Jaktintresse

En idé...

Som jag inte vet om man kan tro på.
Men i stridsfordon går de inte för fullt i fredstid, har hört att AK5 också ska ha någon begränsning i fredstid, detta för att skona utrustning och vapen från maximalt slitage.
Kan det ha något att göra med armens "fruktansvärda" ammo?

Eller som under WWII tyskarna var jäkla osäkra på svenska och norska ammon i 6.5 mm, vi (Sverige & Norge) hade kommit överens om samma kaliber, norrmännen lade dock till en bråkdel av mm längre hylsa...
De kunde använda vår ammo, vi kunde inte stänga slutstycket över deras...

Eller som under WWII tyskarna var jäkla osäkra på svenska och norska ammon i 6.5 mm, vi (Sverige & Norge) hade kommit överens om samma kaliber, norrmännen lade dock till en bråkdel av mm längre hylsa...
De kunde använda vår ammo, vi kunde inte stänga slutstycket över deras...

OT

det var snarare att ytterligheterna i toleranserna som gjorde att svenskarna inte kunde använda norsk "fulammo".
Sluga norrmän:cool:

Hm!

Kulmåtten är samma, det är väl bara en mindre skillnad på vinkeln vid halsen på hylsan. Det enda jag har upplevt är att det kan kärva lite när man ska repetera ut tomhylsan. Sist jag sköt älgprovet så tipsade skjutledaren att det kan hjälpa att fetta in patronen med lite vapenfett. Jag antar att det skiljer lite mellan vapenmodeller oxå, hur det passar med kronamunitionen. Winchestern jag har är en billig slit o slängbössa med, förmodligen, ganska stora toleranser i måtten så jag chansar nog även i fortsättningen. Om jag hade en 30 000 kronors studsare så skulle jag inte vilja ha en tomhylsa fastlåst i patronläget.

Ett säkert råd för ännu trängre, dvs än högre tryck! Torr am är viktigt, tom vatten på hylsan kan höja trycket. Mest nys annars! Kronans ammunition har stålmantel till Sk 10 och det betyder ett högre forceringsmotstånd i loppet. Men som riktigt tidigar påpekat .308W har ett högre maxtryck än 7,62x51 Nato.
Nato skall ju släppa lättare ur ksp mm så hylshalsmåtten är lite annorlunda och militära patronlägen brukar vara lite rymmligare än .308 Win, vill man bekvämt kunna skjuta billig övningsammo i sin .308 är det lätt att få patronläget en smula uppbrotschat av en riktig vapentekniker, det brukar betala sig väl.

Senast ändrad:
En annan

sådandär vapen rolighet var när Norrmännen gjorde Stengun under näsan på tyskaran. På Symaskinsfabriken gjordes en växellådeaxel med smörjrillor på insidan. Men när patronläget brotschades ut blev det en smula för grunnt, till följd att den Norska Stengun lät som en Mg 34, dvs alltför hög eldhastighet...dyrt med så mycket ammo slöseri, speciellt i krig...

Hmmm, känns som att tråden har glidit iväg en aning när vi nu har börjat prata k-pistar från andra världskriget.

Återgår därför till mitt huvudintresse, vad har ni för vapen och utrustning ni som är jägare på denna sida?

Vad bra att du bumpade tråden Olle ( inte för att du vill göra reklam) men som en påminnelse att det börjar vara dags för det årliga skjutprovet inför älgjakten. Snål som jag är så kör jag nog med kronammunition även i år;)

Var ett bra tag sen man var inne här... Men måste säga att skyttet går utmärkt och nu väntar bara möjlighet till att skjuta björnpasset innan 12:e september... ;)

Hur går det för er andra i skyttet?

Var ett bra tag sen man var inne här... Men måste säga att skyttet går utmärkt och nu väntar bara möjlighet till att skjuta björnpasset innan 12:e september... ;)

Hur går det för er andra i skyttet?

Klart och godkänt. Det skulle definitivt behövas några timmar på skjutanan för att öva på löpande älg, men jag tar nog konsekvensen av min brist där och låter bli att skjuta på springande älgar. Det har iofs aldrig varit aktuellt. Björnpasset tror jag att jag skippar, satsar nog på att spela död om jag möter en björn, hellre än att skadskjuta den och garanterat vara ett Toy.

det går bra.. har bytt från oryx till nossler.. måste skjuta in mig mer.. dumt att göra ett ryggmärgsfel med ny ammunition

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg