Jaktolyckor, vådaskjutningar

I genomsnitt dödas ca 1 person/år i jakolyckor (några skadade). Men i de allra flesta fall är det ju någon annan i jaktlaget som skjuts. Dessutom kan man ju misstänka att inte alla dessa är olyckor, jaktolycka är ett effektivt sätt att göra sig av med en ovänn och slippa undan med mild (oftast villkorlig) dom. Ett scenario beskrivet av Kerstin Ekman i "Dödklockan" och filmat av Daniel Alfredson.
 
Tyvärr...

... ett mycket aktuellt ämne:
"Den 80-årige Lidenbo som sköt en bärplockare till döds på lördagen var lagets jaktledare. Det var också han som hade rättigheten att bedriva A-licensjakt i området.
Enligt uppgifter till polisen har 80-åringen fullgod syn och hade avlagt godkänt skjutprov inför jaktstarten. Olyckan inträffade troligen för att den 41-årige bärplockaren från Litauen skymdes av björksly och hade gråaktig klädsel.
Då det rör sig om en olycka faller det under oaktsamhetsbrott, för något uppsåt att skada fanns aldrig. Ärendet har därför ännu inte överlämnats till åklagare."
http://www.stonline.se
 
Räcker skogen till alla?

IDOLF skrev:

"Så ha en bra höst i skogen den räcker till oss alla."

Om nu skogen räcker till oss alla varför kan den inte få räcka till de vilda djuren?

/Per
 
Re: Räcker skogen till alla?

Luffarn; sa:
IDOLF skrev:

"Så ha en bra höst i skogen den räcker till oss alla."

Om nu skogen räcker till oss alla varför kan den inte få räcka till de vilda djuren?

/Per

Jag är skogsägare och vet hur viltet i min skog har det, så jag äter hellre kött i från min skog än från köttdisken i affären. Som du förstår är jag inte vegan utan tycker om kött.
 
Re: Naturnissar

Idolf; sa:
Så ha en bra höst i skogen den räcker till oss alla.
Vilken skog? Här uppe där jag bor är kalhyggena så stora att man kan se jordens välvning borta mot horisonten, tacka Svea skog för det, tidigare Demonvärket.
Samuel
 
Skjut först, fråga sen

Saxat från Aftonbladet igår, Hubert Jatko är distriktsorförande för Jägarnas riksförbund i Västernorrland:
Enligt Hubert Jatko har mannen jagat i hela sitt liv.
- Han sa att det är hemskt att avsluta jakten på det här sättet. Men jag sa att det är en olycka, det kan hända mig vid nästa jakttillfälle.
Och vidare:
- Bärplockarna har gått förbi bommen och kommit innanför skjutområdet. Allmänheten i Sverige är medveten, men utlänningar som kommer vet inte ett barr om jakten. Där borde man göra en bättre insats och informera, säger Hubert Jatko.

Det är tur att Västernorrland är stort. Med den synen på jakt, skjutområde och behovet av information till de potentiella måltavlorna skulle det nog annars stryka med än fler.

/Mille
 
Re: Re: Naturnissar

Vilken skog? Här uppe där jag bor är kalhyggena så stora att man kan se jordens välvning borta mot horisonten, tacka Svea skog för det, tidigare Demonvärket.
Samuel [/QUOTE]

Ja Samuel jag kan inte stå till svars vad Svea skog gör utan jag är en liten privat skogsägare. Och visst finns det kalhyggen även här, men det är inga större stycken på en gång (marken är på ca:125ha). Vi sköter den efter bästa förmåga den skall ju gå i arv om det är möjligt i framtiden.
 
En sångtext

Följande heter The hunting song och är skriven av den sjuka humorns fader, Tom Lehrer; håll till godo

I always will remember,
'Twas a year ago November,
I went out to hunt some deer
On a morning bright and clear.
I went and shot the maximum the game laws would allow:
Two game wardens, seven hunters, and a cow.

I was in no mood to trifle,
I took down my trusty rifle
And went out to stalk my prey.
What a haul I made that day!
I tied them to my fender, and I drove them home somehow:
Two game wardens, seven hunters, and a cow.

The law was very firm, it
Took away my permit,
The worst punishment I ever endured.
It turned out there was a reason,
Cows were out of season,
And one of the hunters wasn't insured.

People ask me how I do it,
And I say "There's nothin' to it,
You just stand there lookin' cute,
And when something moves, you shoot!"
And there's ten stuffed heads in my trophy room right now:
Two game wardens, seven hunters, and a pure-bred Guernsey cow.


/Jeobald
-med glimten i ögat
Och, jo, som jägare beklagar jag djupt att olyckor händer; det tragiska är att det verkar bara hända gamla, erfarna jägare...
 
Vådaskott / Varg

Jägarna tycker att vi har för mycket varg och att de kan vara farliga....
Hur många har skadats av vargar de senaste 50 åren och hur många har skadats av jägare de senaste 50 åren ???

Inte skall man väl skjuta av farliga jägare ?
 
Re: Tyvärr...

Olyckan inträffade troligen för att den 41-årige bärplockaren från Litauen skymdes av björksly och hade gråaktig klädsel.

http://www.stonline.se
[/QUOTE]

Inte *** skall man väl avlossa ett skott i det läget oavsett man är prickskytt med falksyn !!!
 
Jag håller med dig Peter, man skall inte avlossa skott om man inte är säker på sitt mål (man skall inte ens rikta vapnet innan man är säker på sitt mål; handkikare anbefalles) {del av skyttets första huvudsats, eller så}.

Vidare hör inte vargdiskussionen hemma under den här tråden; men nej, skjuta farliga jägare skall man inte göra, men kanske sortera ut dem från skogen, hur f** det nu skall gå till, det ligger i mina ögon mer på individbasis än ev. vargproblem

//Björn