• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Jag häpnas...

... över hur många personer som inte verkar kunna fatta egna beslut.
Måste alla ha åsikter/tips/idéer/förslag från alla håll & kanter om allt & inget för att kunna fatta ett beslut?

"Ska de va si. Ska de va så?"
"Vad är bäst för mig?"

Det här gäller ju inte bara inom friluftsbranchen utan det är ett läbbigt problem som vi verkar ha i dagens samhälle.
Alla dessa tips man kan läsa om i dags- & kvällstidningar.

"10 tips: Hur du håller sexlivet igång under semestern"
"Så blir du av med ditten och datten"
"Bästa sättet att göra si och så"
"Dessa saker bör du passa dig för..."
... osv osv osv osv...

Någon som håller med mig?
Eller är jag bara en argsint trött kille som har för lite å klaga på? :)

// Lars

Nu är jag kanske lite elak, men jag antar att du syftar på inlägg av typen?:

Billig och lätt sovsäck?: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14026

Suunto = Prisvärt????: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14292

Tävlingstält??: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13968

Hur bra är Helsport-tält?: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13599

Det är en fördel att kunna tillgodogöra sig andras erfarenheter. Slipper då uppfinna hjulet själv. Jag håller dock med dig om att beslutsångesten i vissa fall går till överdrift;-)

[Ändrat av Raskesven 2003-06-25 kl 01:08]

Jo det stämmer nog till en viss del. Det är väl inget fel att byta erfarenheter men vissa personer är lite väl veliga.

Men du verkar mera vara intresserad av tidningar och de gör ju mycket för att sälja lösnummer. Ett bra råd för detta är att köp inte skräpet. Håll dig till morgontidningar.

sundancekid; sa:
Måste alla ha åsikter/tips/idéer/förslag från alla håll & kanter om allt & inget för att kunna fatta ett beslut?

Jag vet inte riktigt...
Å ena sidan tycker jag det var ett bra inlägg - å andra sidan inte.
Jag lutar väl lite åt ena håller, samt åt det andra!
Bäst att höra vad expertisen tycker först!:)

Raskesven; sa:
Nu är jag kanske lite elak, men jag antar att du syftar på inlägg av typen?:

Billig och lätt sovsäck?: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14026

Suunto = Prisvärt????: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=14292

Tävlingstält??: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13968

Hur bra är Helsport-tält?: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13599

Det är en fördel att kunna tillgodogöra sig andras erfarenheter. Slipper då uppfinna hjulet själv. Jag håller dock med dig om att beslutsångesten i vissa fall går till överdrift;-)

[Ändrat av Raskesven 2003-06-25 kl 01:08]

Din buse! U got me ;)
Jag hade det på känn att någon skulle ge mig svar på tal på det viset, men de var det värt. :)

Ajdå

sundancekid; sa:

"Ska de va si. Ska de va så?"
"Vad är bäst för mig?"

Det här gäller ju inte bara inom friluftsbranchen utan det är ett läbbigt problem som vi verkar ha i dagens samhälle.
Alla dessa tips man kan läsa om i dags- & kvällstidningar.

"10 tips: Hur du håller sexlivet igång under semestern"
"Så blir du av med ditten och datten"
"Bästa sättet att göra si och så"
"Dessa saker bör du passa dig för..."
... osv osv osv osv...

Någon som håller med mig?
Eller är jag bara en argsint trött kille som har för lite å klaga på? :)

// Lars

*asgarv*

Jag är förstörd av internet. Jag kan knappt köpa en pryl utan att kolla rescensioner på den först. Kostar den över 100 kronor så är man garanterat och kollar utsidan, priceunner, cint, mtbr, epinions osv. Sedan skall man gärna jämföra pris mellan webb-butiker och väga det dyrare priset i butik med vikten att odla ett förhållande med sin lokala butik.

Ju dyrare desto mera undersökningar måste man ju göra :)

Fast lite mer seriöst så är alla internet forum ett utmärkt sätt att få reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar, speciellt om det är ett område som man inte behärskar och speciellt om det är lite mer pengar det handlar om.

/Mattias

crazy; sa:
Jo det stämmer nog till en viss del. Det är väl inget fel att byta erfarenheter men vissa personer är lite väl veliga.

Men du verkar mera vara intresserad av tidningar och de gör ju mycket för att sälja lösnummer. Ett bra råd för detta är att köp inte skräpet. Håll dig till morgontidningar.

Det är absolut inte fel att byta erfarenheter. Fel är väl precis vad det inte är :)
Men som sagt... veligheten kan gå till oanade höjder.

Tidningar kör med "fula knep" för att sälja lösnummer det är jag medveten om. Det är därför det är snudd på deprimerande att inse att knepen går hem. Folk köper ju bevisligen skiten ;)

Re: Ajdå

*asgarv*

Jag är förstörd av internet. Jag kan knappt köpa en pryl utan att kolla rescensioner på den först. Kostar den över 100 kronor så är man garanterat och kollar utsidan, priceunner, cint, mtbr, epinions osv. Sedan skall man gärna jämföra pris mellan webb-butiker och väga det dyrare priset i butik med vikten att odla ett förhållande med sin lokala butik.

Ju dyrare desto mera undersökningar måste man ju göra :)

Fast lite mer seriöst så är alla internet forum ett utmärkt sätt att få reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar, speciellt om det är ett område som man inte behärskar och speciellt om det är lite mer pengar det handlar om.

/Mattias [/QUOTE]

Jag kör samma stil själv. Det är klart man måste ha lite "kött på benen" för att kunna komma till ett bra beslut. Men det är inte den delen som retar mig utan snarare att folk läser massor & tror helt o-källkritiskt på allt som står & sägs. Är det sagt/skrivet så så måste det ju vara så. Absolut! Eller?
Ett praktexempel är Utemagasinet (som för övrigt är en bra tidning som jag själv prenumererar på) som har diverse tester då & då... Dessa stirrar sig folk blinda på. Det jag menar är att det är så många saker som är personliga... En produkt kanske passar mig som handen i handsken medans den sitter som en trasa på dig... osv...
Folk är allt för okritiska & godtrogna som läsare/lyssnare.

Klart det är sant

Står det på internet så är det sant, det förstår ju vem som helst. Och om en kvällstidning rapporterar om de senaste vetenskapliga rönen så är det ju minst "dubbelsant", dvs så sant att det bara måste vara sant, inte sant?

Källkritik är något som borde läras ut i grundskolan. Att aktivt kritisera och fundera på vad den som sprider informationen har för syfte med att sprida informationen är oerhört viktigt, framför allt idag när vilken dåre som helst kan säga vad som helst till vem som helst på vilket språk som helst utan större kostnad.

När det gäller recensioner (prylar, musik, filmer) vill jag alltid lära känna den som recenserar och se hur personen recenserat tidigare.
Då vet jag hur personen värderat prylar som jag gillar/ogillar och vet hur jag skall ställa mig till det personen tycker. Smaken är som sagt som baken.

En härlig sak tycker jag är recensioner av sci-fi filmer. Ofta börjar recensionen med "jag tycker ju inte om genren egentligen..." eller liknande. Eller när en vuxen recenserar barnfilmer...

/Mattias

Mycket att välja på

Kan det inte vara så att i vårt konkurrentbaserade informationsspäckade samhälle finns en mängd olika alternativ som vi alla har halvbra koll på. Friluftsprylar är inget undantag där både kvalitet och funktion liknar varandra mellan märkena, där det är inte helt uppenbart vad som skiljer. Detsamma gäller alla "guider" i föga intressant tidningar, de råder bot på vår beslutsångest. Vi har ju "hört" att det finns så mycket nytt att prova. Men vad är bäst? Förr i tiden visste man inte så mycket, gjorde som man alltid gjort och köpte det som fanns. Lite hjälp på vägen eller inspiration skadar inte, tycker jag. Risken är väl kanske bara att man blir mer kluven och förvirrad än innan...

Re: Klart det är sant

mlindstrom; sa:
...
Källkritik är något som borde läras ut i grundskolan. Att aktivt kritisera och fundera på vad den som sprider informationen har för syfte med att sprida informationen är oerhört viktigt, framför allt idag när vilken dåre som helst kan säga vad som helst till vem som helst på vilket språk som helst utan större kostnad.
...
/Mattias

AMEN! :)

Rätten att ställa dumma frågor

sundancekid; sa:
// Lars

Hej Lars.

Jag menar att dumma frågor måste få ställas. Jag spelar gärna lite extra dum i sådana här sammanhang. Då får man möjlighet att värdera de svar man får. Stämmer den del av svaret man kan bedömma med vad man redan kan kanske det finns anledning att tro även på de andra påståendena man får höra eller läsa.

Jag vill helst diskutera ordentligt med försäljare samt känna klämma och prova grejorna jag är spekulant på. En markndsöversikt och att skärpa sina frågor (vad är det egentligen jag behöver?) är bra att ordna innan man går till butiken.

Jag menar att mycket av Utsidans succé bygger på just sådana lite väl dumma frågor som svararna spinner vidare på och rätt som det är under läsandet och debatten så lär man sig nya detaljer.

Detta betyder inte att jag på något sätt är velig och inte kan ta egna beslut.

Hälsningar Thure

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg