Isskruvar och en modifiering?

Jo, dock så kan jag inte direkt se att fördelarna är större än nackdelarna (om det vore så skulle man antagligen träffa på det oftare). Sen att i stort sett vart man än vänder sig blir avrådd från att använda sig av avknutna isskruvar gör inte att jag uppmuntras till att pröva något som uppenbarligen har provats förut med ibland kanske oönskade effekter. Jag undrar därför vart dina italienska vänner och du har snappat upp det? om det i (stora delar) av engelsk/amerikansk klätterlitteratur avråds från att använda det.
 
Verkar vara ett sätt att racka och klättra från den "gamla goda tiden." Då hade man varken råd med karbiner eller extrema fall.

Den enda fördelen jag ser förutom att man sparar en karbin, är att skruven kan vara inklippt hela tiden när man skruvar. Idag har alla så bra skruvar att det inte behövs men ibland kan det vara skönt när man står på brant och tunn is med sin näst sista skruv i snålblåsten att inte tappa den...

Vad gäller hållfastheten på själva SKRUVEN så har jag hört av svenska bergsguider att man alltid skall klippa i hängaren.

Om jag sedan har en 22cm-skruv i 8cm is tänker jag knyta av den oavsett vad UIAA säger.... men då är det ju isen som är den svaga länken.
 
Jag vet inget om isskruvar, men de sömmar som är mitt på expresslingan är ju inte dimensionerade att ta upp de krafter det här kan bli fråga om. Det är ju till stor del sömmarna som föhindrar att slingan krängs av skruven.

Sedan kanske belastningen inte uppstår i den riktningen, men det är nog helt klar ett användningsområde som slingtillverkaren inte tänkt sig.
 
keffmonst; sa:
Jag undrar därför vart dina italienska vänner och du har snappat upp det? om det i (stora delar) av engelsk/amerikansk klätterlitteratur avråds från att använda det.

owahlund; sa:
Verkar vara ett sätt att racka och klättra från den "gamla goda tiden." Då hade man varken råd med karbiner eller extrema fall.

Jag har snappat upp det från mina italienska vänner och ställde mig väldigt frågande till det från början. Men sedan är det även de äldre herrarna från den "gamla goda tiden" som delvis använder det och för över kunskapen till de yngre förmågorna.

Men att notera är att hela racket inte är på detta sättet utan man har några enstaka varianter av detta med sig. Kanske inte den första placeringen man gör efter stand utan senare i kedjan, även då man kanske vill känna en extra säkerhet när man skruvar in den vid en besvärlig situation.

Avslutningsvis så kan man ju inte lita på allt amerikanskt sk....t, för det finns väl även andra litteratur källor ;)

- C
 
Camp hade det precis det systemet med trädd slinga på sina isskruvar fram till mitten på 90-talet. Jag har själv kvar några gamla galvade Camp-skruvar med tillhörande slinga från tidigt 90-tal.

Att det var orginal från Camp kan säkert göra att många klättrare (särskilt italienska) har fortsatt med systemet. Jag har haft runt hälften av mina skruvar trädda så där, eftersom det är en smidig lösning som sparar vikt och tid, samt inte minst minskar på bastkjolen av utrustning vid isklättring.
 
En generell regel är att man aldrig ska ändra på hur säkerhetsdetaljer är ämnade att användas. Allt som är konstruerat har ett syfte och har provats i detta. Jag tycker det kan vara ok att fila på en tandborste för att spara vikt. Går den av kan man förvisso få den i halsen och kvävas. Klätterutrustning är ju dock saker som ska tåla extrema belastningar. Vi pratar tonnage.
//Janne
 
Ciao,

Kommer med en lite uppdatering efter en diskussion med en italiensk bergsguide.

Enligt honom själv så tyckte han om detta systemet, eftersom momentet som sagt att sätta skruvar går fortare, samtidigt som det är ett trevligt sätt att racka upp skruvarna i selen. Testa en gång att ta fram en sådan skruv mot en skruv bland flera i en skruvhängare (vad de nu heter?).

Men han påpekade nu att det inte är enligt reglementet pga av en som föll på en sådan anordning, i fallet så slets slingan helt enkelt av, dvs inte skruven som fallerade. Dock så diskuterar de detta ofta vid deras årliga sammankomster och utbildningar för hur de skall fortskrida för att få någont slags godkännande till detta systemet, typ UIAA, och kanske nya modeller av skruvar.

- Christian
 
För den intresserade? Som det ser ut så har Camp tagit fram en ny modell för detta året som använder sig av denna principen?

769.jpg


Hur bra själva skruven är vet jag inte? Men Camp är dock inte min favorit av det jag prövat...

- C
 
...och så här ser Camp 15 år gamla variant ut av samma system, observera att det är en vinklad special-express för Camps isskruvar, både skruv och den specialanpassade expressen är UIAA godkända -->

--->suck...-Bild kommer om någon förklarar hur man laddar upp bilder i det här forumet :), fotade med mobilen men begriper inte hur man laddar upp bilder :(
[Ändrat av iBjorn 2007-03-02 kl 21:43]
 
iBjorn; sa:
--->suck...-Bild kommer om någon förklarar hur man laddar upp bilder i det här forumet :), fotade med mobilen men begriper inte hur man laddar upp bilder :(
[Ändrat av iBjorn 2007-03-02 kl 21:43]

Ladda upp bilden på valfritt ställe på internet (tex utsidans fotoalbum). Sedan lägger du in en länk.
<i*mg src="http://www.utsidan.se/motesplats/album/bild.jpg">

Tag bort * som jag la in ovan så ska det nog funka..
 
Detta ser ganska skrämmande ut tycker jag! Det ser verkligen ut som att slingan lätt kan dras över hängaren vid ett fall. Fördelarna verkar vara väldigt få. Att ha den inklippt i repet när man sätter skruvan verkar extremt opraktisk, om man inte sätter skruvan under höftnivå, eftersom man måste hålla upp repet. Om man tappar skruvan kommer den ändå att falla ner till sista säkring, vilket hjälper inte så mycket om den var sista skruven!
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg