Introducera slalom

Jag tänkte ta med 4,5-åringen till närmaste pist i helgen och prova på slalom. När han bekantat sig med utrustningen tänkte jag att han skulle få åka med mig (på något sätt) för att få en känlsa för vad slalom är. Efter det får vi prova att ploga, plogsväng osv, om vi hinner. Vi tar allt i hans takt.
Jag undrar om ni har några förslag på "övningar" vi kan göra tillsammans, så han får en känlsa för slalom? Det jag kommer på är att låta honom åka mellan mina ben. Dela gärna med er av era tips!
/Stina

Jag har ibland sett föräldrar som håller en stav på tvären framför sig så att sonen eller dottern kan åka vid sidan och hålla sig i staven. Det ser inte helt lätt ut, men borde ge barnet en bättre känsla för åkningen än att åka mellan benen eller hängande i en sele.

(/nils)

Sele ?

Jag höll mina barn med stav brevid och mellan benen när det var brant.

Helt idiotiskt, risken att vrida knän eller trilla på barnet är stor. Dessutom obekvämt och tungt för rygg.

Jag är glad att tiden är förbi.

Sele fäst med två linor bakifrån så du kan hålla ett par meters avtånd och bromsa samt styra överkroppen (lite) är nog det bästa.

En annan nackdel med pinnen brevid är att barnet ofta hänger i den i stället för att stå själv.

[Ändrat av MW 2005-02-16 kl 13:06]

Re: Sele ?

Det blir sele när vi börjar köra i pisten, dvs när han fått koll på hur man står och svänger på skidorna. I helgen blir det nog bara nedre delen av barnbacken och då känns sele överdrivet tycker jag.
/Stina

Re: Sele ?

MW; sa:
... risken att vrida knän eller trilla på barnet är stor. Dessutom obekvämt och tungt för rygg ...

Jo, det kan jag förstå. Jag har inte testat själv, bara sett andra göra det. Kanske funkar det bättre som övning lite senare med barn som fixar att kontrollera farten själva genom att ploga och egentligen inte behöver hålla i staven.

MW; sa:
Sele fäst med två linor bakifrån så du kan hålla ett par meters avtånd och bromsa samt styra överkroppen (lite) är nog det bästa.

Är det verkligen bra på lång sikt att använda en sele som bromsar och styr överkroppen? Gör inte det att barnet lär sig att åka med bakvikt iställe för framvikt och medvrid istället för motvrid? Däremot har jag sett föräldrar som använder något som ser ut som en alpin klättersele och styr/bromsar med linor i höfthöjd, vilket verkar funka bra.

Re: Re: Sele ?

polkovodets; sa:
MW; sa:
... risken att vrida knän eller trilla på barnet är stor. Dessutom obekvämt och tungt för rygg ...

Jo, det kan jag förstå. Jag har inte testat själv, bara sett andra göra det. Kanske funkar det bättre som övning lite senare med barn som fixar att kontrollera farten själva genom att ploga och egentligen inte behöver hålla i staven.

MW; sa:

Är det verkligen bra på lång sikt att använda en sele som bromsar och styr överkroppen? Gör inte det att barnet lär sig att åka med bakvikt iställe för framvikt och medvrid istället för motvrid? Däremot har jag sett föräldrar som använder något som ser ut som en alpin klättersele och styr/bromsar med linor i höfthöjd, vilket verkar funka bra.

Det ena är att barnen ska lära sig ta sig ner för en backe någorlunda självständigt.

Det gör man nog det bäst om man själv inte har skidor på sig och är i en lätt backe.

Förr eller senar kommer man till en större backe antingen för att transportera barnet eller för att pröva något som är svårare. Här kommer bära åka mellan benen, stav brevid eller sele bakifrån ifråga.

Barn mellan bena är en orsak för många (ibland långvariga) vridskador. Men vem tar inte risker. Tveksamt om de lär sig något. En ren transportmetod.

Staven brevid fungerar ibland, ibland inte.

Selen prövade jag (desvärre) aldrig riktigt. Viktigaste funktionen är att kunna bromsa barnet. I den mån man kan förbättra åkstil genom kunna att styra låter jag vara osagt. Du har nog rätt i att fästpunkten inte ska vara altför hög.

Bäst är såldes en backe där barnen tar sig ner själv och har skoj.

Våra tre barn hade väldigt olika inställning till en början när det gällde skidor och snö. Ta vara på det som fungrar.

Barnen gick i skidskola, dyrt men annars har det många fördelar. Nu när de självständigt kan ta sig ner för röda pister behöver de bara gå halva dagarna.

Jag började åka slalom när jag var fyra år. Jag började i en flack backe och åkte bakom pappa som plogsvängde. Första dan föll jag mycket och grinade men snart så lärde jag mig behärska plogsvängarna. Som barn lär man sig jättesnabbt. Det svåra var att åka lift men då fick jag stå mellan pappas skidor. Någon sele har jag aldrig haft på mig. Skidskola kan nog vara bra men jag har själv aldrig gått någon. Däremot gick jag med i slalomklubben efter några år.

Aldrig sele!!

Fick lära mig åka skidor när jag väl kunde stå upp ungefär. Inga selar, pinnar eller annat vad jag vet användes. Har hjälpt min syster lite med hennes barn bland annat.

En 4,5 åring kanske vill ge sig upp i backen direkt och det kan väl vara bra första gången att då ta honom mellan benen, men han lär sig inte stå på skidorna av det.

Först måste barnet vänja sig vid att det "fötterna" glider undan. Det kan man göra på platt mark.

Börja sedan i en mycket flack backe med barnet glidandes, bredvid dig eller mot dig. Det mest perfekta tycker jag är att åka baklänges med barnet ovanför sig. När barnet vågar glida utan att gripa efter dig, och du tycker att han har balans så är det bra.

Ett bra sätt är att glida baklänges nerför en flack backe med armen utsträckt mot barnet så kan barnet få lite stöd och känna sig trygg, men du kan tillbaka armen om barnet börjar hänga för mycket på armen. Det är inte meningen, barnet måste lära sig att stå på skidorna. Samma gäller att hålla mellan benen. Det är OK när det är lite för brant osv men barn är lika bekväma av sig som vi vuxna, det är bekvämare att hänga på mammas eller pappas ben än att stå för egen maskin.

Nästa steg är att åka mer i backe, öka försiktigt brantheten. Jag är inte så mycket för pinnar och dylikt. Då tycker jag att backen är för brant och du har gått för fort fram om det behövs.

Åka med sele borde förbjudas! För det första så föreställ dig när barnet har börjat åka på lite mer, fått lite hastighet. Barnet svänger på en femöring och du åker rakt fram. Helt plötsligt har bakomvarande åkare en lina tvärt framför sig. Om någon (vuxen) kör in i din sele kommer barnet att flyga handlöst som en vante. För det andra, när barnet lägger sig eller ramlar kommer du att riskera att köra in dina skidspetsar i barnet, alternativt glida med dina stålkanter på barnet, eller helt enkelt bara köra på barnet. Såg det här i helgen i Stöten. Änu en gång: aldrig sele! De flesta vuxna idag har aldrig upplevt sele som barn vad jag vet, men åka kan de!

I Sälen körde de för några år sedan med att barnen skulle göra Glasstrutar när de åkte i skidskolan. Glasstrutar är givetvis plogar! :) Kul pedagogik och det funkade. Åk eller gå framför barnet och hjälp försiktigt att skjuta ihop spetsarna.

Massa lockbete i form av godis, varm choklad är nog ett måste. Ett snöbollskrig emellanåt är inte heller så dumt.

Att ta det i barnets takt är jätteviktigt som du är inne på. Och om det inte uppskattas: acceptera det. Det kan gå hur bra som helst nästa vinter!

En rolig historia: En väns 4-5 åriga dotter fick syn på sittliften vid turistsenteret i Trysil och sa "Jag vill åka soffa". OK, sa pappan, visa att du kan göra glasstrutar. Sista skiddagen var det examensprov och sen tror jag dottern mäktade med 4-5 turer i "soffan" och hela vägen ner till dalen! Sen sov hon gott!

Lycka till och ha så jätteskoj!
Peter P.

Sele!

När vi först åkte med våra barn (3 och 5) trodde vi att de skulle kunna hålla i en stav och åka vid ens sida. Det funkade ett par åk innan man insåg att barnen lade hela sin tyngd på staven som man försökte hålla ut i lår/knähöjd. De fick ingen som helst känsla för hur det var att själva hålla balansen. Dessutom kunde man som vuxen inte ploga ordentligt eftersom man då slog i barnets skidor och tryckte undan dess fötter. Svängarna blev vansinnigt onaturliga eftersom barnet svängde på grund av en kraft som drog i staven de höll i och inte av att skidorna kantställdes. Nej, det var odugligt och jag rekommenderar det inte.

Ganska omgående lånade vi selar av bekanta. Det var perfekt. Barnet lär sig hålla balansen själv. Optimalt är att åka med slack på snörena. Bromsa ungen gör man bara om det behövs. Efter ett par dagar kunde vi stoppa undan snörena och låta barnet åka själv i lämpliga backar. Blev det sedan för brant åkte man ikapp och hakade i "säkerhetsbältet". Det behövdes inte många dagars träning innan man kunde lägga undan selen helt.

mvh
Håkan Åkesson

Tack för alla svar!

Tack för tipsen, framförallt pal2, det var på den nivån jag menade. Hade glömt bort hur man gjorde allra första åken.
Jo, svänggodis och ramlagodis införde vi förra vintern när han började med vanliga skidor. Både när det gäller skidor och skridskor har jag sagt att han har lärt sig åka när han ramlat 100 gånger, vilket gör att han inte ser ramlingar som ett nederlag.
Kom på själv att jag inte behöver åka med stavar, jag kommer ha fullt med barn och hans stavar i händerna.
Skidskola blir det nog om något år, om han tycker skidor är kul och vill lära sig.
/Stina

När jag skulle lära mig åka fick jag hålla i pappas stav och åka bakom honom. På så sätt fick jag lära mig att åka själv men han kunde kontrollera farten.

/Billy

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mallemalin Slalom med bebis -går det? Barn och friluftsliv 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg