Island, tips?

Eftersom aktuella prisläget på Island är fördelaktiga nu och suget att uppleva nya saker stort så känns en resa dit lockande. Vad ska man uppleva där? När ska man åka? Bor själv på en turistort (Kiruna) med fjäll och hav nära, men hoppas ändå bli imponerad under vistelsen där. :)

Sent from my Galaxy using Tapatalk

Hej,
Det finns mycke att se, du kommer inte att bli besviken. Här listar jag några punkter som jag har sett:
1,Landmannalaugar och omgivningen. Därifrån kan man göra många dagsturer och så är det startpunkten för Laugavegur leden till Pörsmörk och vidare till Skogar. En helt underbar tur.
2, Skaftafell National Park, även där kan man göra många dagsturer.
3, Jökulsarlon, ett ställe där isbergen flyter omkring. Är man där som vi var i mitten av august kan man beskåda ett fyrverkeri mitt i natten.
4, Sedan gjorde vi förutom Reykjavik dagsturer till Gullfoss, Strokkur geyser, Pingvellir NP och så klart Blue Lagoon. Även en ridtur bör man provar på. Det är klassiska turistområden men absolut sevärt.
5, Norra Island, Dettifoss & Jökulsargljufur NP och Myvatn. Tyvärr hann vi inte med det. En anledning att komma tillbaka...
Augusti är en bra tid om man vill undvika mycket folk.
Hälsningar Veni

Ta er bortom Geysir, Thingvellir, Landmannalaugar, Gullfoss, Skogar, Jökulsarlon och Blue lagoon. Det är det typiska turiststråket. Bortom det är det riktiga Island. Ska man besöka något av ovanstående är Jökulsarlon, Landmannalaugar och Gullfoss det som var mest imponerande på mig. Hela Island är häftigt men speciellt Geysir var väldigt slitet när vi var där 2007.

Jag tycker mycket av resan var båtresan med Smyril-line. Man fick besöka och kryssade genom Färööarna och ankom på Islands östkust där det känns mer genuint. Resan över det stora havet ingav respekt för de som en gång på Vikingatiden vågade sig ut för att upptäcka Island, Grönland och Vinland.

Låter helt klart intressant! Från början tänkte vi resa efter Maj, men det kan bli till den årliga ölfestivalen 1 Mars istället. Säljaren på vulkanresor menade att Island är i princip stängt till Maj utom Reykjavik. Är det värt ändå att åka en vecka dit då tror ni eller bör man vänta?

Sent from my Galaxy using Tapatalk

Beror på vad du vill uppleva. Mina Norska kollegor var där och bodde i lyxlägenhet. Sen tog de en flygtur för att landa i Reykavik för att gå på krogen och få ett ligg. Allt väldigt billigt förutom det sistnämnda som skedde under mer privata former.

Flyg till Akureyri på nordkusten (inrikes flyg brukar vara billigt) hyr fyrhjulsdriven bil på plats och far runt på norra island, både öster och väster om staden. Både Myvatområdet , ned mot Husavik och bort i nordost samt västrerut mot Blöndusos och bortom. Finns hur mkt fint och fränt som helst!

Vi var där i somras och han med både Reykjaviksområdet och Akureyri/Myvatn. Kring Reykjavik tyckte vi att Gullfoss och ffa Tingvalla var häftigt, men de flesta turer som går från Reykjavik är arrangemang av bussbolagen vilket innebär mycket folk. Nästa gång tänkte jag ge mig på några av de mindre omtalade/kända utflyktsmålen på nordvästra island.

Man kan flyga till Akureyri och utforska norra Island därifrån, eller ta bussen via ringvägen. Vi valde dock att ta bussen tvärs över landet på Sprengisandur-vägen. Dels är det en upplevelse i sig genom att vägen (bitvis) i princip inte är en väg utan snarare än plogad bana i lavafälten, dels passerar den genom otroligt vackra stenökenområden innan man kommer fram till det mer lummiga Myvatn-området. Osäker dock om vägen håller öppet hela året om och den tar ca. 10-12 timmar så man får avsätta en dag till denna tur, men helt klart värt det.

I Myvatn-området finns det hur mycket som helst att göra, vi var där i tre dagar och kollade fågel, gick längs (pseudo)krater-kanter, kollade på lavaformationer, och var ute och vandrade i en väldigt fint landskap. En bit bort har du dessutom Husavik med valsafari och fallosmuseum (googla...). Akureyri är en fin liten stad som ligger otroligt tjusigt längst in i en vik, och som sagt med flygförbindelse tillbaka till Reykjavik.

Uppfattar det litet som man får ut mer i naturupplevelser och turer om man åker sommartid när fjällvägarna är öppna? Blev knepigt det här.. Svalbard finns också med på listan över potentiella resemål och lär vara fint på våren.

Åker dit med min sambo, ev några fler och när jag var i kontakt med Vulkanresor lät det som Reyjkavik med omnejd var det enda som fanns? När Island kom på tal tänkte jag väl mest på sommartid att resa runt med hyrbil och lägga upp dagen efter eget tycke med fokus på natur och kultur, men nu är ressuget så starkt så vi vill helst åka igår :)

Det vi vill göra/uppleva om vi åker nu är Blå Lagunen, Öldagen, museer, kyrkor, kulturen, maten och djurlivet. Har Island börjat vakna i Mars?

Vilket resebolag har Ni använt? Kollar icelandexplorer.se och vulkanresor.se som verkar seriösa och ha bra priser. Vi planerar att åka tåg eller bil ned till Luleå för att därifrån flyg till Arlanda vidare till Island.

Det finns väldigt mycket fint kring Reykjavik också, så man kan utan tvekan ha det som utgångspunkt och göra utflykter därifrån. Så man behöver inte sätta av tvärs över landet för att få skoj...

Vi var tyvärr bara i Reykjavik i ett par dagar och det kändes i minsta laget, dels finns det ju en del traditionella turistmål (Hallgrimskyrkan, nya konserhuset Harpa, stadshuset, etc.) men sen är det en trevlig stad att gå omkring i, trevliga kaféer, barer, etc. Vi åt bara ett par middagar, men prova fish'n'chip-stället nere i hamnen som är riktigt bra med olika varianter och såser.

Djurlivet är lite speciellt. Finns väldigt få däggdjur (utöver de som människan tagit med sig) men desto mer fiskar, valar, etc och inte minst fåglar, men då är nog mars lite tidigt. Vad gäller årstider så är vintern inte så kall som man kan tro då havet värmer en del, så det kan nog vara juste då men jag har bara varit där under sommaren så det är nog värt att kolla upp.

Vi flög reguljärt från Arlanda, inte särskilt dyrt och väldigt enkelt. Hade jag körkort skulle jag hyra egen bil under några dagar, men annars har de ett väldigt bra bussnät som tar dig överallt. De mindre vägarna kan vara stängda, men ringvägen runt hela ön är större och öppen om det inte är ruskigt oväder.

Summa summarum: åk dit, nöj dig med Reykjavik med omnejd om du inte har tid till mer, där finns det gott om saker att göra och den mer orörda naturen finns inom räckhåll. Har du mer tid, hyr bil eller åk buss och kolla in övriga delar av landet.

Skulle betrakta det som slöseri att åka till Island så tidigt och så kort. Landet är värt åtmistone tre veckors körning/ liftning/ cykling där man har tid att insupa landskapet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Island Allmänt om friluftsliv 12
LovetheWild84 Tips efterfrågas Allmänt om friluftsliv 10
AN77 Tips för hemmapyssel (Sy Liner och groundsheet) Allmänt om friluftsliv 2
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 10
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
HenkeBernie Tips om fjällstuga Allmänt om friluftsliv 3
Tobbe C Tråd för tips av kartverktyg Allmänt om friluftsliv 34
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
på tunn is Tips för lyxigt lägerliv (kanot) Allmänt om friluftsliv 14
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
Yakherden Mera tips tack! Denna gång: Sølen Allmänt om friluftsliv 0
Olanor Tips kebnekaise runt 7-8 dagar Allmänt om friluftsliv 5
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6
andersmossing Tips: friluftsskola Allmänt om friluftsliv 0
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
behedwin Tips på nätbutiker Allmänt om friluftsliv 9
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
saraabeiramar Tips för en 3 dagars tur i december önskas Allmänt om friluftsliv 11
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Aekma Tips på billiga småflaskor, 5ml och uppåt Allmänt om friluftsliv 5
MattiasSerpent Tips på Område? Allmänt om friluftsliv 0
Jojosurf Tips på bra Damasker? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Tips ryggsäckar & sovsäckar? Allmänt om friluftsliv 20
lynne99 Tips på äventyr för ungdomar! Allmänt om friluftsliv 3
MoaH Tips om tältvänlig sjö nära Uppsala? Allmänt om friluftsliv 4
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
7S TIPS: Strava Global Heatmap Allmänt om friluftsliv 1
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
Nipon Tips på små leder och andra sevärdheter i Norrboten? Allmänt om friluftsliv 15
patricsjölund Patric Sjölund önskar tips on fjällvandring I Europa Allmänt om friluftsliv 4
arc Tips på site att testa utrustning Allmänt om friluftsliv 1
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
erito Tips: Lunch-hajk Allmänt om friluftsliv 4
emil. Ditt bästa tips för Lofoten-Tromsö-Narvik området Allmänt om friluftsliv 2
Johan Åberg Tips på friluftsaktivitet tack. Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg