Jag tycker så här:
- Att det vore intressant att höra i vilken omfattning Sträng hjälpte till och tog ner klättrare från lager 4 till base camp. Gav han dem råd eller bar han ner dem?
//Magnus H.
Magnus, jag tror att jag håller med dig i det mesta du skriver.
Lite kommentarer/funderingar om ovanstående händelse (vilket jag enbart grundar på sådant jag läst):
- Det mycket, mycket sorgliga med den räddningsinsats som Sträng säger sig varit inblandad i är att en Pakistanier dog under själva räddningsinsatsen (!!) medan de (inte Sträng ensam) försökte bärga den döda kroppen. (Alltså efter att de redan konstaterat att personen de skulle rädda var död.) Den räddningsinsatsen som ryktet säger att Sträng själva tagit kommandot över. Alltså sammanlagt två dödsfall timmar innan själva raset i Bottleneck inträffade!
Ur ett klätterperspektiv kan man verkligen fråga sig om inte den döda personen borde övergivits direkt när man såg att han var död och inte levde? Att försöka bärga en person på höjder kring 8000 m riskerar ju att äventyra säkerheten för flera personer, vilket det verkar gjort?
Hmmm för en klättrare kan man också nästan tycka att det borde vara en värdig "begravingsplats" att få vila på ett av världens absolut vackraste berg. Varför då försöka bärga liket?
Den här enskilda händelsen är den som jag är mest intresserad av att få veta mera om genom senare intervjuer med Sträng.
Ni som kan får gärna kommentera detta? Bör man försöka bärga döda kroppar på höjder kring 8000 meter och över?
Enligt vad det verkar så var det här Strängs egentliga enda misstag på hela expiditionen, dvs att han icensatte bärgningen av en död kropp högt uppe på K2? (Däremot var det sannolikt helt rätt i att försöka rädda honom från början, innan man visste att han var död!) Allting annat som skrivs tycker jag är strunt.
Jag förstår att jag kan ge lite dubbla intryck när jag i en del artiklar stenhårt kritiserar ExplorersWeb och i vissa andra även ifrågasätter en del handlingar som Sträng varit inblandad i.
Hur som helst, jag tycker det inte är fel eller omoraliskt att i ett forum diskutera denna traumatiska och extrema klättringskatastrof.
Jag är minst lika kritisk mot ExplorersWeb som innan trots att jag nu diskuterar händelser som Sträng varit inblandad i. Jag har ingen respekt alls för den typen av rfullständigt espektlösa förnedringsjournalistik som ExplorersWeb riktat mot Sträng i 2-3 st artiklar. Hoppas fortfarande att Sträng blandar in advokat och stämmar dom. Finns säkert en hel del i klättervärlden som skulle stödja Strängs ansträngingar.