Jaktintresse

Jag är en nyfiken själ och av den anledningen skulle jag vilja starta en tråd om jaktintresse och utrustning runt detta intresse.

Så min frågan är, vad jagar ni mest och vad ni har för utrustning för er jakt?

Hade tänkt detta som en öppen tråd och högt i tak där vi kan prata om vårt intresse och ge varandra synpunkter och idéer inom området jakt.

Jag jagar ripa och har till det en Beretta 686 MCH och en Aschütz 1517 WM. Otroligt rolig jakt! Har tidigare också jagat hare när jag bodde i Luleå men har nu varken mark eller hund till det. Längtar till februari då det är dags för ripjakt igen.

Jagar främst rådjur och småvillt i skånskt och halländskt slättlandskap.

Mitt bästa jaktredskap för rådjurspurschen har baske mig blivit eniro kartor och smhi´s hemsida!! Skitbra för att planera vart jag ska gå beroende på vindriktning för dagen och för att i hitta pass som möjliggör rimliga skotthåll. En snabbkoll på dessa sidor innan jag sticker ut är perfekt. Tillsammans med medförstorande riktmedel i kikarsiktet, som ger lite hjälp att skatta avståndet genom att jämföra rådjuret med avståndet mellan riktmedlets stolpar, kan jag inta rätt position snabbare på jaktdagen och säkrare bedömma avstånd till djur. Kan annars vara förtvivlat lätt att underskatta avstånd på slättmarker. Man kan uppleva att man har ett rådjur nästan i knät, men riktmedlet visar att det kanske snarare är bit över 200 meter bort!

För övrigt småvillt är camoflagemask och hanskar ofta till stor hjälp häromkring faktiskt. Ser töntigt ut, men man ska ju inte synas, så.. då spelar det ju inte så stor roll eller ;-)
/Jörgen

när jag bodde i stan så hade jag speciella jaktkläder och det var väldigt high tech med jakt.. nu bor jag i skogen så jag jagar väl i fristad och tretorn, winchester 30-06

Som yngre

hade jag speciella jakkläder och sida vid sida, både hagel och studsare.
Numera kikare, tretorn och pumphagel eller repeter.308. Skjuter mer sällan och tittar mest....
//J

Fast du skulle väl inte vandra långt till jaktmarkerna i Tretorn och Fristads? OK om man har passet nära bilen men är man borta flera dagar så blir det lite skillnad.

när jag bodde i stan så hade jag speciella jaktkläder och det var väldigt high tech med jakt.. nu bor jag i skogen så jag jagar väl i fristad och tretorn, winchester 30-06

Det viktigaste för mig har blivit bra skor och en bössa man trivs med. The-kannan och kåsan kommer inte långt efter i prioskalan. Bra skor definierar jag som ett par man kan gå någon mil med utan att få skavsår eller ont i foten av. Om man sen blir blöt eller inte om foten är mindre viktigt utan det är att det skall funka även med blöta fötter. Går mest i kängor, växlar mellan meindl och viking. Vintertid åker lundhags fram. Skovård är viktigt. Vaxa det som skall vaxas och smörj där det skall smörjas. Bössan är varken ny eller dyr men passar som handen i handsken. Kände direkt jag tog den i handen att den här skall jag ha, sedan får frun säga vad hon vill. Följden blev ialla fall att nu har vi vilt i frysen, tidigare var det mycket bomskott och frustration i skogen istället. Sedan finns det annat som oftast följer med, kniven eller knivarna beroendes på vilka byxor jag tar. Knivarna är hemgjorda, vassa och greppbara även när det är kallt ute. GPS för det tycker jag är trevligt. Sparat mig många onödiga kilometer i skogen... Ryggsäck med tunna remmar, viktigt för mig och min anläggning. Min säck har breda men tunna axelremmar av nättyp.

Roland

Vi hittade en vital del till ett bensinkök mha GPS på ripjaktspremiären. Utan GPS hade chansen hade varit noll och intet att hitta exakt den plats där vi fikade på vägen ut fem dagar tidigare. Skönt nog kunde han köra sitt kök med lite McGyver-knep ("borra" i aluminium med kniv m.m.).

GPS för det tycker jag är trevligt. Sparat mig många onödiga kilometer i skogen...

det funkar lika bra med fristad och tretorn även om man jagar länge, det är dock kläder som är gjorda för människor som arbetar ute i alla väder.. frågan var hur det ligger till, inte vad som är rätt och fel.. det handlar nog mer om hur man jagar, åker man iväg och jagar som en stor sak eller som jag, ta hunden i ena näven o bössan i andra.. ibland kaffe på termos..

Jo just ja! Kom på något oumbärligt för jakt på åkermark: En grov borste och trädgårdslang för leran på (valfri sort) skorna! ;)
/Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg