Jämt händer det ...

Det är väldigt få jakthundar som faktiskt skäller på björn, de flesta tar en omväg om de känner björnvittring.
[spekulation] Jägarna kanske hade uppfattningen, baserat på tidigare jakter med just denna hund, att deras hund inte skäller björn, och därför drog slutsatsen att det var en älg hunden skällde på. [/spekulation]

Men visst borde man ha en plan B.

Du har säkert rätt. min observation var inte riktad som kritik mot just dessa jägare, mera en observation om att människan i allmänhet hör/ser vad den vill höra/se.

Christian
 
Så här är det

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175364
Håll dig i form med älgjakt sping för en björn. Jägarkåren skulle kanske bli lite yngre och effektivare eftersom vi springer fortast och klättrar bäst. Gamlingarna blir björnmat.... Man måste bara bli bättre på att rekrytera unga jägare som bekant är mycket svårt.
 
Senast ändrad:
Nu finns "björnfilmen" på Expressen, men man ser ju inte mycket av själva björnen. Det går ju fort när en björn anfaller i en ungskog.
 
Jägaren var väl inte försvarslös, eftersom han försvarade sig... Björnen sköts på fyra (4) meters avstånd. Hur länge till tycker du han borde ha väntat för att se om det var ett skenangrepp....?
 
Jägaren var väl inte försvarslös, eftersom han försvarade sig... Björnen sköts på fyra (4) meters avstånd. Hur länge till tycker du han borde ha väntat för att se om det var ett skenangrepp....?

Svårt att svara på... Är man dum nog att peta med en pinne i ett björnide och sedan skylla på att man trodde att det var ett grävlingsgryt får man nästan skylla sig själv. Jag tycker att det borde ingå i jägarutbildningen hur man skiljer ett björnide från ett grävlingsgryt. Efter att ha läst några av björnanfallen så får jag ibland en känsla av att jägarna vill att björnen ska anfalla och sedan kan man skjuta den i självförsvar. Visst kan min känsla vara fel men jag får i alla fall det intrycket.

Bör även skriva att det även finns fall där jägaren inte provicera björnen och ändå anfaller den...

/Stellan
 
Svårt att svara på... Är man dum nog att peta med en pinne i ett björnide och sedan skylla på att man trodde att det var ett grävlingsgryt får man nästan skylla sig själv.
/Stellan

Varifrån har du fått denna information. Som jag kan läsa så var han på väg genom skogen., men petandet i hål kan då inte jag utläsa nånstans ifrån?

Bosse
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg