• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

JA!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: strejkade

norpan_; sa:
Det skulle det säkert varit. Men som människa kan man ju dra en del slutsatser om man varit i Frankrike innan och efter euron infördes. Har du själv varit där kanske?

/mattias som inte snackar "data" utan kan dra egna slutsatser.

Ja, jag har varit där innan och efter. Bara för att jag när jag går till affären ser ett eller ett par exempel på priser som stigit så innebär inte det att den totala prisbilden har gjort det. Tyvärr är det så med oss människor att vi är väldigt dåliga på att göra generaliseringar utifrån de egna observationerna, allt som oftast resulterar det i fördommar och inte kunskap.

/Jesper
Som i fallet med priser inflatio etc hellre tror på data än gemene mans slutsatser.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: strejkade

polarhund; sa:
/Jesper
Som i fallet med priser inflatio etc hellre tror på data än gemene mans slutsatser.

Vilken data? Den data som säger att det igenomsnitt blivit billigare? Då lyxartiklar blivit billigare och dagligvaruhandel blivit dyrare... Eller så kan man säga att media ljuger aldrig, allt som sägs i tidningar och på TV är sant..

Försöker ha en hälsosam kritisk syn på information från ALLA håll...

NEJ!

Själv röstade jag ja mest för att packet/snorungarna/vänsterfalangen som bl.a. slog sönder halva Göteborg i samband med EU-mötet inte ska få sin vilja igenom.
Om de ekonomiska för- och nackdelar tvistar de lärde och det kan dom fortsätta med, jag ska inte lägga mig i. Om hundra år har vi facit.

...Johan...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: strejkade

polarhund; sa:
Ja, jag har varit där innan och efter. Bara för att jag när jag går till affären ser ett eller ett par exempel på priser som stigit så innebär inte det att den totala prisbilden har gjort det. Tyvärr är det så med oss människor att vi är väldigt dåliga på att göra generaliseringar utifrån de egna observationerna, allt som oftast resulterar det i fördommar och inte kunskap.

/Jesper

Ja men vad bra, då är det slutdiskuterat!

/mattias som äntligen rättat in sig i ledet:)

På tok för många Re:

FJS90/91; sa:
Vilken data? Den data som säger att det igenomsnitt blivit billigare? Då lyxartiklar blivit billigare och dagligvaruhandel blivit dyrare... Eller så kan man säga att media ljuger aldrig, allt som sägs i tidningar och på TV är sant..

Försöker ha en hälsosam kritisk syn på information från ALLA håll...

Det skulle inte falla mig in att ta för sant det som står i en tidning eller sägs på TV om jag inte kan få det bekräftat från annat håll också.

När det gäller prisutveckling så har du helt klart en poäng i att KPI inte alltid är det bästa måttet för en given grupp. Efetersom jag själv är studerande så motsvarar inte mina inköp den genomsnittlige svenskens och således kan jag inte heller utgå från KPI för att kolla om min varukorg blivit dyrarare, jämfört med tex. en studenti Frankrike. Men för en befolkning i allmänhet så är det det bästa måttet vi har.

Sen försöker jag själv ha ohällsosamt kritisk inställning till information ;) Min mantra lyder: Det finns inga absoluta sanningar, alla gäller under vissa villkor.

/Jesper

Re: På tok för många Re:

polarhund; sa:
Sen försöker jag själv ha ohällsosamt kritisk inställning till information ;) Min mantra lyder: Det finns inga absoluta sanningar, alla gäller under vissa villkor.

/Jesper

Det enda som e helt säkert med valutaunionen är att ingen vet helt säkert något, men en massa förståsigpåare antar mycket. Angående prisbilden i olika länder i Europa så finns det inget som direkt kan påvisas att det härrör en valutaändring, skillnaderna kan lika väl bero på en mängd andra faktorer. Därför så blir det svårt att hänvisa till data eftersom det inte existerar någon säker data... Ekonomi är ju trots allt ingen vetenskap..

(apan ola van ju aktie-sm 1993)

källa: http://www.apanola.nu/

Re: Re: På tok för många Re: Re:

FJS90/91; sa:
Det enda som e helt säkert med valutaunionen är att ingen vet helt säkert något, men en massa förståsigpåare antar mycket. Angående prisbilden i olika länder i Europa så finns det inget som direkt kan påvisas att det härrör en valutaändring, skillnaderna kan lika väl bero på en mängd andra faktorer. Därför så blir det svårt att hänvisa till data eftersom det inte existerar någon säker data... Ekonomi är ju trots allt ingen vetenskap..

I fallet med prisbild så är nog prisbilden att betrakta som ganska så säkra data, då den är ett direkt mått på just prisbilden. ;)

Undrar just vad Adam Smith skulle sagt om att han fick höra att ekonomi inte längre var en vetenskap :)
Själv skulle jag inte gå längre än att säga att ekonomi inte är en exakt vetenskap. (Sen kan man ju fundera på vad som skulle vara en exakt vetenskap)

Appropå apan Ola så jobbade det tidigare en kille på mitt jobb, som för övrigt också heter Ola, som hade kopplat en yuccapalm till en dator för handla med aktier. Beroende på resultatet av handeln så fick den ljus och vatten. Kommer inte i håg alla detaljer men vad jag har för mig så gjorde palmen ett bättre snitt än marknadsindex.

/Jesper

Re: Re: Re: På tok för många Re: Re:

polarhund; sa:
Appropå apan Ola så jobbade det tidigare en kille på mitt jobb, som för övrigt också heter Ola, som hade kopplat en yuccapalm till en dator för handla med aktier. Beroende på resultatet av handeln så fick den ljus och vatten. Kommer inte i håg alla detaljer men vad jag har för mig så gjorde palmen ett bättre snitt än marknadsindex.

/Jesper

Jag har en relativt nyinköpt bagge som heter "lille mats" hemma.. Man kanske borde koppla upp honom och låta honom ta över ekonomin, det verkar som hjärnkapaciteten och förmågan att handla aktier går hand i hand... Fan vet om inte får e dummare än yucca-palmer och i så fall så borde det gå riktigt bra..

Re: Re: Re: På tok för många Re: Re:

polarhund; sa:
FJS90/91; sa:

I fallet med prisbild så är nog prisbilden att betrakta som ganska så säkra data, då den är ett direkt mått på just prisbilden. ;)

Undrar just vad Adam Smith skulle sagt om att han fick höra att ekonomi inte längre var en vetenskap :)
Själv skulle jag inte gå längre än att säga att ekonomi inte är en exakt vetenskap. (Sen kan man ju fundera på vad som skulle vara en exakt vetenskap)

/Jesper
När man intresserar sig för prisutvecklingen i olika länder kan det vara en god idé att jämföra de harmoniserade konsumentprisindexen, HIKP, istället för KPI. Olika länder mäter KPI på olika sätt. EU har därför tagit fram HIKP, som mäts på samma sätt i varje land, för att kunna göra mer direkta jämförelser mellan olika länder. HIKP är också det mått som ancvänds som konvergenskriterium till EMU, och det mått ECB (Europeiska Centralbanken) använder som styråra i penningpolitiken. (Riksbanken använder dock KPI för vårt inhemska inflationsmål.)

Prisutvecklingen inom Sverige, EU och EMU syns i diagrammet nedan, mätt som årsvis inflationstakt mellan juli-juli, augusti-augusti osv.

PR0101_2003M00_DI_03_SV.gif

Som synes är det inga stora skillnader, vilket inte är så konstigt eftersom inflationsmålet är likartat.

Kollar vi den årliga inflationen mätt av OECD för Frankrike, Sverige och EMU är mönstret likartat. Om vi studerar 5-årsperioden 1998 t.o.m. 2002 har svenska korgen stigit med drygt 7 procent, den franska med knappt 7 procent, snittet i EMU med knappt 10 procent.
(källa: http://www.oecd.org/dataoecd/5/47/2483871.xls )

Prisutvecklingen har varit snarlik i Sverige och Frankrike. Det säger dock inte mycket om köpkraften, där den intresserade får kolla disponibelinkomst eller sätta sig och beräkna reallöneutveckling etc. Det finns även databaser med HIKP och KPI disaggregerade för den som vill veta mer exakt vilka varugrupper som främst för stunden driver
prisutvecklingen.

Angående apan Ola skulle det i själva verket kunna vara ett högt betyg åt marknaden. På en väl fungerande marknad är all tillgänglig info inkorporerad i priserna på olika tillgångar. Om så inte är fallet borde placerare med särinfo agera och bara stuva om en väldiversifierad aktieportfölj utan att tillföra nytt kapital eller ta någon ytterligare risk, genom att köpa/sälja en riskjusterad tillgång och göra en arbitragevinst. En "för lågt" värderad tillgång med samma risk som en högre värderad, skulle stiga i pris när den köps osv. Men på en väl fungerande (i alla former effektiv marknad) kan ingen göra sådana arbitragevinster. Så på en väl fungerande marknad skulle en pilkastande Ola med en väldiversifierad portfölj ha en hygglig chans.

Om Ola dessutom skulle agera som många aktiemäklare, dvs. med "the trend is my friend" som köp/sälj signal, skulle Ola kanske göra lika bra/dåligt ifrån sig även på längre sikt. Nu är inte marknaden helt effektiv, och bara rationell i den meningen att marknaden inte på ett systematiskt sätt har felaktiga förväntningar (IT-bubblan pyste ur efter ett tag som bekant). Vissa aktörer har då och då särinfo och/eller gör korrekta tolkningar om exempelvis företagsuppköp, som Ola inte klarar. Ola kan inte heller mäta avvikelser från långsiktiga (flera år) fundamentala samband mellan makro- företagsvinster- tillgångspriser.

I en exakt vetenskap ändras inte grundläggande storheter. Nationalekonomi bygger i grunden på människors agerande, vilket ändras över tiden och anpassas till nya omständigheter. Fysik och matematik är nog generellt i högre utsträckning än nationalekonomi exakta vetenskaper. T.ex matteformeln för avkastning är exakt, ljusets hastighet eller för arean av en yta, medan t.ex sociala regelsystem som ändras ger människor anledning att förändra sitt beteende, och inte alltid som det var tänkt. Nationalekonomi utgår dessutom, till skillnad mot företagsekonomi, inte i första hand från pengar, utan nyttan av pengar. Det är en annan abstraktionsnivå inblandad i nationalekonomi än i företagsekonomi. Företagsekonomi är ofta också mer exakt än nationalekonomi, exempelvis redovisning osv. Termen "ekonomi" eller "ekonom" är rätt intetsägande. I andra länder särskiljs de ("Economics"=nationalekonomi, "Business and administration" är företagsekonomi).

Raskesven- som längtar ut i skogen igen:)

Re: Re: Re: Re: På tok för många Re: Re:

Raskesven; sa:
...

Raskesven- som längtar ut i skogen igen:)

Tror det efter den inte så korta utläggningen! (men bra) ;)

Hade helt förträngt HIKP trots fyra års studier av nationalekonomi och statistik... Annars finns ju klassikern Big Mac-index, mycket populär i tidningarnas marginaler.

När det gäller dom exakta vetenskaperna så skulle jag nog flytta fysiken till dom icke exaktas skara. I realiteten är ju många problem inom fysiken så komplexa att det är omöjligt att få en exakt lösning. Approximationer blir nödvändiga, åtminstone än så länge. Hurvida fysiken någonsin kommer att kunna ge exakta svar på alla sina frågor är väl något som diskuterats en hel del, men det är väl att betrakta som en filosofisk fråga i dagsläget.

Men ekonomi, precis som övriga samhällsvetenskaper, har ju även "problemet" att den inte går att studera separat från samhället. Fast en del små element går ju att studera i en mer labratoriemässig miljö, exempelvis fenomen i gränslandet psykologi/ekonomi.

/Jesper
Som imorgon ska ut och göra oexakta väderobsar av primär parametrar och sen approximera fram sekundära parametrar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg