Det finns väldigt mycket fint kring Reykjavik också, så man kan utan tvekan ha det som utgångspunkt och göra utflykter därifrån. Så man behöver inte sätta av tvärs över landet för att få skoj...
Vi var tyvärr bara i Reykjavik i ett par dagar och det kändes i minsta laget, dels finns det ju en del traditionella turistmål (Hallgrimskyrkan, nya konserhuset Harpa, stadshuset, etc.) men sen är det en trevlig stad att gå omkring i, trevliga kaféer, barer, etc. Vi åt bara ett par middagar, men prova fish'n'chip-stället nere i hamnen som är riktigt bra med olika varianter och såser.
Djurlivet är lite speciellt. Finns väldigt få däggdjur (utöver de som människan tagit med sig) men desto mer fiskar, valar, etc och inte minst fåglar, men då är nog mars lite tidigt. Vad gäller årstider så är vintern inte så kall som man kan tro då havet värmer en del, så det kan nog vara juste då men jag har bara varit där under sommaren så det är nog värt att kolla upp.
Vi flög reguljärt från Arlanda, inte särskilt dyrt och väldigt enkelt. Hade jag körkort skulle jag hyra egen bil under några dagar, men annars har de ett väldigt bra bussnät som tar dig överallt. De mindre vägarna kan vara stängda, men ringvägen runt hela ön är större och öppen om det inte är ruskigt oväder.
Summa summarum: åk dit, nöj dig med Reykjavik med omnejd om du inte har tid till mer, där finns det gott om saker att göra och den mer orörda naturen finns inom räckhåll. Har du mer tid, hyr bil eller åk buss och kolla in övriga delar av landet.