Mitt eget tips på mer mättande (och IMHO riktigt god) frukost är helt enkelt att blanda sin musli själv efter egen smak, men gärna med mycket kaloritäta inslag typ frön och nötter (för min del ca 60%), och till det använda fullfett mjölkpulver med lite överdriven koncentation, eller rentav med tillblandning av gräddpulver.
På sista tiden har jag mer och mer gått in för "tahina-impregnering" av flingorna, dvs jag "mättar" dem genom noga omrörning med tahina (sesamfröpasta), innan jag packar portionerna. OBS packa tätt, risk för fettfläckar annars! Tahina är hygroskopiskt, så man får extra krispiga flingor med härlig nötsmak, som är rena kaloribomben, och som inte mjuknar av råfuktigt fjällväder
.
Matrester från kvällen är annars inte alls dumt, om man "glömmer" dem med lite list. Någon nämnde polenta - har man lagat den till kvällsmaten, blir det smaskiga, fasta kakor tiill morgonen, som många i t ex Sydtyrolen traditionellt äter till frukost. Överbliven bulgur (som man lämnar med lite vatten + smör i, om den kändes i hårdaste laget på kvällen) är också jättegod "mogen" och kall på morgonen - t ex med hummous, olja, mynta och citronskal, kanske också bitar av torkad rökt skinka e.d. Eller det söta alternativet med russin, valnötter, lite smör och fullfet mjölk eller - ännu bättre - kokosmjölk.
Inget av ovanstående kräver att man tar fram köket, vilket i alla falla jag är alldeles för lat för.