Jägare dömt för jaktbrott.

Hovrättsdomen kom idag och jägaren dömdes till 6 månaders fängelse vilket till skillnad från vad den här notisen skriver är minimistraffet för grovt jaktbrott.

Good work!

FILIPSTAD
Hovrättsdom om några veckor mot lodjursskytten i Filipstad
Om ett par veckor kommer domen från hovrätten om det var rätt av en Filipstadsbo i 40-årsåldern att skjuta ett lodjur i maj 2003.

2004-11-19
I Kristinehamns tingsrätt friades mannen för grovt jaktbrott. Han hade med uppsåt dödat djuren men omständigheterna var sådana att han inte kunde besinna sig menade tingsrätten.
Åklagare Susanne Widlund var inte nöjd med domen utan överklagade den till hovrätten. Hon menade att det inte kunnat handla om en nödvärnssituation i ett skede när lodjuret gick till anfall. Då hade lodjuret dragit sig tillbaka men anföll när det upplevde att åskådarna kommit för nära. Efter det beslutade jägaren att skjuta lodjuret.
Straffet för grovt jaktbrott är fängelse mellan fyra och sex månader. Det kan också bytas ut mot böter och samhällstjänst.

Helt klart mycket olämpligt handlande. Fotografer inblandade i båda fallen.
[Ändrat av Joones 2004-12-01 kl 15:45]

gregerjohansson; sa:

Släng han i fängelse ett tag sen är det bara utvisning som gäller. Fann vilket grymt sätt att fånga ett djur.

Angående kattdjur så kommer jag ihåg när farsan och jag matade hans halvvilda katt med en infångad levandes mus. Ögat kunde knappas urskilja attacken då den gick så snabbt. Vi talar någon tiondel av sekunden. Jag har mycket svårt att tro på att en lokatt skulle gå till attack på samma sätt som att en räv inte gör det.

crazy; sa:
Konstigt att han blev utsläppt. Nordkorea är ju ganska totalitärt.

Ha, ha! :) Jo, Nordkorea har vissa demokratiska problem.

När det gäller nordkoreanen i denna tråd är det inte helt omöjligt att han släpptes ut med det ondskefulla uppdraget att snara älgar i Sverige. Nordkorea är ju som bekant stolta medlemmar i Axis of Evil.
[Ändrat av tjonsson 2004-12-02 kl 09:21]

tjonsson; sa:
crazy; sa:
Konstigt att han blev utsläppt. Nordkorea är ju ganska totalitärt.

Ha, ha! :) Jo, Nordkorea har vissa demokratiska problem.

När det gäller nordkoreanen i denna tråd är det inte helt omöjligt att han släpptes ut med det ondskefulla uppdraget att snara älgar i Sverige. Nordkorea är ju som bekant stolta medlemmar i Axis of Evil.
[Ändrat av tjonsson 2004-12-02 kl 09:21]

De släppte inte ut han utan han blev deporterad hit på grund av hans fallenhet för att plåga djur. De hade väl hört talas om våran unika allemansrätt.

Skönt

....att se att det statueras ett exempel mot människor som uppenbarligen inte har ett j-a humm om hur djur fungerar. Det måste dessutom skett nån slags provokation av lodjuret för att få det att agera som det gjorde... Spårade ett lodjur på skidor 2,5 h ifjol utan att det anföll... Det tröttade bara ut sin förföljare genom att byta flack terräng mot bergsterräng....usch va jobbigt. Mannen ska ha ett rapp av lagens strama piska för sin idioti och dessutom hoppas jag att han aldrig mer får inneha ett vapen. Aj, vad upprörd jag blir!

/Jägare och en riktig sådan!!!

Re: Skönt

klot; sa:
....att se att det statueras ett exempel mot människor som uppenbarligen inte har ett j-a humm om hur djur fungerar. Det måste dessutom skett nån slags provokation av lodjuret för att få det att agera som det gjorde... Spårade ett lodjur på skidor 2,5 h ifjol utan att det anföll... Det tröttade bara ut sin förföljare genom att byta flack terräng mot bergsterräng....usch va jobbigt. Mannen ska ha ett rapp av lagens strama piska för sin idioti och dessutom hoppas jag att han aldrig mer får inneha ett vapen. Aj, vad upprörd jag blir!

Hmm, Du funderade aldrig på om du stressade Lon alt tvingade ut det ur sitt revir? Inget lysande exempel på att förstå djur, om du ursäktar....

Re: Re: Skönt

mydeza; sa:
klot; sa:

Hmm, Du funderade aldrig på om du stressade Lon alt tvingade ut det ur sitt revir? Inget lysande exempel på att förstå djur, om du ursäktar....

Hmmm... Träffat många lodjur?? De håller till över ett hyfsat stort område min käre djurexpert. Varför ens skriva nåt sådant?? Kolla fakta innan du skriver. Hur tror du att en rovdjursräkning går till?? Samma procedur och jag har ett syfte med att spåra lodjuret. Är ju som sagt jägare...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg