Jorden-Runt Ryggsäck

Hejsan!

Jag ska ut ut resa jorden runt och behöver en bra ryggsäck. Någon som har några erfarenher? Har kollat lite på Haglöfs Victor 7585, Arcteryx Bora 80, Haglöfs SEC 75. Svårt att veta......

Tacksam för svar.
Jonas.

Du har inte funderat på de sk reseryggsäckarna? Det är en fördel att kunna "fälla in" bärsystemet när man reser, speciellt då man flyger. Ryggsäckar har en märklig förmåga att gå sönder då flygplatspersonal håller i dem...
Nackdelen med dessa säckar är att de är lite sämre att bära med men de funkar hyggligt, särskilt om man inte bär alltför tung vikter. Och bära tungt ska man ju inte göra på resor :)

Mvh Tomas

Jag har en Bora 80, är dock ny som bora-ägare och har hittils bara haft den på en längre fjälltur. men jag är väldigt nöjd med den. bärsystemet är avlastande och bra och konstruktionen känns bra.

provade många säckar innan jag fastande för boran. men nu skulle jag inte vilja ha någon annan.

frågan är dock om du behöver ha en sådan stor säck för att resa jorden runt. beror väl på om du vill ha tält och dylikt med dig. ska till australien i höst/vinter och tälta och jag tror att min bora blir lagom för det. man får lätt plats med tält i den trots att man har mycket annat med sig.

sedan gäller det ju att packa lätt när man ska flyga.
tror maxvikten för coach på BA är 23kg just nu.

Vulcan

bombardier; sa:
Hejsan!

Jag ska ut ut resa jorden runt och behöver en bra ryggsäck. Någon som har några erfarenher? Har kollat lite på Haglöfs Victor 7585, Arcteryx Bora 80, Haglöfs SEC 75. Svårt att veta......

Tacksam för svar.
Jonas.

Hej!

Skall du ut och resa skall du nog titta efter en rejält slitstark ryggsäck. Berghaus Vulcan tycker jag uppfyller detta!

jorden runt

Aloha!

Ett litet tips kan vara att du kollar så att ryggsäckens öppningar kan låsas på nge sätt, detta så att du försvårar för ev tjuvar så att du inte mister plagg el dyligt. Ibland kan du behöva att lämna ryggsäcken i något bussbagageutrymme, och där har man inte full koll på grejerna.

med vänliga hälsningar johan

bombardier; sa:
Hejsan!

Jag ska ut ut resa jorden runt och behöver en bra ryggsäck. ...

Jonas.

Ska du resa i stadsmiljöer är det en stor fördel om ryggsäcken kan packas genom en öppning framtill. Det är betydligt lättare att komma åt grejerna i ryggan och kläderna blir inte lika lätt skrynkliga.

Har själv en Bora 80 som visserligen är skön att bära men för vanligt resande skulle jag titta på nåt billigare (Lundhags V8, Haglöfs ShoSho...)

Ska du flyga mycket är en flightbag en bra investering för att slippa revor i väskan och trasiga spännen (Om du inte kan sy en själv).

Tycker jag
/M

Hej, jag har gjort en jorden-runt-resa för ett gäng år sen, vi var ute ca: 10 månader och alla av oss hade ryggsäckar där du kan täcka för bärsystemet och det fungerade utmärkt. Jag har genom åren då jag rest en hel del sett en del "sönderdragna" väskor (ryggsäckar) där tåtar och snören hängt ut......typ en ryggsäck.

Ha dessutom en utan för många fickor så att du med ett eller två små hänglås kan låsa utrymmena, inte för att hindra stöld utan för att ingen ska stoppa på dig saker du inte vill fastna i tullen med. :)

Ha en skön resa
Uffe

Jag har kollat på lite lundhagssäckarna och tycker att dom verkar sjyssta - V8 och V12. Har läst lite rescentioner, och de flesta verkar nöjda med dom. Det är i och för sig ett tag tills jag sticker iväg så man hinner väl ändra sig igen :)
Arcteryxen verkar ju grym, men det är prislappen också.

bombardier; sa:
...
Arcteryxen verkar ju grym, men det är prislappen också.

Visst Arcteryx är grym att bära men nu ska vi inte bli alltför prylbögiga. Jag tror inte jag skulle ta min Bora som förstahandsval för en sån resa.
1. Det styva midjebältet är besvärligt vid ex. flygresor.
2. Jag tycker den är krånglig att packa med "finkläder", blixtlåset på sidan funkar inget vidare och urgröpningen för huvudet är i vägen om man ska packa skrynkelfritt.

ShoSho eller V8 tror jag på... om man inte vill ha en riktig resesäck med skydd för bärsystemet.
/M

Lite tips

Jag skulle också rekommendera en Berghaus Vulcan eller Atlas. Eftersom de sjunkit i pris är de otroligt prisvärda, och de tål att "tappas" från busstak. Du får dessutom tokpraktiska sidfickor/dagsväskor på köpet.
Möjligen är de i största laget. När man reser så långt och länge behöver man inte så jäkla stor volym. 50 liter borde funka - som fjällvandringspackning minus kök, käk, tält och stor sovsäck.

Tänk på att det kan vara smart med en diskret rygga, som inte ser alltför ny, färgsprakande och rik ut. Därför är enfärgade, nedtonade färger bra. Som på Vulcan och även på Sec. Se helt enkelt till att tjuven väljer en annan rygga än din

Lär dig också fästa upp alla remmar, så att de inte hänger och slänger. Många ryggsäcksmänniskor ser ut som om de hade en bläckfisk på ryggen, med tjugo lösa remmar som släpar efter ner mot marken.
Fixar du detta är det inga problem att flyga med ryggsäck. Se också till att det finns bärhandtag på ryggan så att den går att hantera även utan att lyfta i bärsystem, eller gud förbjude, i packremmar, komprimeringsremmar och annat löst. Flygplatspersonalen och andra bagagehanterare tar tag där de når - se till att det är saker som sitter fast.
Alla bra, moderna ryggor har bra bärhantag (eller firningsöglor som de heter på nördspråk).
Helst ska det sitta en på ryggans framsida och en på baksidan.

Finkläder som skall packas strukna och platta packar du i ett "skjortkuvert" - finns från Eagle Creek. Funkar för skivor och sånt också.
[Ändrat av Nordesjo 2003-08-08 kl 14:29]

bombardier; sa:
Hejsan!

Tacksam för svar.
Jonas.

Ska du ta med tält och full campingutrustning eller bara resa som vanlig backpacker? Om du endast ska bo på hostel, besöka städer, stränder och göra lite trekking som dagsturer med grupper etc, lär du klara dig med en lite mindre ryggsäck.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
Tangentbord Letar ryggsäck, 55-60L, som klarar runt 20 kg Transportera 16
NinjaNisse Inköp av ryggsäck runt 80 liter Transportera 4
fredrikp Ryggsäck runt 90 l - Tips Transportera 0
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l Transportera 3
niking Bra ryggsäck runt 40-45 liter för sportiga aktiviteter Transportera 2
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg