Jetboiler - vilken lyx!

Hm stekpanna till Jetboilern - hur skulle det gå till!?! - Helt klart värt att undersöka!

Tack för alla svar. Jag kommer nog förlita mig till Jetboilern och dess kok-konster i framtiden.

//Anders

Nja...

Själva produkten är ett mellanlägg som gör att du kan använda vanliga kastruller och pannor till Jetboil. Dock finns ingen speciell Jetboil-stekpanna (ännu?). När man använder vanliga kastruller/pannor så saknas ju "flux-ringen" som är själva piece-de-resistancen i Jetboil.

Det funkar dock bra att använda exempelvis minitrangiats stekpanna för att steka ägg eller göra pannkakor.

Stekpanna vid sidan av

Det är kastrullstödet (eller vad det nu kallas) som ryms i Jetboilern. Stekpannan får man förvara utanför. Jag har själv köpt en Jetboiler och ska definitivt testa att ta med en lätt stekpanna, färdig pannkakssmet i min sprillans nya Wide Mouth Nalgene-flaska och grädda pannkakor där ute.

1145; sa:
Nja...

Själva produkten är ett mellanlägg som gör att du kan använda vanliga kastruller och pannor till Jetboil. Dock finns ingen speciell Jetboil-stekpanna (ännu?). När man använder vanliga kastruller/pannor så saknas ju "flux-ringen" som är själva piece-de-resistancen i Jetboil.

Precis och utan denna värmeväxlare så minskar verkningsgraden och JetBoil är inget annat än ett vanligt gaskök som inte skiljer sig särskilt mot andra gaskök då.

Som vanligt, måste användningsområdet styra även valet av kök. Om man steker och i övrigt "lagar" mycket mat är det nog lite fel kök att satsa på. Om man däremot bara käkar färdig "häll-vatten-i-påse-mat" är nog JetBoil ganska smutt. Det finns dock andra värmeväxlarsystem också bla ett från MSR om jag inte minns fel.

Är ny jetboilägare och har hunnit testa. Det är ju helt suvveränt. Redan förra säsongen hittade jag de där orange påsarna med frystorkat (minns inte namnet, militären lär ha samma i gröna påsar), och det är så himla gott att det kan man leva på många dar (speciellt kycklingrätten... mums!). Kostar lite mer per påse, men sett i vinns i vikt och smak är det värt vartenda öre. Så såna och en Jetboil är inga problem någon vecka eller två och det blir riktigt superlätt kökspackning. Hah, vad skönt det är att känna att man skaffat något som man riktigt stortrivs med direkt!

PS Tilläggas ska väl att jag aldrig gillat kladd, så jag har ätit i påsen i många år, men innan jag hittade de orange påsarna kännt att det är något gott jag faktiskt äter.

Anna Frimodig; sa:
Redan förra säsongen hittade jag de där orange påsarna med frystorkat (minns inte namnet, militären lär ha samma i gröna påsar), och det är så himla gott att det kan man leva på många dar (speciellt kycklingrätten... mums!). Kostar lite mer per påse, men sett i vinns i vikt och smak är det värt vartenda öre.

Oranga: Drytech Real Expedition Meal
Gröna: Drytech Real Field Meal

Jag håller med dig i att de är överlägsna all annan friluftsmat.

Anna Frimodig; sa:
PS Tilläggas ska väl att jag aldrig gillat kladd, så jag har ätit i påsen i många år, men innan jag hittade de orange påsarna kännt att det är något gott jag faktiskt äter.

Håller med om att de är goda och smidiga.
men ett minus är att de är alldeles för små åtminstånde för min del.
Jag får äta 2.
så för mig fungerar de bra som mitt på dagen mat när man ändå "bara" skall fylla på snabbt, men på kvällen får det bli annan mat.

/Torbjörn

hobbes; sa:
Håller med om att de är goda och smidiga.
men ett minus är att de är alldeles för små åtminstånde för min del.
Jag får äta 2.
Det funkar inte att koka lite pasta/snabbris/annat och hälla i? Blir ju inte direkt nån våldsam disk, och snabbt går det (snabbmakaroner blir mjuka under uppkoket).

Äter hellre ofta än massor vid ett tillfälle, så jag tycker de är superbra mängd i. Med jetboilern tar ju en matpaus minimalt med tid.

Så till en fråga... har nu kört köket även under helgens övernattning och gjorde då te direkt i kärlet. Har då fått avtryck från lamell-ringarna på kärlets undersida på insidan. Någon annan som fått detta - och hur har ni i så fall fått bort dem? Till porslin och lergods diskar jag med lite salt för att avlägsna teavlagringar, men kan man göra detta i kärlet utan att skapa massa tråkiga repor tro? Det gick inte bort med vanligt diskmedel.

Rätt nöjd..

Jag har "kört" med jetbiol ett tag nu och även inhandlat det nya kärlet...funkar jätte bra, det enda negativa jag kan hitta är stabiliteten, den är lite rank om kräver ett stabilt underlag..

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg