Kompisar på långseglarbåt
Jag träffade en norsk båt,
Stillahavskryssaren, på Bora Bora för några år sedan. Det var 10 norske gutter som hade lagt 100 000 norska kronor var på att köpa en 45-50 fots Bénéteau, en före detta charterbåt (och jag tror det var från Västindien, men kan komma ihåg fel).
De seglade under ett år tillsammans och sålde sedan båten på Nya Kaledonien (franskt DOM-TOM med expats med gott om pengar och som helst köper franskt)
eller om de kom hela vägen till Australien som också betalar hyggligt för kända båtmärken eftersom transportkostanderna gör att det är båtbrist där nere.
Om att köpa en begagnad charterbåt
Kan på papperet verka billigt och båtarna är ofta bara fem år gamla, men de har levt ett mycket hårt liv med nya amatörer till skeppare varje vecka året runt som kör på grund, låter seglen fladdra sönder, får tampar i propellern och kröker axeln eller sliter bort fördäcksluckan med genuans skot (ett mycket vanligt problem tydligen, enligt en tekniker på Sunsail jag pratade med)
Hitta båtarna utomlands på
www.yachtworld.com
Om att segla 5-10 grabbar/tjejer tillsammans
Bästa besättningen är ett (gift) par, visar erfarenheten från dem som kommer hem igen (som vänner).
En stor grupp med många viljor har sällan samma planer med vad en segling ska innebära och personer hoppar av olika anledningar; får ett jobb, intagen till universitetet, blir kära, får slut på pengarna och så vidare.
Idé: Gör ett skrivet kontrakt och sälj andelar så den person som hoppar av får sälja vidare till någon annan som resten av besättningen kan acceptera. Annars är det risk att båten blir ytterligare en av alla de båtar som är en "tappad sug" (köp dock gärna en sådan - de är mycket billigare och kan vara ganska bra utrustade).
Om att renovera båt
Tar mer tid och blir dyrare än man tänkt - mycket längre tid och mycket dyrare, alltid! ;-)
Är seglingen det viktigaste, lägg mer pengar på att köpa en bra, och därmed dyrare, båt från början. Vill man i första hand renovera en båt; köp ett billigt vrak och kom iväg om två, fem eller tio år.
Om att köpa båt i USA
Jag har kollat in detta ganska noggrannt och trots att kronan förlorat nästan 30% mot dollarn det senaste halvåret, kan man fortfarande hitta mycket billiga båtar over there.
Tyvärr kan det vara lätt att bli lurad (orkanskadade båtar eller slitna av den starka solen) och man behöver åka över och besiktiga båten innan man slår till. Eller anlita någon person (besiktningsman) som man kan lita på - troligen därför inte någon som säljaren tipsar om. Kostar upp mot 10 000 kronor oavsett om man åker själv eller anlitar någon mot betalning. Och det för varje båt man tittar på ...
Att åka runt och titta på olika båtar på en veckas USA-semester är krävande eftersom USA inte är något litet land.
Norra USA (De stora sjöarna och Cheaspeake Bay har ofta båtar som har klarat sig lite bättre - både från sol och orkaner). Däremot finns det största utbudet i Florida.
Mitt bästa tips på snorbilliga båtar:
Ebay i USA (dollarn står i 8,1 SEK idag, 5,9 SEK i våras när jag letade!)
Om utrusta en båt hemma eller utomlands
Sverige och EU är inte billigt. Men fördelarna att utrusta sin båt hemma är att man vet var man ska hitta grejorna och hantverkarna till det bästa priset - därför blir det billigare (och jag har provat både och ...).
Framförallt hittar man inte den utrustning man behöver i länder med låga löner/låga skatter och man kan tillbringa veckor av frustrerande väntan på reservdelar och hantverkarhjälp i hamnar där man inte vill tillbringa mycket tid.
Mycket mer tid ibland än vad man någonsin tror/hoppas, är min erfarenhet ;-)
Oops, blev lite långt. Det var inte meningen ...