Jaktintresse

Hä ä klart :) Jag bor för tillfället i lägenhet i stan så Fristads eller stövlar har jag inte. Jag kanske köper stövlar för hundträning men håller mig till kängor när jag bär tungt. För mig blir det långväga saker när det är jakt så det är i regel en stor sak och planerat in i minsta detalj. Hoppas komma åt att jaga rapphöns på egna/lånade marker inom en snar framtid och då skulle det kunna bli dagsturer - skulle vara förjävla kul! Just nu blir det 20 mil enkel väg tor då och då för att träna tjejens Gordon Setter på fasan och rapphöns. Hoppas man kan skjuta första ripan för honom nästa höst.

Fan, nu blev jag sugen på att komma ut fast har kräksjuka så det blir inget i helgen.

det funkar lika bra med fristad och tretorn även om man jagar länge, det är dock kläder som är gjorda för människor som arbetar ute i alla väder.. frågan var hur det ligger till, inte vad som är rätt och fel.. det handlar nog mer om hur man jagar, åker man iväg och jagar som en stor sak eller som jag, ta hunden i ena näven o bössan i andra.. ibland kaffe på termos..

Roligt att se att det blev lite fart på denna tråd och att vi håller högt i tak och bra stämning. :)

Jagar själv älg, räv och rådjur när jag kan och hinner och det jagar jag med en Sako Forester 308 som jag köpte begagnad, fungerar klockrent för mina behov på allt vilt jag jagar.
Använder oftast ett 90-ställ som jag skaffade i mitten på 90-talet och kängor eller stövlar beroende på hur mycket det har regnat och vart jag ska jaga.
Har en BRNO 452 i 22 LR som jag och grabben övningsskjuter några 500-skottsaskar per år med som fortfarande samlar träffbilderna trots många tusen skott genom pipan utan mycket vård.
Sen kommer vi till det som mest blir stående i vapenskåpet vilket är min Classic hagelbock och min Remington 760 pumprepet med både 6,5x55 och .30-06 pipa till.
I och med att jag saknar bra hund numera så har det blivit så att hageln blir kvar i skåpet och studsaren får följa med när jag försöker smyga eller locka till mig viltet, fördelen med det är ju att jag vet precis var jag har min Sako eftersom det blir några hundra skott per år genom den.

Knivar har jag några olika beroende på vad jag ska hitta på men oftast är det en CS Pendleton Hunter som jag införskaffade förra året och en Buck 110 som jag skaffade i slutet på 80-talet som följer med på när jag går ut och jagar numera.

Som ni kanske förstått så tillhör jag kategorin som inte lägger stora summor på min utrustning, kanske för att jag har småviltsmarkerna utanför dörren och storviltsmarkerna bara 30-40 minuter bort och enkelt tar mig hem när jag blir dyngsur och less. ;)

Kom på ytterligare saker som hålls kära. Skidorna. Ett par Olskogens granskidor med salomons BC-bindning och telispjäxor. Till fjälls blir det turskidor med stålkanter och samma bindning och sko som på skogskidorna. Stighudar för att komma högre upp än vad som känns lämpligt när man inser att man ska ner också...
Och så lite vapenfakta, en Merkel Suhl 101, en sako 222R, en kricko 22LR samt en sako forest 308
Kikarsikten av måttlig kvaliteé på studsarna men dom funkar och det är det jag "siktar" på.

Appropå skodon så hatar jag innerligt att frysa om fötterna. Köpte ett par Kamik Frontrange och det var välinvesterade pengar. Himla gött på passet, och i ännu högre grad de ggr jag sporadiskt månskensvakar vildsvin i enkla torn o skjutstegar. Uppoffringar ok, men det ska ju inte va en självplågeriövning att jaga.

Jag är en nyfiken själ och av den anledningen skulle jag vilja starta en tråd om jaktintresse och utrustning runt detta intresse.

Så min frågan är, vad jagar ni mest och vad ni har för utrustning för er jakt?

Hade tänkt detta som en öppen tråd och högt i tak där vi kan prata om vårt intresse och ge varandra synpunkter och idéer inom området jakt.

Jag jagar fågel med stående fågelhund (vorsteh). Har en 12/70 sbs. I övrigt är det i mångt och mycket samma utrustning som vid övrigt friluftsliv. Meindlkängor (som skall bytas ut mot kängor av annat märke), lundhagsrygga, ripstop i en del kläder, men mest i ammunitionen...

Kaffepannan och en go-kosa är alltid med, precis som shrade-kniven...

Jag är en nyfiken själ och av den anledningen skulle jag vilja starta en tråd om jaktintresse och utrustning runt detta intresse.

Så min frågan är, vad jagar ni mest och vad ni har för utrustning för er jakt?

Hade tänkt detta som en öppen tråd och högt i tak där vi kan prata om vårt intresse och ge varandra synpunkter och idéer inom området jakt.

Jag jagar mest toppfågel, har olika skidor (bredd och längd) för olika snöegenskaper. Har även ett par Lundhags snöskor. Bästa köpet var min rygga av märket Fauna, den är tyst samt att jag kan ha mitt gevär i ett hölster på ryggen (mellan skulderbladen). Lundhags proffessional sitter på fötterna. Sedan har jag lite olika sorters snödräkter beroende på terrängen jag jagar i.

Det är roligt att se hur olika man många gånger kan se på det här med utrustning.

Vissa väljer att lägga, relativt, stora summor på sin utrustning som de använder för jakten medans andra använder vad de har liggandes hemma. Det är det som är så skönt med jakten, man kan välja att spendera stora summor eller små men i slutänden påverkar det inte jakten så mycket utan det är mest vart vårt eget intresse ligger som avgör vad det är vi lägger pengarna på.

Själv satsar jag mycket på skyttet och lägger därmed en hel del pengar på övningsammunition och jaktammunition medans andra satsar mer på kläder och övrig utrustning. Det är inget som säger att jag satsar rätt egentligen, hade jag jakt som arbete så hade jag nog satsad mer på utrustningen än vad jag gör idag.

Jag jagar enbart älg och naturupplevelser, till det förstnämnda använder jag Winchester .308 eftersom den är hyfsat kompatibel med AK4 som jag lånat av kungen.
Billig och bra (BoB) övningsammunition.

Till jaktkläder använder jag i likhet med många andra i laget Jahti/Jakt PROställ med kängor av samma fabrikat.
Ryggsäcken vid jakt är för närvarande en 70LK.
Som ni ser så kör jag uteslutande BoB (billigt och bra) modellen på utrustningen vid jakt, det valet motiveras för min del med att allt slits rejält vid jakt och slakt. Det jag prioriterar är att hålla värmen och förbli torr vid åtskilliga timmars passande i ett älgtorn. Jaktkläder är för mig en sorts arbetskläder som ska tåla en hel del slitage, och framförallt inte vara så dyra att man måste vara orolig att de går sönder när man sliter med älgdragaren på ett markberett hygge.

När jag bara jagar naturupplevelser så har jag helt andra kläder, skor och ryggsäck. Då handlar det mer om att kunna röra sig ledigt och långt utan att bli blöt av svett.

Prylar är kul när de inte skall användas.Då skall de bara finnas och fungera.
Jag har alltså prylintresset som substitut då man inte har möjlighet att ta sig en tur.

Ang att skjuta 7,62 Nato i en civil 308Win så är det ett högriskprojekt. 7,62Nato har lite andra hylsmått och är laddade till maxtryck. Det sliter hårt på en 308W och kan ge otrevliga överaskningar.

Låt inte snålheten kosta ett finger,öga el dyl!

Ang att skjuta 7,62 Nato i en civil 308Win så är det ett högriskprojekt. 7,62Nato har lite andra hylsmått och är laddade till maxtryck. Det sliter hårt på en 308W och kan ge otrevliga överaskningar.

Vad jag har fått lära mig är att 7,62 Nato och 308Win är exakt samma patron, vad som däremot är olika är laddtryck och toleranser i måtten som är generösare i militärammunitionen.

Jag har själv skjutit ganska mycket kronammunition i mina vapen men hittills aldrig sett några tecken på för högt tryck.
Däremot så har vissa av mina vänners vapen problem med att deras patronlägen är för trånga för vissa omgångar kronammo.

Kulmåtten är samma, det är väl bara en mindre skillnad på vinkeln vid halsen på hylsan. Det enda jag har upplevt är att det kan kärva lite när man ska repetera ut tomhylsan. Sist jag sköt älgprovet så tipsade skjutledaren att det kan hjälpa att fetta in patronen med lite vapenfett. Jag antar att det skiljer lite mellan vapenmodeller oxå, hur det passar med kronamunitionen. Winchestern jag har är en billig slit o slängbössa med, förmodligen, ganska stora toleranser i måtten så jag chansar nog även i fortsättningen. Om jag hade en 30 000 kronors studsare så skulle jag inte vilja ha en tomhylsa fastlåst i patronläget.

Jag skulle vilja veta vad det egentligen är för mått som inte är samma mellan 7.62 NATO och .308 Win.
Jag har försökt att reda ut det på egen hand men inte lyckats, alla siffror jag finner på dessa två patroner är samma. Om det nån gång inte är samma så är det nån hundradels mm som skiljer vilket lika gärna kan komma från avrundning mellan tum och metriskt system.

Däremot så har jag funnit att 308 Win är godkänd för högre laddtryck än vad 7,62 NATO är men utöver det har jag inte funnit någon egentlig skillnad mellan 7.62 NATO och 308Win.

Någon som kan detta bättre än vad jag kan det får gärna upplysa mig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg