Jonas_K4_9596; sa:Hej Patrick,
ok, gar med pa det.
Jonas
jaha.. va ska vi då prata om?
Jonas_K4_9596; sa:Hej Patrick,
ok, gar med pa det.
Jonas
crazy; sa:Oj, har du gått å blivit pyskelog? Jävligt djup analys du fick till...
/Håkan
crazy; sa:Oj, har du gått å blivit pyskelog? Jävligt djup analys du fick till...
/Håkan
Strykarräven; sa:Kan väl avsluta med att säga att de (få) fd jägarsoldater jag mött starkt bekräftat den inställning jag hade som fick mig att undvika lumpen och lägga min tid på något för mig vettigare. Att andra vill göra de, visst, men blanda inte in mig. Och var gärna klar på de faktiska motiven bakom varför ni väljer som ni gör.
Friluftslivet kan jag välja själv, utan uniformer och överordnade. Utmaningarna brukar jag också hitta, kräver inte så mycket träning... Och att hålla mig vaken, eller äta skägglav i en vecka, det har min utbildning gett mig möjlighet till. Ser inte vad jag missat i det civila. Vet ni?
Jonas_K4_9596; sa:det var ju synd att du bara stött på kaxiga ex-Jägare och våldfetishister. (*i min grupp iallafall, klart fanns det andra ochså som passar bättre in i din jägar-bild på K4, inget snack om saken - men även det är självförklarande iom att sammandragna grupper som t.ex. på en militärbas alltid representerar ett visst samhällssnitt...)
Jonas_K4_9596; sa:kaxiga ex-Jägare och våldfetishister.
Jonas_K4_9596; sa:interessant föresten hur man klassas pg.a. var man gjorde lumpen och sen skriver som man upplevde det. Att man sen kanske hör till de som är allt annat än stridsglada eller "konstiga" i vardagen står faktiskt på samma papper. men vill man hålla fast i en inskränkt synvinkel så går det bra för mig.
[Ändrat av Jonas_K4_9596 2004-03-25 kl 18:30]
Strykarräven; sa:"Att sedan generalisera kring att "alla XXX (t ex jägarsoldater) är si eller så" är förstås inte hållbart, även om man kan se vissa gemensamma drag."
Hur jag än läser mitt inlägg kan jag inte heller se att jag karakteriserar jägarsoldater eller någon annan grupp som
Jonas_K4_9596 (Jonas Eriksson) skrev:
kaxiga ex-Jägare och våldfetishister.
Så, detta får stå för dig. Dålig argumentation att (medvetet?) feltolka meningsmotståndare.
Ej heller beskriver jag någon speciell grupp som stridsglad eller konstig. Är detta en inskränkt vinkel? Bättre kan du väl!
/A.
bergh; sa:nu har jag sett ett antal personer skriva om jägartjänst i lumpen, träna rätt inför, var är det bra och bla bla..
jag har en fråga:
varför vill man prompt göra lumpen som jägare?
problem med manligheten...? träningen..? (upplysning: skogen är öppen jämt för alla) eller är det helt enkelt så att jag är dum som inte ser nyttan och nöjet i att lära sig våld och dödande i den högre skolan?
[Ändrat av berghå 2003-09-19 kl 21:20]
Strykarräven; sa:"Tror tyvärr att detta med val av militärtjänst i mycket speglar vår tid och kultur."
För mig stämmer det så tillvida att många i dagens samhälle bara tänker på sina rättigheter och inte ser sig ha några som helst skyldigheter gentemot andra. Det finns i mina ögon mindre civilkurage, färre som ställer upp ideelt i föreningslive osv. Egoismen har blivit den både nya religionen och politiken.
Är det inte lite social club över det hela? Alla som hört jämnåriga (grabbar företrädesvis) på norrlandståget sitta och prata om den pågående lumpen förstår vad jag menar. Det är siffror, vapen, vikter, utgångshastigheter, fordon etc, en kod som ingen utomstående hänger med i. Vissa verkar ha burit så tungt att bara deras egon väger tyngre...
Visst är det lite social club. Men vad gör det? Det nyttiga är att många fått erfarenheter som de inte skulle fått annars. De presterade ofta det de själva trodde var omöjligt. Blir du avundsjuk?
Hur skulle det vara om vi istället för försvaret (som en gång påstod sig "göra pojkar till män") hade en gemensam samhällstjänst, som gjorde barn och ungdomar (mer) vuxna, oavsett kön. För vissa behövs det inte, för andra helt uppenbart. Inga gastande befäl eller livsfarliga vapen, bara en utbildning i att ta vara på sig själv och andra (grundläggande sjukvård och brandskydd, gruppdynamik och kanske lite gammaldags hemkunskap t ex, fyll gärna på!)
Jag håller med dig. Försvaret har till stor del spelat ut sin roll. MEN jag tycker att vi aldrig får avskaffa det helt. Det förstår alla som kan sin historia. Det kan gå på några år från stabilt till fullt krig.
Jag ser värnplikt som just en samhällsplikt. Det är i grunden en rättvisefråga. Alla medborgare borde ha samma plikt att lära sig sjukvård, gruppdynamik, och att kunna överleva vid en katastrof/ofred. Dvs även tjejer.
Friluftslivet kan jag välja själv, utan uniformer och överordnade. Utmaningarna brukar jag också hitta, kräver inte så mycket träning... Och att hålla mig vaken, eller äta skägglav i en vecka, det har min utbildning gett mig möjlighet till. Ser inte vad jag missat i det civila. Vet ni?
Läraren; sa:Kul att du hittat dina egna utmaningar! Men det är skillnad att själv välja vad man vill göra och att ställas inför svåra prövningar. Vad har du för utbildning som låtit dig äta skägglav i en vecka?
Christer