Svar 2
Oj, jag måste helt ha missat att gå in på Utsidan för jag har ju inte sett era svar förrän nu. Beklagar detta. Jag är rätt ny på Utsidan och har inte fått in rutinerna än antar jag
Jerre: Guideyrket har nog sina för- och nackdelar, precis som du beskriver. Att få jobba utomhus är ju det jag helst vill men huvudsaken är ändå att jag får vara det på min fritid. Men som sagt så är nog guideyrket ändå inget för mig pga att man måste ha koll på så mycket saker samtidigt (hänvisar till tidigare inlägg i den här tråden).
Friluftsrookie: Ok, det låter ju intressant. För att bara sätta upp snitslar vid gallring och slutavverkning verkar rätt tråkigt. Jag skulle hellre isf vilja jobba med det du beskriver, att tillgängliggöra skogen för alla. Du får gärna skicka över PM och berätta hur du fann din mellanväg och vad du jobbar med!
Moga: Jag kan inte annat än hålla med dig om vad du skriver, men om man verkligen har hittat sin grej så vill/kan man nog inte låta bli att jobba med det. Kanske blir en besatthet då också men på ett förhoppningsvis sunt sätt. Men för mig som inte riktigt vet vad jag vill göra så känner jag mig väldigt stressad av att hitta ett arbete som är bra. Jag måste inte ha ett drömyrke och jag tycker att titeln drömyrke bara skapar prestationsångest. Tack och lov har jag lagt musikerplanerna på hyllan, musiken vill jag bara ha på min fritid. Jag är nog egentligen en person som kan trivas med lite av varje (fast inte reklam, ekonomi, försäljning eller jobba på en arbetsplats med för mycket folk och intryck omkring mig) och ha mina intressen på fritiden. Jag har faktiskt börjat längta tillbaka till Dalarna där jag är uppvuxen och huvudsaken är ändå att jag får ha närheten till naturen. Vilka kloka ord du delar med dig av; jobbet bör vara ett komplement till det liv jag vill leva i stället för tvärtom. Bästa jag har hört på länge faktiskt! Frilansa om naturgrejer kanske vore kul men jag är faktiskt mest inne på att släppa journalistiken helt. Jag har nog tappat intresset faktiskt. Timvikariat kan jag ha ett tag, jag är till ex timvikarie inom äldreomsorgen nu. Men för mig funkar det inte att vara timvikarie i längden då jag vill ha ett schema och veta att jag kan få en inkomst varje månad. Men det är en bra ingång och något som jag nog måste ta i början. Fortsätter det att vara svårt med jobb framöver så kommer jag nog att plugga någon kortare utbildning som ger mig jobb.
Homie: Jägmästare verkar väldigt kul men jag har inte CSN till en sådan lång utbildning tyvärr. Jag har ju redan pluggat en del innan. Tack för dina peppande ord och ja, på ett sätt har du rätt att den bästa tiden är innan när det finns oändliga möjligheter. Men nu vill jag helst att den tiden snart ska vara förbi och bara köra på.
Chrtur: Tack för informationen Chrtur. Guideyrket verkar som sagt kul men nu när jag fått mer på fötterna så verkar det väldigt stressigt, iaf för min del. Men klart, man vet ju aldrig om man inte provar.... Hur ser en typisk dag ut som guide?