen gors i alpin stil. Da kan de som gor den tacka ryssarna for att de visade att det gick att komma upp dar. I balnd kan det vara motiverat att go ewpedition style men det ar inte dar man ska borja.
Vad vet jag bara en tanke. Och Sure jag e dryg nar det komer till det har med expeditioner, fixrep och lager och annat skit. Kan det goras i en battre stil ska det goras sa.
Den rysska okupationen av K2 forra aret var dock cool. Tank den dagen linjen gors i alpin stil. Da kan de som gor den tacka ryssarna for att de visade att det gick att komma upp dar. I balnd kan det vara motiverat att go ewpedition style men det ar inte dar man ska borja.
Är det lugnt om jag smyger in med en kommentar här? Det verkar vara två som dominerar den här debatten.
Angående Light and fast håller jag med dig i stort. Det är det mest naturliga sättet att bestiga berg för min egen del, man är självförsörjande, tar sina egna beslut och ser om sitt eget hus. Jag kallar det frihet och njuter av det fullt ut i bergen.
Jag tror dock inte det är säkert att klättra många rutter i Himalaya i alpin stil. Jag gillar inte din kommentar om fasta rep eller läger, hur många har Babanovs fysik och psyke att genomföra en sådan expedition som han gjorde? Låter lite väl drygt tycker jag..
Det är lätt att peka på ryssarna som föredömen när det kommer till alpina bedrifter. De verkar inte vara mänskliga. Men se på K2 förra året när de ockuperade västsidan, 18 stycken tror jag att de var i teamet.
Vi är väl i bergen på våra egna villkor och förutsättningar? Det är ingen tävling om vem som är störst och starkast och det är oftast då det går åt helvete.
Stef