isolerade tallrik

Som crall.scout sa, grytmysare. Går att göra lätt och billig isolerad tallrik också.

En bit gammalt liggunderlag, lite bubbelplast (till locket), lite silvertejp och en tom Lätta-ask.

latta.jpg
 
Drar man pulka och äter riktig mat med vatten kvar i är kanske en tvålågig spis bäst för tillämpningen.
Flera modeller finns. KISS är alltid en bra princip.
 
Tack för bilden. Hade aldrig kunnat gissa mig till vad det var. Lät lite pervo. :)
Annars funkade nog Primus variant som just grytmysare. Köper nog den i stället. Tid är också pengar.

Tvålågigt kök har aldrig slagit mig som ett alternativ. Nu är arbetsdagen förstörd. Blir att surfa kök.

Något förslag på ett bra tvålågigt kök?
 
Jag kör med Primus ETA Power EF och i det kitet ingår den isoleringsgrejen du hänvisade till innan och den funkar bra. har förvisso bara använt den hemmavid och då inte i lägre temp än -10 men den höll makaronerna varma (hyffsat iaf) under tiden köttbullarna stektes.
 
Är det bara jag som tycker man bör ha med minst två kök på vintern, både av smidighetsskäl (maten kallnar, smälta snö osv), men även av säkerhetsskäl (kök kan haverera, inte alltid det finns annat bränsle typ träd/grenar)

Ang grytmysare tycker jag att Optimus Terra är ett utmärkt kastrullkit, trivs bra med mitt! :) Där ingår ju isolerande fodral, så även till ett par andra kit! :) Och det fungerar! Gör även att man kan hålla i grytan om man äter direkt ut den utan att bränna sig :)
 
Nu vet jag inte vad ett 111C är, men vad hade du tänkt elda? Bensin i öppet kärl? :) (inte en bra idé)

Grattis, du har världens bästa expeditionskök kvar att upptäcka :).

...i lådan eldas vad som är brännbart...finns i många versioner, undertecknads favorit är brusversionen, men med hatt är den tystare.

//J
 
Är det bara jag som tycker man bör ha med minst två kök på vintern, både av smidighetsskäl (maten kallnar, smälta snö osv), men även av säkerhetsskäl (kök kan haverera, inte alltid det finns annat bränsle typ träd/grenar)

Efter att ha varit med om att bensinpumpen till mitt MSR Whisperlite Int slutat funka i 25 minus och snöstorm är jag böjd att hålla med. :)

Det konstiga är att jag inte ens har tänkt tanken på att ta med ett extrakök förrän jag läste din kommentar.

Ang grytmysare tycker jag att Optimus Terra är ett utmärkt kastrullkit, trivs bra med mitt! :) Där ingår ju isolerande fodral, så även till ett par andra kit! :) Och det fungerar! Gör även att man kan hålla i grytan om man äter direkt ut den utan att bränna sig :)

Kommer kolla in det.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg