isolerade tallrik

När det är riktigt kallt och man inte vill äta frystorkat kan det vara ett problem med en kombinerad måltid då den ena delrätten ofta hinner kallna medan man tillreder den andra.

Skulle vara intressant att veta om någon dykt på djupa tallrikar som är isolerade på samma sätt som denna mugg:

http://cascadedesigns.com/en/msr/cookware/cookware-accessories/modular-mug/product

Jag har sett att det finns mattermosar men de ser bökiga ut att diska på vinterfjället.
 
Det går utmärkt att göra all mat på en platta. Har gjort så under flera år för att spara energi. Alternativet är kanske att sätta delmålet i en aluminiumform ovanpå kastrullen för att hålla det hela varmt.
 
Kastrull på kastull är klassiskt. Sen finns det Hölådor, grytpåsar med isolering mm. Stuvning med fyllet i går bra att laga i en kastrull.
 
Bara att lägga på lock, ställa på liggunderlaget och lägga ngt mjukt och isolerande ovanpå.

Eller..?

//J
 
Min erfarenhet är att den ena rätten lätt blir iskall innan man stekt den andra när det är riktigt kallt.
Att blanda typ pasta eller potatis mos med korv eller köttbullar i samma kastrull låter inte som en hit. Engångsartiklar likaså. Kastrull på stekpanna eller vice versa funkar inte heller så bra.

Isolerade kärl tycker jag däremot vore en hit om man inte behöver jaga gram så länge som det är inom rimliga gränser. Iom att jag kör med pulka på vintern så behöver jag inte det.

Iom att jag börjar bli lite äldre nu för tiden är det två lyx-moment som jag vill kunna njuta av på en tur och det är OK mat och OK sömn. Frystorkat äter jag inte alls längre men det ställer större krav på matlagningen.

Länken var intressant men jag hittade ingen viktangivelse. Har det inte funnits något behov av detta bland friluftare tidigare?
 
skall man spara på värmen så räcker det inte med att tallriken/behållaren är isolerad i botten - man måste stänga in utrymmet ovanför maten också då det mesta av värmen avgår som uppvärmd luft och framförallt som vattenånga från maten.

mao. aluminiumfole eller lock är mycket viktig del för att hålla värmen på nyss tillagad mat.
 
(klipp)

Länken var intressant men jag hittade ingen viktangivelse. Har det inte funnits något behov av detta bland friluftare tidigare?
Som jag skrev ovan, ställ kastrull med innehåll på liggunderlaget, lägg på lock och lägg något varmt och isolerande ovanpå. Ex vis sovsäck.

Har fungerat i 35 år...

...eller köp en pryl till ;)...

//J
 
Som jag skrev ovan, ställ kastrull med innehåll på liggunderlaget, lägg på lock och lägg något varmt och isolerande ovanpå. Ex vis sovsäck.

Har fungerat i 35 år...

...eller köp en pryl till ;)...

//J

Vet inte om jag vill riskera att grisa/blöta ned liggunderlag och sovsäck för att hålla maten varm. Det blir nog att köpa en pryl till. Hyfsat billig och lätt.
 
Trangia stekpanna passar som lock på Primus eta power gryta. Har aldrig använt det så men det kunde kanske vara en varmhållningsfuktion om man i sin tur har lock på stekpannan.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg