Istället för gröt, fil och flingor blir ju svårt

Har inte läst hela tråden, men var inne på www.amazon.co.uk och letade efter gräddpulver igår, i stället hittade jag yoghurtpulver. Blanda med blåbärspulver så får du en smoothie på fjället. Eller yoghurt till din müsli. Det finns även filmjölkskultur (pulverformat), men var vet jag inte, inte heller hur lång tid det skulle ta att tillverka det från mjölk och om det isf går att göra på mjölk från mjölkpulver. Hoppas du hittar alternativ.
Du kan testa med gröt från polenta i stället för mannagryn, lite matigare och annorlunda smak.

I nån eller några av de fantasiljoner frukost-trådar har jag nämt müsli och proteinpulver. Har nu kört med Diet-Pro som är en måltidserättare med protein och långsamma kolhydrater och som blir krämig även med vatten. Det blir bättre med mjölk, men har själv dock inte provat att lägga till mjölkpulver.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/diet-pro-advanced-1-kg

Blanda 2,5 dl vätska med 70 ml pulver och låt det stå över natten, skaka ordentligt så allt löser sig. Häll det över 2 dl müsli och rör om. Toppa det med lite nyplockade blåbär och smultron. 2 st dubbelmackor och 2 kåsor kaffe på det.

Lätt OT om youghurt på tur, men det skulle verkligen förhöja frukostupplevelsen :).
(...) i stället hittade jag yoghurtpulver. (...) Det finns även filmjölkskultur (pulverformat), men var vet jag inte, inte heller hur lång tid det skulle ta att tillverka det från mjölk och om det isf går att göra på mjölk från mjölkpulver. (...)
Har du verkligen testat att göra youghurt av pulvret? Det kräver ju, att man släpar med sig den där dubbla "youghur maker" - behållaren. Eller hur har du gjort?

Vanlig youghurtkultur + torrmjölk är nog ungefär samma sak som kostar en bråkdel, och som jag experimenterat med - verkar inte heller omöjligt, jag använde en nalgeneburk som jag lämnade över natten i min vanliga kastrull med locket på, istoppad i grytmysaren och fylld med ljummet vatten. Youghurten hann dock inte bli sådär riktigt tjock till morgonen, fr a när det varit ordentligt kallt på natten, så jag gav upp så småningom.

Mitt eget tips på mer mättande (och IMHO riktigt god) frukost är helt enkelt att blanda sin musli själv efter egen smak, men gärna med mycket kaloritäta inslag typ frön och nötter (för min del ca 60%), och till det använda fullfett mjölkpulver med lite överdriven koncentation, eller rentav med tillblandning av gräddpulver.

På sista tiden har jag mer och mer gått in för "tahina-impregnering" av flingorna, dvs jag "mättar" dem genom noga omrörning med tahina (sesamfröpasta), innan jag packar portionerna. OBS packa tätt, risk för fettfläckar annars! Tahina är hygroskopiskt, så man får extra krispiga flingor med härlig nötsmak, som är rena kaloribomben, och som inte mjuknar av råfuktigt fjällväder ;).

Matrester från kvällen är annars inte alls dumt, om man "glömmer" dem med lite list. Någon nämnde polenta - har man lagat den till kvällsmaten, blir det smaskiga, fasta kakor tiill morgonen, som många i t ex Sydtyrolen traditionellt äter till frukost. Överbliven bulgur (som man lämnar med lite vatten + smör i, om den kändes i hårdaste laget på kvällen) är också jättegod "mogen" och kall på morgonen - t ex med hummous, olja, mynta och citronskal, kanske också bitar av torkad rökt skinka e.d. Eller det söta alternativet med russin, valnötter, lite smör och fullfet mjölk eller - ännu bättre - kokosmjölk.

Inget av ovanstående kräver att man tar fram köket, vilket i alla falla jag är alldeles för lat för.

Denna tråd har nyligen blivit länkad till, så jag passar på och bumpar, på det att vi må njuta av en samlad "frukosttråd" :).
I linje med denna ordningsiver länkar jag härifrån till receptet på min senaste favvo-frukost.
Vi äter nuförtiden denna extremt långtidsmättande "musli"-blandning även hemma, bara för att den (också) är så otroligt god. I detta fall utan tahinaimpregnering och med fil/youghurt till. Vill man bli än mer mätt, äter man blandningen med färskostmassa, typ kvarg, kesella eller den isländska youghurten "skyr". Skillnaden mot fil är den höga proteinandelen.

Fil/youghurt och färskostmassa är basingredienser i min ordinarie mathållning, och något jag saknat mest på mina turer, men jag håller f.n. på och experimenterar med att torka dessa basvaror, och det finns hoppfulla tecken - jag återkommer när proceduren förfinats till lite större effektivitet :).

GOODY Luxury Fruit & Nut

Den köper jag på Lidl och spetsar med solros- och linfrön... och bär i den form jag har tillgång till...

Det funkar kalas hemma med fil och ute med torrmjölk (som får ligga över natten)... för jag tillhör de som tröttnat på havregrynskastruller.
Visst det är inte varmt, men det får kaffet och ansträngningen stå för.

Me like!

Jag kan ju tillägga, då det var jag som startade tråden, att jag efter trådens start har kört på nyponsoppa med musli. Riktigt gott får jag lov att säga och passar bra i skogen. Nyponsoppan gör att man blir pigg fort och muslin, som är av den nyttigare sorten, ger mig både långvarig energi och mättnadskänsla..

Dessutom är det väldigt enkelt att tillaga :)

Mvh // Johannes

Torrmjölk + müsli + start

Hej på er,

Vi är några som åker och fiskar varje år och vår favvo-frukost är torrmjölk+müsli+start. Där har man det mesta för att få en bra början på dagen. Om man utöver det även käkar en svartbrödsmacka med ost och en rejäl kopp svart kaffe så står man sig en bra bit in på dagen.

/J

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg