Into the Wild - någon som sett?

Jag har tyvärr inte läst boken. Filmen tyckte jag dock var rätt seg. Förvisso en del fina naturscenerier men den lyfte aldrig tyckte jag. Över huvud taget så har jag svårt att se att det storartade i hans livsöde och tycker bilden av honom romantiseras något. I hans strävan kan man förvisso se något eftersträvansvärt men i det sätt han förvaltade sina drömmar har jag svårt att se det storartade. Att ge sig ut med bristande kunskap och utrustning och svälta ihjäl känns bara tragiskt.

Men smaken är ju som sagt olika så ni får väl bilda er, er egen uppfattning om filmen. :)

Du brukar ju ha lite insikt så det du skriver förvånar mig, Jag såg ingen storartat. Bara en kreativ människa som tog sin egen väg. Att det sedan slutade i tragedi tycker jag inte spelar någon större roll. Varför skall det vara storartat? Vem är storartad egentligen här i världen?

Man vet ju inte hur verkligeheten såg ut men karaktären verkade i sin vilsenhel väldigt balanserad och insiktsfull.

Jag brukar också moralisera angående säkerhetsaspekter men i detta fall gör jag inte det av någon anledning. Det kan bero på att jag gör bedömningen att han verkade förstå vad han gjorde vilket de flesta människor inte gör. I filmen tydliggjordes det ju väldigt noga varför han agerade som han gjorde.
 
helt klart sevärd

Jag såg den häromdagen och tycker att det helt klart en mycket sevärd film, det var intressant att se en person som var så driven av sin dröm och verkligen gjorde det. Okej det kanske är dumdristigt men han gjorde det många drömmer om och aldrig gör, paddla colorado floden genom grand canyon, bo ensam i alaska i över 100 dagar.

Ja man kan inte bli annat än berörd av en sådan film.

Dagen efter såg jag Grizly man, och där blev jag bara förbannad. Han filmade helt fantastiska filmer med björnar, men hans relation med nature var lite knasig kan man ju lungt säga...
 

avslutad210712

Gäst
Tycker att filmen var sisådär. Inte direkt dålig men knappast något jag kommer att se så många gånger till eller rättare sagt lär jag knappast se den någon fler gång.

Filmen handlade väl mest om en person som istället för att fortsätta sin karriär efter universitet så hoppade han av och jobbade sig fram till vildmarken där han levde en sommar om jag förstod filmen rätt (ärligt talat slötittade jag mest för jag var som sagt inte så fångad av den). Tycker nog att världen är full av ungdomar som reser runt några månader eller ett år efter sina universitetsstudier och jobbar ihop lite pengar under färden. Ser inte skillnaden mellan att förverkliga sig så eller att åka ut i vildmarken några månader.
 
filmen slutar helt värdelöst! sjukt besviken!

Ville du att han skulle överleva och återförenas med familjen? ;)

Nu har jag iaf också sett den. Såg den färdigt nyss.

Människor som han har alltid fascinerat mig, även om jag knappast förstår dem. Jag personligen gör den allra mest rigorösa planeringen för en vandringstur över helgen.

Bra film annars, även om man inte är en vildmarkare. Men visst, nog var den seg, men det är för att den inte kan göras på annat vis såvida man inte tar till "konstnärlig frihet" skulle jag gissa. Jag såg filmen i två etapper. Men sen så blir jag så fruktansvärt raslöst när jag ser filmer så brukar ändå göra så.
 
Vad är sjukt?

filmen slutar helt värdelöst! sjukt besviken!

Det är ju få saker som är säkra men en är det det här jordesnurrandet slutar för alla, förr eller senare.
Min kamrat stod på gräsmattan till sitt universitet och hurrade med sina 459 ROTC kamrater när som Pearl Harbour blev bombat, inte av glädje utan för att deras CO sa det... 338 av dessa snabbutbildades till eldledare i USMC.
Hösten 45 kom de tillbaka till universitetet för att slutföra studierna, 11 mer eller mindre tilltuffsade överlevare.
Alla väljer inte sin väg...
Sen finns de ju de som är så äventyrliga att de blir krigsturister.... Jag har läst boken och tror att han tog sina val...Skall bli intressant att se filmen, Penn är ju erkänt duktig.
//J
 
De flesta av oss har väl några nära och kära. Han hade uppendarligen problem med sina föräldrar men inte ens hans syster brydde han sig om mer än att det bara var att dra utan ett ord. Sen hade han nog en övertro på sig själv ffa när det gällde Alaska och det gick som det gick tyvärr.

/mattias
 
Om det är filmen "Off The Grid" som du menar så visar den främst att "survivorman" har svårt att överleva i vardagen! Man lever inte "off the grid" bara för att man skaffar el till belysningen från vind + sol, men fortfarande kör kylskåp + spis på gas som man inte själv genererar.

Då tråden är till ålder kommen tar jag mig friheten att enbart prata om annat! ;-)

Les Strouds "Off the Grid" handlade, vad jag förstår, i första hand om att leva utan elektricitet då han verkar ha någon sorts ideologi/filosofi om att det är just elektricitet som är roten till allt ont, och jag håller med till stor del.
Överlevnad handlar för mig om att använda det man har på bästa möjliga sätt utan att "störa eller förstöra", (se www.allemansratten.se då det är Allemansrättens slogan jag citerar). Jag har inte mer än filmen "Off the grid" att gå på vad gäller Les Strouds funderingar kring elekricitetens förstörand effekt på oss människor och vår värld, men att börja där verkar vara en bra början. Sen hävdar jag å det bestämdaste att man inte måste leva som en stenåldersman för att kunna kalla det överlevnad för ta bara exemplet med skärdon, vem tar inte med sig en ordentlig modern kniv ut i vildmarken hellre än letar upp material och tilverkar t.ex en flintakniv själv? Nej, att i en konstruerad överlevnadssituation inte använda det som naturligt finns till hands tycker jag är korkat, (och i vissa fall rent av slöseri med naturresurser), men därtill skall minnas att människan är lat av naturen och det tar nog ett tag innan man verkligen har lärt sig att leva ENKELT och därmed så ekologiskt som möjligt.

Nog om mina egna tankar och värderingar, men för de som inte greppat vad jag menar uppmanar jag till att begrunda följande:

Vad skulle hända om alla slutade använda elektricitet?

Fokusera inte på scenarion från Hollywood utan fundera istället kring vad jag gör som fodrar elektricitet som i överlevnadssyfte egentligen är onödigt och destruktivt för moder jord.

Tack för ordet! :eek:)
 
Hur bra tyckte du att Les Stroud lyckades med sina idéer att leva "Off the Grid"?

Han satte upp en vindsnurra och några solceller, men hur han t ex värmde upp huset var ju oklart (den där lilla myskaminen oräknad!). Jag misstänker att han i största utsträckning använde generatorn!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Extract from The Bacon report Överlevnad 0

Liknande trådar