Inte Havregrynsgröt!

Ryssgröt de lux

10 kornsgröt med smörklick och honung samt frukt som du ställer att dra i vatten kvällen innan. 90 s koktid och magen i trim.

Go tur

(Gammalt hälsokosttips...)

Fick tipset här på Utsidan med müsli och torrmjölk. På kvällen häller jag ner müslin i alu-pottan, torrmjölken ovanpå. När det är dags för frukost häller jag ner vatten tills allt pulvret löst sig, sen äter man. Gott och enkelt, och är dessutom en av få kalicium-källor på en vandring.

nypongrötfrukost

Blandar nyponpulver och snabbhavregryn,hackade hasselnötter/mandel/cashewnötter och russin/aprikoser/torräpplen/fikon.
Per portion 0,75dl nypon,1dl havregryn,0,5 nöt och 0,5dl frukt ungefär.
Bara slå på hett vatten och röra om så det får svälla en stund.Resten av vattnet till néskaffet eller te.
God frukost man står sej länge på.

maka; sa:
Jag klarar verkligen inte av havregrynsgröt, jag åker om en vecka och måste ha alternativ mat som ger energi.
Jag ska vara borta i 8 dagar och det är frukostersättning jag är ute efter.

Tacksam för förslag!

Mvh Mathias

"I det civila" är annars havregrynsgröt med torkad frukt väldigt smakligt enligt följande:

1 handfull russin, variabel mängd havreflingor.
Häll kokande hett vatten över och fyll på nytt efter behov. Låt stå och dra dvs. svälla 10 - 15 min. Ät direkt utan mjölk eller något annat. Den utsökta havresmaken kommer fram på ett förträffligt sätt.

Varför inte göra som araberna?

Testa med att koka couscous och blanda sedan i torrmjölk och häll pâ socker. Fungerar perfekt pâ cykelsemestern sâ det borde även fungera i fjällen. Snabbt och enkelt att koka upp. Kan även smaksätta med kanel om man vill ha lite variation mellan dagarna.

Annars gâr det även bra att äta snabbnudlar till frukost.

/Stellan

Blanda c:a 1½ dl Couscous med en påse varma koppen Äpple/kanel i kåsan.
Värm vatten och häll det över couscous´en så att det täcker plus lite till. Vänta tills allt vatten sugits upp. rör om. ät.

Mmmmmmm!

j_stellan; sa:
Annars gâr det även bra att äta snabbnudlar till frukost.

/Stellan

snabbnudlar går aldrig att äte, de e så kasst att det nästan e bättre att inte äta alls.. näringsvärdet är i det närmaste noll och skiten e friterad så den är bara flottig..

Nu har jag provat själv,fast jordgubbe+skogsbär.
Full dos proteinpulver/vatten och Start skogsbär.Smakar kalasgott :).

peter

Start! skogsbär har utgått ur sortimentet och ersatts med nån lightbögsvariant.AXA har f-müsli med bär,smaksamma och mindre socker vilket är ju jättebra.
Men sen då?
Min 'bitiga' lekamen som skrämmer vid blotta åsynen måste minskas,om inte proteinpulver,finns det nåt annat pulver med jordgubb's smak? Och kom inte med 'blomster'...

peter

avslutad210712

Gäst
Jag körde havregrynsgröt + torrmjölk varannan dag och musli (en variant med torkade bär) + torrmjölk varannan dag på sista svängen och jag orkade förvånansvärt bra på muslin. Dessutom skönt med en lite kallare variation till den varma gröten speciellt när det var varmt ute på morgonen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Janost Recept havregrynsgröt med varma koppen Friluftsmat 8
peter1969 Portionsstorlek havregrynsgröt? Friluftsmat 14
pzac Koka havregrynsgröt! Friluftsmat 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg