Jetboiler - vilken lyx!

Anna: jag är inne på mitt andra jetboil (fick ett helt nytt då brännargallret på det första sprack), och i båda fallen har lamellerna gett avtryck på botten av kastrullen. Jag har inte brytt mig om det och jag tror inte det påverkar någon prestanda eller diskbarhet.

Vad gäller rangligheten så hjälper kärlstödsben jättemycket. Finns som tillbehör.

Tack 1145.

Kan lägga till att stödbenen passar flera storlekar av gasbehållare, jag fick med ett sånt set till mitt kök. Ett annat alternativ är att hänga upp köket. Håll det rakt precis när det tänder och några ekunder, sen kan det hänga i kärlets handtag, det gör inget om det är lite snett, det funkar bra ändå.

Även mitt har märken

Även mitt välanvända kök har märken av lamellerna i botten, har dock inte märkt av några större problem pga detta. lite tråkigt dock.

/m

Jag använder vid mer avancerad matlagning min Jetboil som vattenkokare (och så gör jag gott kaffe i den). Jag har med mig en eller två Trangiakastruller. Jag använder Jetboil-kärlet för att få varmt vatten snabbt. Det gör att jag inte behöver någon längre koktid för att koka upp annan mat som jag lagar i förut nämnda kastruller. För att använda andra kastruller har man ju "the support" som för övrigt förvaras ned packat inuti Jetboil. Ett alternativ till kastruller om jag har med mig egentorkad mat, är att förvara den i så kallade stekpåsar och så hälla varmt vatten i påsen.

Jag och en polare kommer att köra med Jetboil som enda kök på en 10-dagars fjällvandring i sommar. Man får koka upp vatten i omgångar helt enkelt. Ser inte några problem alls med detta.

Jag behöver ett nytt gaskök som kan hängas i båt och tält tak. Hur funkar Jetboil till det? Några förslag på andra kök?

/Gunnar

MSR tillbehör

Kolla in MSR´s tillbehör. De har en hänganordning som borde passa kök av fabrikat MSR(förstås), Optimus och Primus.

Mvh,
Per Nyberg.

Viktmässigt sett totalt?

Jag har varit inne på att skaffa en Jetboil ett tag sedan då man kan använda gasköket mycket effektivt utan att förspilla gasbränslet. Men jag drog ur då det verkar vara tungt med Jetboil-setet, även med det nya stekpanna-varianten i år. Numera kör jag ju MSR Superfly med ett set titan-kärlar som är lättare och mer flexibelt.

Är det värt att ha Jetboil trots det väger tungt än vanligt?

Värt det!

Jag tycker det är värt det! Jag tror jag är kär i mitt Jetboil och de flesta som skaffat det verkar bli det.

Anna Frimodig; sa:
Med jetboilern tar ju en matpaus minimalt med tid.

Inte för att det hör hit men jag har hitintills aldrig sett matpausen som ett nödvändigt ont som måste klaras av på kortast möjliga tid. Tvärtom tycker jag det är en av de stunder som är bäst. När man får sitta och pyssla lite med maten och detaljstudera omgivningen.

EmSt; sa:
Anna Frimodig; sa:
Med jetboilern tar ju en matpaus minimalt med tid.

Inte för att det hör hit men jag har hitintills aldrig sett matpausen som ett nödvändigt ont som måste klaras av på kortast möjliga tid. Tvärtom tycker jag det är en av de stunder som är bäst. När man får sitta och pyssla lite med maten och detaljstudera omgivningen.

Beror ju på situationen, är det pissväder/maten är tråkig etc vill man ju bara få det överstökat - är det soligt och fint och man har god mat med sig kanske man vill ligga ner i gräset en stund :)

Re: Viktmässigt sett totalt?

macpac; sa:
Är det värt att ha Jetboil trots det väger tungt än vanligt?

Jag tycker vikten är konkurrenskraftig. Nu är jag ingen UL-männsiska dock. Här är mina Jetboil-principer:

vid 1-2 pers och matlagning huvudsakligen i REAL-form räcker Jetboil som det är, kompletterat med kåsa och bestick (ev. tallrikslåda om man vill det).

För mer avancerad matlagning kompletterar jag med en kastrull och en stekpanna. I mitt fall ett gammalt rostfritt primus-sett. Dessutom har jag med kärlstödet till Jetboilbrännaren (gör att vanliga kastruller kan användas). Denna konstallation upplever jag inte som speciellt mycket tyngre än en "vanlig" gasbrännare, gastub och kastruller+stekpanna.

Och överst på pallen: Jetboil + komplett gaskök med 2 kastruller och en panna. Då har man två brännare, 3 kastruller (jetboilkärlet + 2 vanliga) och 1 stekpanna. Då kan man laga till det mesta, samt köra enklare käk till 4 pers.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg