Jämförelse av brännare (gas, sprit, el)

norska köket känner jag inte till seobserver. Vad är det?

Thure

Nansenkjelen eller Koke Willy, dvs en bytta som är sammanbyggd med ett vindskydd. Värmen från brännaren går mellan ytter- och innerväggen, den senare är också kokkärlets vägg. Mitt ex rymmer 3L och väger ca 900 gr. Passar bra på XGK i äldre versioner, den nyaste EX går också om man inte fäller ut benen helt. Även Primus apparater går bra.

Fanns tidigare att köpa via sportsnett men tillverkas inte längre. På en längre pulkatur märker man snabbt att förbrukningen minskar, vill minnas att den har en verkningsgrad på ca 80%.

...ett T25 med lämplig brännare har fortfarande så bra verkningsgrad att det märks i flaskan, och är betydligt mer användbart för matlagning...

//J

Kul med

Nansenköket. Har ett exemplar av boken om Framexpeditionen hemma. Den jämte hans övriga böcker kan jag varmt rekommendera.

Thure

Nansenkjelen eller Koke Willy, dvs en bytta som är sammanbyggd med ett vindskydd. Värmen från brännaren går mellan ytter- och innerväggen, den senare är också kokkärlets vägg. Mitt ex rymmer 3L och väger ca 900 gr. Passar bra på XGK i äldre versioner, den nyaste EX går också om man inte fäller ut benen helt. Även Primus apparater går bra.

Fanns tidigare att köpa via sportsnett men tillverkas inte längre. På en längre pulkatur märker man snabbt att förbrukningen minskar, vill minnas att den har en verkningsgrad på ca 80%.

...ett T25 med lämplig brännare har fortfarande så bra verkningsgrad att det märks i flaskan, och är betydligt mer användbart för matlagning...

//J

Gick att googla vidare på och hittade i ett inlägg från 2008 http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=400794&postcount=7

"Det er fortsatt det eneste som virker bra i allslags vær. Nansenkjelen fra 1893 er kanskje uslålig, men ingen har noensinne klart å sette den i serieproduksjon.

KokeWilly bygger nok mye på Nansenkjelen, men produseres kun i små serier....."

Jag gillar T25 både med gas och fotogenbrännare men för snösmältning eller matlagning till 4-5 personer behövs en större gryta. Bilderna nedan visar hur jag hanterar detta på kajaktur med familjen men vindskyddet är inte idealiskt ur effektivitetssynpunkt.

Thure

Bilagor

• IMG_8246.JPG
    IMG_8246.JPG
    107.1 KB · Visningar: 894
  • IMG_8235.JPG
    IMG_8235.JPG
    112.2 KB · Visningar: 761
Kökslåda är vid båt och bilcampning vida bättre vindskydd. Ett rullat plåtrör till lufttrummor kan göra ett bra vindskydd även till lägergrytan. YMMV

Kökslåda, transportlåda för kök, kastruller och tbh, övre gavel sitter löst i slits och kan tas bort, nu har man ett vindskydd på tre sidor.
Den amerikanska grytan saknade ju Nansengrytans finess, snösmältning med spillvärmen.
Antar att orsaken att det blir svårt med lönsamheten är att kastrullen kräver rätt många tillverkningsmoment och att marknaden är begränsad, samt huvudsakligen bestående av rea-väntare.

Alltid kul med eperiment! Gör man dem själv fastnar kunskapen bättre även om detta ämne är tämligen väl uttömt.

Backpackinglight.com har gjort en hiskelig mängd mätningar. Hur länge ska ni vara ute? Ju kortare tur, desto viktigare blir vikten på själva köket (om det nu är viktbesparing man är ute efter). Ska man inte vara ute länge (typ 2 veckor) blir även de tyngre köken med värmeväxlare (type EtaExpress och Jetboil) effektiva. På korta turer, typ några dar, vinner spriten eller Esbit då köken kan bli så otroligt lätta. Kolla på http://www.traildesigns.com/stoves/caldera-cone-system t ex.

Sedan får man betänka om ska laga mat eller bara koka vatten. Har man inte bråttom spelar inte koktiden så stor roll som bränsleförbrukningen.

Sent from my HTC Vision using Tapatalkwwqd

Senast ändrad:
Metadiskussioner

kan lätt ta över en tråd med rätt eller orätt.

Det är vanligt att skriftlig kortfattad elektronisk kommunikation kan uppfattas som burdus och nedlåtande utan att det finns avsikt från den som skriver. Bra att vara medveten om den risken. Om man uppfattar ett inlägg som okänsligt bedömer jag det som bäst att i första hand maila den som skrivit direkt för att vederbörande skall kunna fundera själv utan att behöva försvara sig offentligt. Jag reagerade inte särskilt på tonen i inlägg 2 utan håller med om att test med lock är mera relevant.

Även jag skriver väldigt många inlägg här och om nån uppfattar något av mina inlägg som olämpliga i tonen är ni välkomna att kontakta mig direkt via meddelandefunktionen.

Artikeln KLAGER länkade till om snösmältning var riktigt intressant.

Filmen länkad från TS var kul och instruktiv. Men lite mindre fart på gasbrännaren (985 kJ mättes upp här) kanske verkningsgraden varit bättre. Nu var energiåtgången mindre på alkoholbrännaren (756kJ) till snuskburken betydligt mindre vilket förvånar mig.

Har ni siffror från andra experiment t ex med mindre effekt på gasbrännaren respektive med lock?

Thure

Senast ändrad:

clindh

Forumvärd
Jag har raderat tjafset om hur man skriver i forumet, det är off topic och trist - bidrar verkligen inte till någon bättre stämning från endera part. Har man problem med någins inlägg så använd rapportera-funktionen (triangeln) så får vi kika på det, istället för att spåra ur till en trist metadiskussion.

Åter till ämnet.

Alltid intressant med jämförelser av detta slaget. Jag önskar emellertid att du gjort en jämförelse mellan spritbränslet och gasbränslet i samma kök dvs. i Trangiaköket med Trangias egna spritbrännare och inte låtit Snuskburken representera spritbränsleköken. Samt att försöket gjorts utomhus och flera ggr i olika temperaturer och ev. vindstyrkor. Jag antar att fler än mig är ganska övertygade om att spritbränslets effekt kommer att överraska positivt då temperaturen är låg och att "sidohålen" på Trangiaköket är vänt mot vinden för optimal förbränning.

Jag antar oxå att ni börjar tröttna på mitt tjurskalliga försvar av spritbränslet. (men jag står för att jag är fast i spritträsket) ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Tre brännare i jämförelse+en UL Kök och brännare 0
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
Polardego Ny brännare för Jetboil Kök och brännare 2
stefan.svard K.A.P Brännare Kök och brännare 6
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
mikael.johansson Brännare gick inte att stänga av Kök och brännare 7
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
camoscio Ny brännare? Kök och brännare 10
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
dmchris Hur packa brännare och tamojj? Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
ArmchairPaddler Värmefördelande platta till brännare ?? Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Gely Kallare väder, vad för brännare? Kök och brännare 6
mts0n 48-grams brännare - Fire Maple FMS 116T Kök och brännare 17
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
MagArne Flerbränsle-brännare till Trangia Kök och brännare 34
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
johan.s Brännare/värmare i lite utrymme Kök och brännare 9
Stordrulen Svårtänd brännare. Kök och brännare 5
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
Boludo Brännare och gastuber Kök och brännare 2
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
lojsan05 Trangia mulitfuel brännare och gas brännare Kök och brännare 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg