Aldrig sele!!
Fick lära mig åka skidor när jag väl kunde stå upp ungefär. Inga selar, pinnar eller annat vad jag vet användes. Har hjälpt min syster lite med hennes barn bland annat.
En 4,5 åring kanske vill ge sig upp i backen direkt och det kan väl vara bra första gången att då ta honom mellan benen, men han lär sig inte stå på skidorna av det.
Först måste barnet vänja sig vid att det "fötterna" glider undan. Det kan man göra på platt mark.
Börja sedan i en mycket flack backe med barnet glidandes, bredvid dig eller mot dig. Det mest perfekta tycker jag är att åka baklänges med barnet ovanför sig. När barnet vågar glida utan att gripa efter dig, och du tycker att han har balans så är det bra.
Ett bra sätt är att glida baklänges nerför en flack backe med armen utsträckt mot barnet så kan barnet få lite stöd och känna sig trygg, men du kan tillbaka armen om barnet börjar hänga för mycket på armen. Det är inte meningen, barnet måste lära sig att stå på skidorna. Samma gäller att hålla mellan benen. Det är OK när det är lite för brant osv men barn är lika bekväma av sig som vi vuxna, det är bekvämare att hänga på mammas eller pappas ben än att stå för egen maskin.
Nästa steg är att åka mer i backe, öka försiktigt brantheten. Jag är inte så mycket för pinnar och dylikt. Då tycker jag att backen är för brant och du har gått för fort fram om det behövs.
Åka med sele borde förbjudas! För det första så föreställ dig när barnet har börjat åka på lite mer, fått lite hastighet. Barnet svänger på en femöring och du åker rakt fram. Helt plötsligt har bakomvarande åkare en lina tvärt framför sig. Om någon (vuxen) kör in i din sele kommer barnet att flyga handlöst som en vante. För det andra, när barnet lägger sig eller ramlar kommer du att riskera att köra in dina skidspetsar i barnet, alternativt glida med dina stålkanter på barnet, eller helt enkelt bara köra på barnet. Såg det här i helgen i Stöten. Änu en gång: aldrig sele! De flesta vuxna idag har aldrig upplevt sele som barn vad jag vet, men åka kan de!
I Sälen körde de för några år sedan med att barnen skulle göra Glasstrutar när de åkte i skidskolan. Glasstrutar är givetvis plogar!
Kul pedagogik och det funkade. Åk eller gå framför barnet och hjälp försiktigt att skjuta ihop spetsarna.
Massa lockbete i form av godis, varm choklad är nog ett måste. Ett snöbollskrig emellanåt är inte heller så dumt.
Att ta det i barnets takt är jätteviktigt som du är inne på. Och om det inte uppskattas: acceptera det. Det kan gå hur bra som helst nästa vinter!
En rolig historia: En väns 4-5 åriga dotter fick syn på sittliften vid turistsenteret i Trysil och sa "Jag vill åka soffa". OK, sa pappan, visa att du kan göra glasstrutar. Sista skiddagen var det examensprov och sen tror jag dottern mäktade med 4-5 turer i "soffan" och hela vägen ner till dalen! Sen sov hon gott!
Lycka till och ha så jätteskoj!
Peter P.