Jetboiler - vilken lyx!

öringen; sa:
EmSt; sa:
Anna Frimodig; sa:
Med jetboilern tar ju en matpaus minimalt med tid.

Inte för att det hör hit men jag har hitintills aldrig sett matpausen som ett nödvändigt ont som måste klaras av på kortast möjliga tid. Tvärtom tycker jag det är en av de stunder som är bäst. När man får sitta och pyssla lite med maten och detaljstudera omgivningen.

Beror ju på situationen, är det pissväder/maten är tråkig etc vill man ju bara få det överstökat - är det soligt och fint och man har god mat med sig kanske man vill ligga ner i gräset en stund :)
Med ditt Omnifuel tar det vad, max 1 minut och 30 sekunder om du blåser på att koka upp 3,5 dl vatten för en påse Real? Hur lång tid tar det med Jetboil? Jetboil fungerar bara med gas om jag förstått rätt, en vattenuppkokare användbar runt halva-drygt halva året alltså.

Raskesven

Raskesven; sa:
öringen; sa:
EmSt; sa:
Anna Frimodig; sa:

Inte för att det hör hit men jag har hitintills aldrig sett matpausen som ett nödvändigt ont som måste klaras av på kortast möjliga tid. Tvärtom tycker jag det är en av de stunder som är bäst. När man får sitta och pyssla lite med maten och detaljstudera omgivningen.

Beror ju på situationen, är det pissväder/maten är tråkig etc vill man ju bara få det överstökat - är det soligt och fint och man har god mat med sig kanske man vill ligga ner i gräset en stund :)
Med ditt Omnifuel tar det vad, max 1 minut och 30 sekunder om du blåser på att koka upp 3,5 dl vatten för en påse Real? Hur lång tid tar det med Jetboil? Jetboil fungerar bara med gas om jag förstått rätt, en vattenuppkokare användbar runt halva-drygt halva året alltså.

Raskesven

Ja?

öringen; sa:
Raskesven; sa:
öringen; sa:
EmSt; sa:
Anna Frimodig; sa:

Raskesven

Ja?
Tankekedjan var: poängen med Jetboil är att det går så snabbt att koka upp vatten- EmSt tyckte inte den korta tiden var så viktig- du poängterade att den korta tiden kunde vara viktig- jag undrade hur mycket snabbare jetboil var än t.ex Omnifuel, dvs. om det verkligen gick så mycket snabbare med jetboil än typ Omnifuel.

Eftersom ditt inlägg innehöll citat om Jetboiler antog jag att du associerade till att just Jetboiler kunde vara bra ur snabbhetsaspekten. Mer begripligt?;-)

Raskesven

1 minut och 28 sekunder om vattnet håller 14 grader, är normalsaltat och att man själv och brännaren befinner sig i vindstilla miljö 188 meter över havet

alternativt

Ganska snabbt!

Jag har inte hunnit prova mitt Jetboil utomhus än, men med 0,5L iskallt vatten från kranen, stående på diskbänken i köket, har jag kommit fram till följande två resultat.

Vid första uppkoket använde jag MSR gas då jag inte fått originalgasen än. Tiden fram till full kokning blev 3 min 45 sek.

Jag blev putt, mailade C2 lite och tyckte att det var lite väl lite "jet" i köket. I svaret stog det bla. att Jetboils definition på kokande vatten är att det bubblar på botten, det jag kallar för sjudande vatten. Bra att veta när man ska se hur väl köket lever upp till det som utlovas.

När jag sen fick originalgasen testade jag igen under samma förhållanden och fick tiden till 2 min 45 sek. Det kan nog stämma rätt bra att tidpunkten för när vattnet började sjuda ("jetboil-koka") ligger runt 2 minuter. Lite svårt att dra gränserna dock.

Jetpower och Primus gaser verkar likvärdiga, medan MSR ger avsevärt sämre sprutt i köket. De har ju lite olika gasblandningar, så det säger sig självt.

På denna länk finns recensioner av Jetboil utifrån tester i fält.

http://www.backpackgeartest.org/reviews/Cook Gear/Stoves/Jetboil Personal Cooking System/

En av de tre testpersonerna uppger koktiden med fullt gaspådrag till 193 sekunder under de förutsättningar han anger, en annan som bäst 165. Detta låter hyffsat rimligt med tanke på att mina "ultimata" förutsättningar gav en koktid på 165 sekunder.

Buda; sa:
1 minut och 28 sekunder om vattnet håller 14 grader, är normalsaltat och att man själv och brännaren befinner sig i vindstilla miljö 188 meter över havet

alternativt

Ganska snabbt!
Det går "ganska snabbt" med alla gaskök. Av carl_:s svar förstår jag dock att det inte går snabbare att koka upp vatten med Jetboil än med andra gaskök, trots att det är en skräddarsydd vattenkokare. Lite förvånande tycker jag, särskilt efter de lyriska användarnas kommentarer. Enda riktiga poängen med Jetboil verkar vara att det drar 25 procent mindre bränsle än "konventionella" gaskök.

Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2006-06-08 kl 03:02]

carl_; sa:
Jag har inte hunnit prova mitt Jetboil utomhus än, men med 0,5L iskallt vatten från kranen, stående på diskbänken i köket, har jag kommit fram till följande två resultat.

Vid första uppkoket använde jag MSR gas då jag inte fått originalgasen än. Tiden fram till full kokning blev 3 min 45 sek.

Jag blev putt, mailade C2 lite och tyckte att det var lite väl lite "jet" i köket. I svaret stog det bla. att Jetboils definition på kokande vatten är att det bubblar på botten, det jag kallar för sjudande vatten. Bra att veta när man ska se hur väl köket lever upp till det som utlovas.

När jag sen fick originalgasen testade jag igen under samma förhållanden och fick tiden till 2 min 45 sek. Det kan nog stämma rätt bra att tidpunkten för när vattnet började sjuda ("jetboil-koka") ligger runt 2 minuter. Lite svårt att dra gränserna dock.

Jetpower och Primus gaser verkar likvärdiga, medan MSR ger avsevärt sämre sprutt i köket. De har ju lite olika gasblandningar, så det säger sig självt.

På denna länk finns recensioner av Jetboil utifrån tester i fält.

http://www.backpackgeartest.org/reviews/Cook Gear/Stoves/Jetboil Personal Cooking System/

En av de tre testpersonerna uppger koktiden med fullt gaspådrag till 193 sekunder under de förutsättningar han anger, en annan som bäst 165. Detta låter hyffsat rimligt med tanke på att mina "ultimata" förutsättningar gav en koktid på 165 sekunder.
Tack för infon.

Raskesven

Den stora vitsen med Jetboil är väl inte hastigheten utan verkningsgraden? Hur många gram gas går det åt att koka upp vattnet?

Jag vet inte om det finns några officiella siffror på hur mycket gas som går åt, men på den länken jag klistrade in i mitt förra inlägg, har användarna (i varje fall någon av dem) mätt upp detta. Minns jag inte fel behövdes det 4,8-5,4g gas beoende på hur kraftigt gaspådrag som användes. 5,4g var i så fall full gas. I samtliga fall är det 0,5L vatten som avses.

Enligt Jetboil drar det 50% mindre gas än vanliga gaskök, men då deras beräknade kokpunkt är lägre än vanlig kokning, kan jag tänka mig att den nyss nämnda siffran 25% mindre gas kan ligga lite närmare sanningen. Men skulle det visa sig att även andra tillverkare också beräknar kokpunkten när vattnet sjuder, så drar ju Jetboil ifrån igen, kanske så långt som till 50% mer bränsleeffektivare.

För min del är mindre gasförbrukning i kombination med ett ganska lätt kök och smidig förpackning som talar starkt för Jetboil. Tiden är mindre viktig för mig i dessa sammanhang.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg