Kul att höra att din son gillade åkningen, Stina. Jag är av den uppfattningen att INGEN sele och INGA stavar ska användas! Och inga branta backar förrän barnet själv kan kontrollera sin fart och åkning. Kan kännas trist för mamma och pappa kanske, men är nog det bästa i slutändan. Stavar kan man ta med när barnet börjar åka säkert med parallella skidor, men tidigast vid 10-11 års ålder.
Min erfarenhet efter att ha jobbat med barn i skidskola sedan -92, är att de barn som har åkt vanliga längdskidor med lös häl eller skridskor tidigare, har lättare med balans och position på skidorna. Men det funkar bra även utan tidigare erfarenhet, det kanske tar lite längre tid till att börja med. Det krävs också att man lägger ner tid i början och tar det lugnt - ett steg i taget, men det betalar sig i slutändan!
Man börjar alltid med glasstrut i liten lutning RAKT FRAM. Värt att påpeka är att det ALLTID ska vara ett mellanrum mellan skidspetsarna så att "glassen kan droppa ut", detta för att spetsarna inte ska gå ihop och skidorna börjar styra okontrollerbart. Det viktigaste att lära ett barn i början är hur man STANNAR. Kan barnet stanna själv kommer också självförtroendet att öka genom att kontrollen finns där. "Gör glasstruten större, ända till du stannar".
Stor glasstrut = Det går sakta. Liten glasstrut = Det går fort.
För att svänga är det bara att be barnet "styra skidorna". Man behöver inte säga mer, de fattar. Korta, enkla instruktioner, tala gärna i bilder och visa själv hur. Här är det jättebra att - som Pal2 skrev - ploga baklänges framför barnet. Då har du hela tiden koll på barnet, kan ta emot det och även hålla i skidspetsarna om de t.ex vill gå ihop. Kom ihåg bara att se bakåt emellanåt!
När svängarna sitter kan man stegra det hela genom att börja tala om "glasspinne", alltså parallella skidor. Enklast då är att ploga genom svängen och låta skidorna glida ihop till "glasspinne" mellan svängarna. Åk före och låt barnet följa efter och härma.
Stegra lutning och hastighet ju större barnets självförtroende blir. Detta var en snabbkurs enligt den skolan jag har lärt mig att jobba efter.
Ha så skoj därute!!
[Ändrat av nettanbabe 2005-02-26 kl 00:16]