sigvard; sa:Ska man råda nybörjare att köpa tunga och styva telemarkspjäxor som Crispi eller kan man rekommendera lättare typer för åkning med fast häl?
Är inte en medelväg bra? Inte tunga och och styva telemarkspjäxor och inte sladdriga motionsskidåkningspjäxor.
Vågar man rekommendera löshäl skrillor till nybörjare? Somliga påstår efter flera års åkning att de är mycket mer svåråkta än den traditionella typen med fast häl. Andra däremot tycks klara dem direkt utan någon specialträning alls.
Jag skulle nog absolut rekommendera nybörjare at köpa fasthälsskridskor.
Kanske framförallt för prisets skull- Möjan går ju att få tag på ibland för 400 och aldrig under 600. Pjäxa -
någon skridskopjäxa som brukar säljas med. Jag skulle tro att priset inte överstiger 1000 och 800 kan räcka.
Snabbindning blir ju lite dyrare - 1200 för lundhags så plus sko blir det 2000
detta skall jämföras med att köpa en löshässkridsko som går att ställa in isidled + bindning profil 1700
dock rekommenderas pilotbindingen av forumexpertisen och den är nog lite dyrare
och sko ca 2000
Dvs fast häl kostar ca 1500-2000 och lös häl runt 3500-4000.
Sedan har jag iofs köpt ett par löshälsskridskor på rea och tänker använda skor med en rottefella bcbinding på dem, om/när nu isen kommer. Detta är dock inget som expertisen rekommenderar.
Det andra skälet till att rekommendera fast häl är att vissa hävdar att lös häl är svårt att åka med under svåra och skravliga isförhållanden (jag har ej testat löst än så jag har inga egna erfarenheter ).
Man kan kanske också tänka på att man blir definitivt inte blir utskrattad ute i landet om man har fast häl.
Jag skulle uppskatta andelen med fast häl i icke storstadsregioner som t.ex. Karlskrona Jönköping Motala eller Luleå till ca 80%.
Fast i Stockholm vågar jag väl inte komma med fast häl, eller? ;-)
Mvh