jordenrunt segling

Första steget i all planering är brainstorming och det är det vi håller på med nu. Andra steget är kanske att se vilka som är intresserade, men så långt har vi inte kommit än va?

/Rasmus
 
Har spanat in den men inte kommit till skott med att köpa den än så blir nog en julklapp istället ;)
Däremot snubblade jag över följande bok i en begagnadbokaffär nere på gran canaria.
Kanske inte riktigt det vi är ute efter men intressant ändå.

http://www.alibris.com/search/books/qwork/7308127/used/A world of my own

Ett annat tips är att spana in sebastian näslunds bok om hans seglatser över atlanten

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127116263

Finns även en film samt en hemsida om det hela

http://www.arrandir.se/

Filip
 
Om du fick uppfattning av att jag inte riktigt har koll på innebörden och "storleken" av ett projekt som detta så uppfattade du mig nog fel. Jag tror jag har en bra uppfattning om vad ett sådant här projekt innebär och vet mycket väl storleken av det hela. Det var ju precis detta jag kommenterade tidigare i denna tråd; storleken av något sånt här.
Jag har själv varit med om ett antal långseglingar, dock ingenting som kan mäta sig med seglatser på 2-3 år i sträck (om det nu är det vi talar om), och har sedan flera år tillbaka planerat långseglatser med min farbror, som för övrigt snart bor fast på en egen 70-fotare. Om 1-2 år är jag troligtvis ute med honom runt om i världen om jag nu inte får för mig att "joina" en typ av "grupp" som du söker.
Nog vet jag ganska väl innebörden av något sådant här. Om det planeras att vara ute på en jordenruntsegling i flertal år, ja, då är det inget litet vi snackar om. Flera år på sjön är mycket. Ett projekt som detta kommer kräva sin tid.

överens?
 
helt klart överens. å Jag tvekar inte en sekund på att du vet typ 100 gånger mer om typ allt inom området än mig då jag som sagt har näst intill nada erfarenhet och kunskap om området.

Anledningen till att jag blev lite tveksam är att jag tidigare varit inne på att dra igång samma projekt men runnit ut i sanden antingen för att folk varit oseriösa eller för att folk helt enkelt inte var inne på samma typ av resa.

Har som sagt bara uppsakttat lite vad det skulle ta i tid. Efter som jag inte har någon erfarenhet så har jag utgått från liknande projekt och jämnfört.

Men när det gäller ekonomiska biten så har jag än mindre aning så vill gärna höra om allas erfarenheter och kunskaper och tips och så vidare.

Så som sagt tidigare fortsätt gärna göra inlägg i tråden och diskutera, är bara bra att höra hur alla tänker och har för ideer och kanske kommer på något man helt har missat.

/Filip
 
Hehe. Att jag vet mer inom området än dig har jag ingen aning om :). Det var precis inte det som jag ville ha sagt med mitt förra inlägg. Jag ville bara klargöra och pointera att jag, precis som du, har en uppfattning om projektets innebörd och storlek. Vilket du, med ditt tidigare inlägg, verkade tivla på. Jag ville helt enkelt bara klargöra det.
Så.

:)

Angående den ekonomiska biten. Det är en omöjlighet att diskutera det utan att ha planerat projektet. På den nivån vi diskuterar nu kan det ekonomiska varia med hundratals procent.

Det man får börja med är att fixa ihop ett gäng för resan. En grupp människor som passar bra ihop, är redo för ett sådant här projekt och som kan utföra detta vid en tid(år) som passar alla. Därefter får man börja planera resan i stora drag, varpå man får komma överens över de huvudsakliga kurserna/länder/whatever resan kommer gå ut på. Punkt tre blir att införskaffa sig den materiel som kommer behövas, dvs. båt + utrustning. Detta kommer kräva mkt tid och är en väsentlig del av det "ekonomiska". Punkt fyra måste väl innebära att börja planera resan detaljerat. Här börjar vi alltså komma på en nivå där vi kan bestämma mycket om ekonomin. Först här jag skulle vilja säga man får en uppfattning om vad det hela kommer att hamna på tillslut, efter mängder av resonemang, beräknar och beslut. När man kommit såhär långt är det säkert fler som vill hänga med / någon det skiter sig för etc.
Det är en stort projekt det här, som verkligen är krävande.

Jag ser två olika sätt man kan göra detta på.
1. Många personer är med på det hela, vilket innebär att alla inte seglar de 100%en, utan kan mönstra på/debarkera under resans gång. På detta sätt får man det ju mkt lättare ekonomiskt sätt.
2. En mindre grupp som seglar 100%, om inte ngt undantag. Jag vet inte hur stor en sådan här grupp kan vara. Beror helt på fartyg/resmål/planer. 3-6 kanske.

:)
Ville bara diskutera lite

/tim
 
För övrigt...

Tipset innan att köpa båt i USA är ett bra tips. Har snackat en del med min granne som faktiskt jobbar heltid med just detta. Han köper alltså in beggade båtar från USA, och kör över dem på lastfartyg hem till lilla Sverige. Priserna är helt sinnessjuka ibland i USA. Det mesta denna snubbe köper är Daycrouisers och mindre motorbåtar (<12m.), men dessa är iaf "oftast" 50%, ibland mer upp till 80% billigare i USA än här.

Att köpa båten i USA och utgå resan därifrån kan vara en ide. Men då tillkommer ju så mkt mer. Och det är kanske ett problem att renovera/förbereda båten där, gentemot här i Sverige. Utgifterna kommer ju också öka när vi är i USA, samt det kostar att ta sig dit. Flygbiljetter är inte så jävla billigt faktiskt. Jag flög dit i somras för 8k...

Din ide Filip, att köpa ngt som verkligen behövs grovrenoveras, är ju inte så dum heller. Det blir ju enklare på så sätt att vi är i hemlandet :) . Priset brukar dock av erfarenhet bli högre än vad man tror. Det är sånt jag lärt mig sen jag renoverat båtar med farsan hemma på landet.
Finns väl 2 options här:
1. Köper ngt som verkligen behövs renoveras från första början. Alltså ett vrak i princip. Men då kommer ju halva projektet gå ut på att renovera båten innan man kan dra ut på själva seglingen. Å andra sidan blir det billigare, mkt billigare.
2. Köper ngt i acceptabelt skick som inte behöver alldeles för mycket underhåll men är i behov av det och inte seglingsbar utan. Fördel; mindre jobb. Nackdel; priset.

Spånar bara lite :)
Jag håller med Filip här. Det är kul och nyttigt att diskutera, så vi håller tråden vid liv!

/tim
 
Utrustning

Hade tänkt mig ngt i denna stil när jag ska ut. Är absolut smidigast att köpa båten på bästa och billigaste möjliga ställe. Har själv en del erfarenheter vad gäller just båtar från USA. Priserna är som du säger halverade, och om inte mer, jämfört med här i Sverige. Vet dock ingenting om utrustning, men det lär väl vara som du säger. Det mesta är billigare utanför EU (och framförallt Sverige) :)

/tim

Tror han betalade mellan 6-8.000:- för ett vindroder, kostar väll minst det dubbla här.
Sen VHF och GPS mm har ju helt andra priser, men det är ju bara att kolla på internet.

Ett annat tips om man ska köpa båten i USA är ju att prata med säljaren av båten om man kan använda hans adress för att beställa varor från internet lokalt i USA så man har utrustning som väntar på en när man kommer dit.

Och då kan man ju även jämföra priser och få bra priser på nätet oxå istället för att kanske måste göra något impuls köp.

/Krister
 
Hej

har först en liten fråga angående usa delen. Låter ju inte helt fel att få ner priset på det viset. men snackar vi inklusive frakt och så? i och för sig kanske inte så viktigt om det ändå är billigt.
Skulle dock kännas tryggare i ett sånt läga att köpa från en svensk som importerar eller som du sa någon du känner än att kika på nätet och liknande och beställa från någon man inte har en aning om.
Bara en tanke.

Kikade på din ordning av saker å ting och har inget att invända.Ingen behöver väl egentligen spika sig till 100% innan vi kommer till den ekonomiska biten och ser vad det kostar och så.

Jag själv skulle tycka att 3-5 personer konstant vore lagom men med plats att ta in kanske två till sträckvis ifall ytterligare folk är sugna. Skulle väl i så fall bli att de konstanta får lägga sin del i båten och de tillfälliga får betala någon form av avgift.

Tycker även att det skulle vara grymt skoj och lärorikt med ett större renoveringsjobb men man får ju ta hänsyn vart ifrån alla kommer. Inte så skoj att köpa båt i gbg och renovera när en är från överkalix ;)

Resvägen får väl diskuteras fram och även stopp och liknande. Jag vill ju beta av rätt mycket men kanske inte alla som vill.
 
Hej

har först en liten fråga angående usa delen. Låter ju inte helt fel att få ner priset på det viset. men snackar vi inklusive frakt och så? i och för sig kanske inte så viktigt om det ändå är billigt.
Skulle dock kännas tryggare i ett sånt läga att köpa från en svensk som importerar eller som du sa någon du känner än att kika på nätet och liknande och beställa från någon man inte har en aning om.
Bara en tanke.
.

Nu var ju tanken att man flyger till USA och köper båten med all utrustning man vill ha och seglar den från USA och ut i världen, försäkring mm finns via ett tyskt företag och är väldigt beroende på vilken segelbåt och priset på båten mm

Så frakten står man ju för själv då ;)
 
Ett litet länktips till er!

Här finns både bra och dålig läsning om långseglande människor och deras båtar osv..
http://www.kitalita.se/links.htm

Har själv köpt en båt i USA som jag ska försöka hinna segla hem i vår.

Men som sagt, mycket spännande läsning finns på länken! och det är ju bättre att lära sig av andras misstag än av sina egna ;)

// Ivan
 
Kompisar på långseglarbåt

Jag träffade en norsk båt, Stillahavskryssaren, på Bora Bora för några år sedan. Det var 10 norske gutter som hade lagt 100 000 norska kronor var på att köpa en 45-50 fots Bénéteau, en före detta charterbåt (och jag tror det var från Västindien, men kan komma ihåg fel).

De seglade under ett år tillsammans och sålde sedan båten på Nya Kaledonien (franskt DOM-TOM med expats med gott om pengar och som helst köper franskt) eller om de kom hela vägen till Australien som också betalar hyggligt för kända båtmärken eftersom transportkostanderna gör att det är båtbrist där nere.

Om att köpa en begagnad charterbåt
Kan på papperet verka billigt och båtarna är ofta bara fem år gamla, men de har levt ett mycket hårt liv med nya amatörer till skeppare varje vecka året runt som kör på grund, låter seglen fladdra sönder, får tampar i propellern och kröker axeln eller sliter bort fördäcksluckan med genuans skot (ett mycket vanligt problem tydligen, enligt en tekniker på Sunsail jag pratade med)
Hitta båtarna utomlands på www.yachtworld.com

Om att segla 5-10 grabbar/tjejer tillsammans
Bästa besättningen är ett (gift) par, visar erfarenheten från dem som kommer hem igen (som vänner).

En stor grupp med många viljor har sällan samma planer med vad en segling ska innebära och personer hoppar av olika anledningar; får ett jobb, intagen till universitetet, blir kära, får slut på pengarna och så vidare.

Idé: Gör ett skrivet kontrakt och sälj andelar så den person som hoppar av får sälja vidare till någon annan som resten av besättningen kan acceptera. Annars är det risk att båten blir ytterligare en av alla de båtar som är en "tappad sug" (köp dock gärna en sådan - de är mycket billigare och kan vara ganska bra utrustade).

Om att renovera båt
Tar mer tid och blir dyrare än man tänkt - mycket längre tid och mycket dyrare, alltid! ;-)
Är seglingen det viktigaste, lägg mer pengar på att köpa en bra, och därmed dyrare, båt från början. Vill man i första hand renovera en båt; köp ett billigt vrak och kom iväg om två, fem eller tio år.

Om att köpa båt i USA
Jag har kollat in detta ganska noggrannt och trots att kronan förlorat nästan 30% mot dollarn det senaste halvåret, kan man fortfarande hitta mycket billiga båtar over there.

Tyvärr kan det vara lätt att bli lurad (orkanskadade båtar eller slitna av den starka solen) och man behöver åka över och besiktiga båten innan man slår till. Eller anlita någon person (besiktningsman) som man kan lita på - troligen därför inte någon som säljaren tipsar om. Kostar upp mot 10 000 kronor oavsett om man åker själv eller anlitar någon mot betalning. Och det för varje båt man tittar på ...

Att åka runt och titta på olika båtar på en veckas USA-semester är krävande eftersom USA inte är något litet land.
Norra USA (De stora sjöarna och Cheaspeake Bay har ofta båtar som har klarat sig lite bättre - både från sol och orkaner). Däremot finns det största utbudet i Florida.

Mitt bästa tips på snorbilliga båtar: Ebay i USA (dollarn står i 8,1 SEK idag, 5,9 SEK i våras när jag letade!)

Om utrusta en båt hemma eller utomlands
Sverige och EU är inte billigt. Men fördelarna att utrusta sin båt hemma är att man vet var man ska hitta grejorna och hantverkarna till det bästa priset - därför blir det billigare (och jag har provat både och ...).

Framförallt hittar man inte den utrustning man behöver i länder med låga löner/låga skatter och man kan tillbringa veckor av frustrerande väntan på reservdelar och hantverkarhjälp i hamnar där man inte vill tillbringa mycket tid. Mycket mer tid ibland än vad man någonsin tror/hoppas, är min erfarenhet ;-)

Oops, blev lite långt. Det var inte meningen ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gregerjohansson Jordenrunt-segling Segelsporter 7
Erixon_Formula18 Jordenrunt 2011; Besättning eller båt sökes Segelsporter 0
saltkrakan Atlanten segling våren -16 Segelsporter 0
yesset Gast finns, segling i juni? Segelsporter 1
Alexandra22 Segling Medelhavet Segelsporter 5
EilivEmilie Besättning sökes för segling Panama - Franska Polynesien med start mars 2012 Segelsporter 0
fredrik1 söker besättning för segling Västindien - Sverige Segelsporter 0
Free_ Segling i medelhavet Segelsporter 2
linda_wang Segling med start i augusti Segelsporter 1
Emliie Projektarbete segling Segelsporter 11
ultramarin Tips för segling i Stochkolms skärgård Segelsporter 1
Harald1981 Gratis segling i Kroatien Segelsporter 0
dmitrij Segling I Lofoten? Segelsporter 1
susanne111 Segling i kroatien Segelsporter 0
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
Jesskullan Segling Benodét v.29 Segelsporter 1
David2 Segling i Stockholm skärgård Segelsporter 0
sommer07 Segling med skappare på 47 fotare til sommaren Segelsporter 0
skogsdaniel Vill du hanga med pa runtjorden-gangets segling?? Segelsporter 0
Karin81 Segling i närheten av Skåne? Segelsporter 2
Utvandraren Segling och småbarn Segelsporter 3
lod Segling Söderköing - Birka med vikingaskepp Segelsporter 1
Stranne Segling i västindien Segelsporter 0
andersmossing Segling i Hudik Segelsporter 1
Ike Segling i Östersund? Segelsporter 1
utsidanjok Hobie Cat segling Segelsporter 2
havsskatt Segling på Östkusten Segelsporter 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg