• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jag häpnas...

Tänkte efter lite

Kan man se en skillnad mellan könen?

I min bekantskapskrets kan jag se en tydlig trend (utan att lägga några värderingar i det)

Fler kvinnor än män har själva "gå-runt-i-affärer-och-prova" grejjen som sin shopping. Dom lägger undan på flera olika ställen och väljer vid slutet av shoppingrundan vad man vill ha och vart man köper det.

Fler män än kvinnor har "förshoppingen" som sin grej. Kolla rescensioner (hur många gånger har jag stavat fel på det ordet nu?), leta omdömen, kolal forum etc. Ju dyrare pryl desto mer läser man på innan själva köptillfället.

Vid köptillfället har man järnkoll, man vet exakt vad den kostar i den tyska internet butiken, hur mycket det skiljer i frakt mellan Usa och UK samt hur lång tid det tar. När man väl köper den så är det åang på. Köper man i butik är det in, ta det man vill ha, betala och ut.

Kanske finsn en skillnad mellan manlig shoppng och kvinnlig shopping. Männen shoppar före och gör en snabbraid vid inköpställfället. Kvinnor shoppar vid inköpstillfället, och tar längre tid på sig i butiken...

Kanske... Jaja, har jag fel så blir jag gärna rättad

/Mattias

Håller med

Kan bara hålla med.

In och sen ut med det man skall ha.

Man behöver inte förshoppa så mycket vid lägre penningar men vid större så är det mer "läsa på".

Manligt och kvinnligt?

Ja det tror jag att det är. Kan bara referera till mina egna erfarenheter och bekantskap som består av flickvän, systrar och mor.

Sen kan jag tillbringa många timmar i en friluftsbutik bara för att kolla alla prylar men skall jag köpa något är det snabbt avklarat.

/Mattias

Re: Rätten att ställa dumma frågor

Hej Lars.

Jag menar att dumma frågor måste få ställas. Jag spelar gärna lite extra dum i sådana här sammanhang. Då får man möjlighet att värdera de svar man får. Stämmer den del av svaret man kan bedömma med vad man redan kan kanske det finns anledning att tro även på de andra påståendena man får höra eller läsa.
Hälsningar Thure [/QUOTE]

"Hellre fråga och framstå som dum än att inte fråga och förbli dum."
Det är någon klok typ som sagt detta någon gång.
Jag håller med honom... Precis som jag håller med dig.
Klart man ska fråga sådant som man känner sig osäker på. Det kan dock gå till en klar överdrift tycker jag. Lite sunt förnuft har vi väl alla?
Men det mest upprörande äe egentligen hur många behandlar den information dom får. Dom sväljer den med hull och hår (Hah, vilket bra rim för övrigt) istället för att granska den kritiskt.

Bara för att person A, B & C sagt att produkt X är bättre än Y betyder det inte att så är fallet... Kanske inte för dig eller mig?. testa själv. tänk själv... Det är dit jag vill komma.

sundancekid; sa:
... över hur många personer som inte verkar kunna fatta egna beslut.
Måste alla ha åsikter/tips/idéer/förslag från alla håll & kanter om allt & inget för att kunna fatta ett beslut?

Sunda frågor när man faktiskt behöver hjälp eller råd i en fråga går i min mening alldeles utmärkt, men när folk börjar ställa frågor i stil med "jag ska gå jorden runt, tror ni 5 mil om dagen blir lagom?" då börjar i alla fall jag undra. Då har man inte tänkt för fem öre utan bara fortsatt spåna från kvällen med grabbarna då det gled ner en eller två öl för mycket, då vadslagningen om att gå runt jorden ägde rum...

Skönt, då fick jag grina av mig lite idag med... :)

Fredrik

Re: Tänkte efter lite

mlindstrom; sa:
Kan man se en skillnad mellan könen?

Jag har en teori om manligt/kvinnligt som handlar om PROCESSER kontra PROJEKT.
Kvinnor gör saker i PROCESSER - de gör en massa grejer hela tiden som repeteras.
Tjejer städar hela tiden - de plockar lite här och där och håller det fräscht.

Killar gör saker i PROJEKT. Projekt har en början och ett slut och en planering. Först funderar man ut ett mål, sen planlägger man, sen inhämtar man information, sen utför man och sist utvärderar man.
Killar tokstädar en gång, sen tror de att det ska vara rent för all framtid.

Ungefär likadant är det med shopping.
Tjejer ger sig ut på stan och råddar runt i butiker och kommer hem med kläder de inte visste att de behövde. Killar bestämmer att det är dags att fylla på kalsongförrådet och går in på Dressman och köper en hög.
Tjejer ger sig ut på stan och tittar på ryggsäckar tills de har fem som de inte kan välja mellan och tar den snyggaste.
Killar gräver ner sig i kataloger, tidningar, webbforum tills de hittar den som verkar finast och dyrast och planerar sedan hur de skall spara ihop pengar och köpa den från Tyskland. Sen grälar de med andra som valt andra säckar.

sundancekid skrev en ängslig fråga:
Måste alla ha åsikter från alla håll & kanter om allt & inget för att kunna fatta ett beslut?

sundancekid skrev ännu en ängslig fråga:
Någon som håller med mig?

sundancekid skrev en tredje ängslig fråga:
Eller är jag bara en argsint trött kille som har för lite å klaga på?

Kan du inte fatta egna beslut eller? :)

Norrmann hävdar: "Svenskerne er followers"

Med risk för att lätt skada den svenska nationalkänslan, kanske jag fâr referera till en norsk herre jag känner. Han importerar kvalificierad friluftsutrustning frân utlandet (bra kvalitet, bra priser, válkända varumärken "pà kontinenten") och distribuerar dessa i Sverige, Norge, Finland, Danmark.

Pà det hela taget gâr det hur bra som helst, och han har pà ganska kort tid lyckats bli marknadsledare inom vissa varugrupper i vissa av dessa nordiska lánder

Dock: i Sverige är det som förgjort, enligt denne käcke norrman, ity:

"Svenskerne er followers, de kan ikke tänke sjelve".

Vad han menar med dessa ord - sákerligen komna av en hel del frustrerad sáljverksamhet - är vál kanske att svenska kunder gárner förlitar sig just pà "kända varumárken", "râd och rekomendationer frân experter" etc och helst köper det som alla andra har (tryggt i flocken, liksom), medan norrmánnen, â andra sidan, inte är lika beroeende av vad andra tycker och inte har behov att att ha samma slags varumärke / produkt som alla andra / det som är "inne". Tvärtom är ju mànga norrmän snarare ganska egensinniga till sin lággning, och har kanske dárför láttare att aceptera nâgot nytt om de kan upptäcka dess fördelar; trots (eller kanske tack vare?) att inga andra har just detta varumärke / produkt...

Som sagt, halshugg mig icke nu: jag är bara en simpel budbärare, men jag tyckte att detta kanske kan vara nâgot som hör ihop med denna tràds ursprungliga funderingar...

Mvh / Mats

[Ändrat av malindo 2003-06-25 kl 11:09]

Re: Norrmann hävdar:

malindo; sa:
"Svenskerne er followers, de kan ikke tänke sjelve".

Min erfarenhet av norskt utbud och den utrustning norrmän använder är begränsad. Men här kommer mina fördomar.

De butiker jag varit inne i i Norge har haft olika sortiment från butik till butik. Även när jag tittat på norska friluftare har de haft många olika modeller av kängor ryggsäckar skalplagg etc.

Så jag tror norrmannen som Mats citerar ovan har i varje fall delvis rätt. Svenska butiker och svenska friluftare har väldigt ofta ett begränsat antal märken och modeller.

Jag tror att detta beror mer på branschen och strukturen med ett fåtal kedjor än på konsumenterna.

Jag tror att vi svenskar också är individualister och väljer olika förutsatt att vi har valmöjligheter.

Thure

Re: Re: Norrmann hävdar:

thureb; sa:
Jag tror att detta beror mer på branschen och strukturen med ett fåtal kedjor än på konsumenterna.

Det tror jag med, även om det finns en liten gnutta av "der ena föder det andra" i detta.

Jag har jobbat med export frân Spanien i ca 10 âr (olika brancher, numera friluftsbranchen) och Sverige har alltid varit lite speciellt vad gáller oviljan att ta in nya märken/produkter. Denna ovilja / konservatism har funnits framför allt inom dsitributions och installations-leden. Allmänhetens "ovilja" beror vál oftast pà okunskap om att det finns alternativ (inte deras fel), men även tryggheten att köpa nâgot válkänt, samt inte sällan den inhemska industrins marknadsföring, där det svenska ursprunget pà produkten framförs som en garanti och trygghet i sig.

Värre än Sverige brukade Finkland vara i detta hánseende, men vad gáller friluftsprylar tror jag faktiskt att urvalet och màngfalden nu är större i Finland än i Sverige..

Mvh / Mats

Om man skall generalisera (och det ska man ju, för det är skoj) så fungerar ju norrmännen tvärtom mot svenskarna.
Om någon ber en norrman att göra något, eller sluta göra något så betyder det att norrmannen plötsligt får ett starkt skäl till att göra precis tvärtom.
Jag har haft svårt att uppleva det som en god egenskap de gånger jag arbetat med norrmän.

Att det är svårt att få in nya varumärken i Sverige beror enligt min lekmannabedömning på att vi är duktiga på att tycka att vi är världsbäst på det som vi är världsbäst på. Vi producerar så mycket själva att det är lätt att välja inhemska produkter som är välanpassade för våra förhållanden.
Vi har vant oss vid att vara våra egna drängar.
Vi behöver inte tjata på våra inhemska tillverkare för att de skall göra kängor som inte ser ut som Barbie-tillbehör (en liten känga till Mats ;) ).

Vi tänker helt enkelt så mycket själva att vi väljer de produkter som vi själva tänkt ut hellre än efterapar andras lösningar för andra marknader.
Det är alltid bra att köpa grejer från dem som är bäst på att bygga grejerna. Vi ÄR skitbra på friluftsutrustning.

Sen är det ju heller ingen slump att svensk friluftsutrustning säljer bra utomlands. Varför ska jag till exempel köpa ett MSR-kök från USA när tidningarna i USA säger att Optiums gör bättre kök?

Men samtidigt vill man ju ha valfrihet, och om man inte är helt insnöad så inser man ju att flera kan vara världsbäst på en gång.

Slutsats: vi skall vara stolta över det som vi är bäst på, men inte tro att vi är ensamma om att vara bäst.

Hmpf!

Nu blev jag lite sur.

"svenskerne er followers"

Sagt av en man vars landsmän ALLTID har MINST ETT plagg från Adi Dasslers företag på sig, gärna flera.

/BAX

Shopping processen

Jag håller med att när det gäller dyrare saker så gör man betydligt grundligare förundersökningar, jag tror även att många efter att ha köpt en pryl forsätter att hålla ögonen öpnna efter positiva omdömmen för just den grejen. (åtminstone gör jag det:)) Det har helt enkelt med efterköpskänslan att göra, lägger man ut x antal tusenlappar på en pryl då VILL/MÅSTE man känna sig nöjd, annars kan det ligga och tära.......

När det gäller att fråga här på forumet tycker jag att det är en självklarhet, det finns alltid någon som har fälttestat grejen man är ute efter och dessutom får man en opartisk bedömning (i de flesta fallen) från människor som är ute i naturen.

Sen är det ju oxå otroligt kul att diskutera prylar särskilt om man nyss köpt en grej, förstärker efterköpskänslan att diskutera den.

//Uffe

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg