Jämt händer det ...

Du menar "så fort det händer minsta lilla björngrej så blir det ett jäkla liv"?
Mer att den händer i jämtland men det var i Härjedalen och när jag skrev så hade jag ingen aning om att det händer jämt.

Alltså: jägare > hund > björn> hund > jägare.

Att männen bar vapen på egna jaktmarker är inget jag bryr mig om. De får göra som de vill men vad händer om man är ute med hund och är utan vapen? Vad gör man då? Ber man hunden och björnen att de skall gå och leka någon annanstans? Eller gör man det enda man kan göra, står och skriker tills björnen vänder eller viker av? OM den inte viker av så dyker man ner i lingonriset och gråter.

Det måste väl finnas någon sammanställning av under vilka omständigheter björnar gett sig på människor. Genom att studera dessa fall kan man lära sig att undvika dessa situationer. De gamla samerna visste nog, björnen är farligare för människan än vargen.
 
Jo, det skulle jag kunna tänka mig - även om det nästa känns som att säga att björnen är farligare för människan än ett lamm...

Visst har väl vargen ett något morskare beteende än ett lamm, men jag misstänker att det knappast kan uppstå en situation i Sverige där varg angriper människa idag (eller inom många år).

Björn är väl inte heller farlig, jämfört med fästingar eller annat, men visst kan det ju hända nåt även om man undrar vad dom gör att det nu hänt flera incidenter/olyckor på ett par år - från att ha varit lugn så länge. Beståndet har väl förvisso ökat - men inte lavinartat just de senaste åren?
 
...men vad händer om man är ute med hund och är utan vapen? Vad gör man då? Ber man hunden och björnen att de skall gå och leka någon annanstans? Eller gör man det enda man kan göra, står och skriker tills björnen vänder eller viker av?

Antagligen står man och skriker.
Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att björnattacker räknas som så mycket värre än allt annat man kan dö av i skogen.

Eller är det helt enkelt så att det vore väldigt skoj för oss som gillar att panga om vi fick utrota björnen lite till?
 
Tids nog börjar hunden skälla så dom startar en ansmygning mot den förmodade älgen.
När dom kommit tillräckligt nära ser dom att det är en björn och tar därför upp kameramobilen för att filma, björnjakten är ju avlyst sedan länge. Då kommer plötsligt hunden springande mot dom, med björnen i hasorna. Vad som händer därefter skildras ju i tidningarna.

Det är synd att människan är så enkelspårig att man om man vill träffa älg autmatiskt antar att det är älg hunden skäller för. men tyvärr fungerar vi på det sättet verkar det som.

Christian
 
Till att börja med vore det antagligen inget problem med björnarna om bara älghundarna höll lite kvalitet och var björnrena.

Möjligen vore ändå björnarna ett problem om det var som fästingarna i antal och dessutom bara borelia och TBE.

Själv har jag i alla år klivit över björnspår i mina fiskemarker, men aldrig sett eller hört en björn, har nog sett det som exotiskt och osannolikt att det ska inträffa. Fär väl ändå erkänna att jag spekulerat i vad som skulle kunna hända - vad jag borde göra om jag stöter på björn på helt nära håll. Men man har ju inte precis oroat sig.

Nån som har kolla på svenska björnstammens utveckling sen t ex 70-talet. Var det under 80-talets första år man började tillåta björnjakt?
 
Det är synd att människan är så enkelspårig att man om man vill träffa älg autmatiskt antar att det är älg hunden skäller för. men tyvärr fungerar vi på det sättet verkar det som.

Christian

Det är väldigt få jakthundar som faktiskt skäller på björn, de flesta tar en omväg om de känner björnvittring.
[spekulation] Jägarna kanske hade uppfattningen, baserat på tidigare jakter med just denna hund, att deras hund inte skäller björn, och därför drog slutsatsen att det var en älg hunden skällde på. [/spekulation]

Men visst borde man ha en plan B.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg