• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

JA!

Re: strejkade

il Camoscio; sa:
Vi har gått med i EU och nu har vi röstat om huruvida vi
är med. Kottplockarna vann. När jag går i pension
(och helst före 65) vill jag emigrera till Frankrike.

il C.

Jag ska absolut inte hindra dig från att flytta till Frankrike. Var där själv (igen) i våras bara för att konstatera att priserna var bizzart höga.

/mattias som trivs i Sverige:)

Re: Re: strejkade

norpan_; sa:
Jag ska absolut inte hindra dig från att flytta till Frankrike. Var där själv (igen) i våras bara för att konstatera att priserna var bizzart höga.

Och priserna i Sverige har legat still eller...

/Jesper
Som trivs i Sverige men funderar på att flytta ut

Re: Elfenbenspladder

tigertamjaren; sa:
Hoho, nu reser sig di skånske!

Betänk följande:
En glad och snäll tjomme (påminner lite om Edward Persson...) drar in nära nog hela sitt levebröd på att sälja tomater på ett torg. (Lite grann säljer han till släkt och vänner också, men det struntar vi i här.) Tidigare har det varit gratis att stå och sälja på torget, men nu ska han varje dag få betala en hög parkeringsavgift för att parkera kärran med tomater på torget. Allt annat lika (han säljer lika mycket), kommer han ha mer eller mindre pengar i plånboken slutet av varje dag? Och kommer han med dessa pengar ha mer eller mindre pengar över att spendera på hans barn, hans gamla sjuka mor etc?

Ähh, vad???

/ G

Sedan kan man ju betänka följande:
En man och hans hustru (i dessa jämställdhetens tider, tänkte du inte på det... Fast då borde man väl skrivit "En kvinna och hennes man" istället...) går till torget i varsin närliggande stad för att sälja gurka och tomater som sitt levebröd. Båda för betala en liten parkeringsavgift för sina kärror men de klarar sig hyggligt. Så en dag säger de styrande i den ena staden att de ska höja sin parkeringsavgift kraftigt. "Men," säger de "om ni lovar att ni ska sälja ALLA era grönsaker i VÅR stad, så ska ni slippa avgiften helt och hållet!". Paret funderar och funderar, vad ska de göra? De har svårt att klara den höjda avgiften. Men de har ännu svårare att klara sig om de gör sig av med halva sin omsättning. Men vad de än väljer så kommer de att ha mindre pengar att spendera på sina barn och sin gamla sjuka mor...

(Skrivet med tanke på att halva vår utrikeshandel görs med länder som inte är med i EMU.)

norpan_; sa:

Jag har varit i Frankrike de senaste 4 somrarna. Paris
har blivit dyrt, även Nice. Men det är inte till sådana städer
jag vill. Sen är väderstrecket det viktigaste. Piemonte i
Italien vore inte så dumt, heller,
och jag menar verkligen inte Turin. Vischan! Bergen!!

il C.

björner; sa:
(Ursäkta politiksnacket, i fortsättningen ska jag håla mej till neutrala ämnen som inte väcker några känslor, såsom Gore-Tex, märkesfixering, ryggsäckens vikt m m)

samt självutnämnda experter i knickers och inställningen till
nybörjare.

il C.

1; sa:
Jag har fått en uppfattning om att många som närmar sig pension röstade ja. Det verkar som att de bara bryr sig om sina pensioner, inte vad som är generellt bra för svensken.

Min pension har förskingrats av välfärdsapostlarna i föregående
generation. "Tvångssparande" sa borgarna i ATP-debatten
på 50-talet, jag säger "tvångsslöseri".

Jag är cyniker. Jag röstar inte, betraktar politiken
som en gren av den organiserade brottsligheten.
Men jag röstade för EU därför att jag ansåg att detta
land av kottplockare och bidragsnostalgiker
behövde sättas under förmyndare. Ja,
verkligen, så trött var jag!

I söndags röstade jag inte. Frågan var fel ställd. Ja-sidan
pratade om fel saker. Informationen var obefintlig och
utan helhetssyn, från bägge håll. Då ska man inte delta.

il C.

Re: Re: Re: strejkade

polarhund; sa:
Och priserna i Sverige har legat still eller...

/Jesper
Som trivs i Sverige men funderar på att flytta ut

Det beror nog på vad man jämför med. I detta fall var det Frankrike och då är det en betydlig skillnad tyvärr.

/mattias

Re: Re: Re: Re: strejkade

norpan_; sa:
Det beror nog på vad man jämför med. I detta fall var det Frankrike och då är det en betydlig skillnad tyvärr.

/mattias

Skulle vara kul att se den undrsökning som visar på det du säger, vars "data" inte är av anekdotisk karaktär. Har själv inte sett röken av sådan som sträcker sig från innan euron till dags dato.

/Jesper

Re: Re: Re: strejkade

il Camoscio; sa:
Jag är cyniker. Jag röstar inte, betraktar politiken
som en gren av den organiserade brottsligheten.

Egentligen så är det tråkigt när medborgarna blir cyniska... Men det var för jävla roligt och inte helt osant skrivit..

:)

En gnutta cynism är bara bra

De flesta som närmar sig en vuxnare ålder om ca 30-40 år eller är äldre och är normalt funtad, hamnar lätt i ett cyniskt tänkande. Det är inte så konstigt med tanke på att man då har levt såpass länge och har säkert många dåliga erfarenheter i bagaget. Jag tror inte att man är enfaldig bara för att man visar en cynisk sida, det handlar nog mera om att man tycker sig har införskaffat sig såpass mycket kunskap att man kan dra egna slutsatser om ett och annat, det är inte så konstigt, men det kan också vara ett bevis på att man håller på att stagnera som människa. Det är inte sunt att konstant fastna i ett sådant spår, men en gnutta cynism tycker jag är helt ok, det ger en extra krydda i vår tillvaro och kan till och med föra vårt samhälle framåt.

Om man väljer att inte välja i ett val så tycker jag att man skall betänka att man då väljer att inte delta i något som är det viktigaste i ett demokratiskt samhälle, att så många som möjligt kan, vill och får välja på något som man tror på. Tycker man inte om något av de förslagen som man röstar om så får man helt enkelt rösta blankt, annars tycker jag att man har klivit över gränsen till att bli FÖR cynisk.
[Ändrat av 1 2003-09-17 kl 10:04]

Re: Re: Re: Re: Re: strejkade

polarhund; sa:
Skulle vara kul att se den undrsökning som visar på det du säger, vars "data" inte är av anekdotisk karaktär. Har själv inte sett röken av sådan som sträcker sig från innan euron till dags dato.

/Jesper

Det skulle det säkert varit. Men som människa kan man ju dra en del slutsatser om man varit i Frankrike innan och efter euron infördes. Har du själv varit där kanske?

/mattias som inte snackar "data" utan kan dra egna slutsatser.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg