Uttalandet retade en del (åtminstone ExplorersWeb) eftersom en del folk som befann sig (och även förolyckades) på K2 var erkänt mycket, mycket erfarna och duktiga klättrare (avsevärt mer erfarna än Fredrik själv).Som en allmän kommentar till Strängs uttalanden från en fotöljäventyrare: Jag trodde det var en allmän åsikt att de högsta bergen lockar fler och fler oerfarna människor till att göra toppförsök. Så har jag förstått det utifrån senaste årens debatt och händelser.
Jag förstår inte hur ett sådant uttalande, generellt hållet som det var utan att peka ut någon, kan vara kontroversiellt.
//A
Jag tycker dock att det är en rent löjligt negativ tolkning av ExplorersWeb, självklart menade aldrig Fredrik att ALLA på K2 var oerfarna.
Kritiken som Fredrik framförde att en del klättrare kom upp toppen alldeles för sent på kvällen, var dock helt korrekt och legendaren Messner var ännu hårdare i sin kritik (kallade det för "stupidity"). Det sistnämnda visar väl att även erfarna, duktiga klättare kan få bristande omdöme i death zone (höjder runt 8000 m och över). Jag tycker dock man bör vara ödmjuk eftersom varken sig kroppen eller hjärnan fungerar normalt på dessa höjder. Dessutom är säkert vissa av dessa elitklättrare lite av tävlingsmänniskor, de är vana vid att alltid nå toppen och har satsat en jäkla massa pengar i deras expiditioner... vissa berg är dock inte som andra. K2 räknas väl av många till ett av världens tre svåraste berg att bestiga? Av vissa kanske t.o.m. som det värsta eller näst värsta?