Inställning av cykeldator Sigma 800?

Sitter med min nyköpta cykeldator och undrar över två saker; när jag skall ställa in WS mäter jag hjuldiametern och multiplicerar med 3,14.

Men, förutsätter inte det att ”sensorn” sitter i ytteränden av hjulet för att värdet skall stämma?
Hur blir det för mig som har ”pluppen” en bit ned på ekern, själva mätaren kommer inte högre upp på grund av ramens utformning.

Kan jag snurra hjulet ett varv och använda det värde jag får som någon sorts kontrollvärde? Om ni förstår vad jag menar...

Fråga två; vad står egentligen DST för? Jag fattar inte. Manualen säger att DST är kmh=24t.
 
mipert; sa:
Sitter med min nyköpta cykeldator och undrar över två saker; när jag skall ställa in WS mäter jag hjuldiametern och multiplicerar med 3,14.

Men, förutsätter inte det att ”sensorn” sitter i ytteränden av hjulet för att värdet skall stämma?
Hur blir det för mig som har ”pluppen” en bit ned på ekern, själva mätaren kommer inte högre upp på grund av ramens utformning.
Omkretsen på hjulet är densamma oavsett var du sätter magneten... :)

Det bästa sättet är att mäta ut en sträcka, cykla den och sedan räkna ut hur långt ett varv är.
Jag brukar utgå från ett schablonvärde (ca 2110mm för en racer men det kan variera med några mm) och justera när jag cyklat litet grand och jämfört med annat. Komtrollmätta vägsträckor och/eller cykellopp/löpslingor är bra för detta.

DST verkar betyda något i stil med "Display of Speed and Time"
[Ändrat av haskell 2006-04-20 kl 08:05]
 
Jag brukar lägga en pinne eller något liknande på marken just där ventilen är och sedan skjuta cykeln rakt fram och lägga nästa pinne när ventilen är närmast marken.

Gör man detta på rätt sätt får man omkretsen med millimeter precision.
 
Har man tur finns det en tabell där du kan se vad din däcktyp har för omkrets (men det kanske du har kollat redan).
Jag tror också på att rulla hjulet ett varv och mäta sträckan. Det ger förmodligen bättre mätsäkerhet än att försöka mäta diametern.

Även om givarens varvlängd ju blir kortare om man monterar den närmare centrum så blir ju varvtiden ändå lika lång. Elektronikens uppgift är att mäta varvtiden (och omkretsen dividerat med varvtiden ger hastigheten).

Jag har alltid trott att DST betydde "distans", men inte funderat mer på det.
 
Jag får tacka för alla tydliga svar.

Jo, jag misstänkte nog att ett varv är ett varv oavsett hjulets omkrets men hellre fråga än vara lite osäker ;-)

DST kanske är total distans senaste 24h? Men frågan är då när den börjar räkna, från midnatt till midnatt? Den visar nu 6, innan jag cyklade 2 km till/från dagis visade den 4. Efter nollning av mätaren visar den fortfarande 6.
 
DST betyder distans dvs total cyklad distans.

Upplysningen kmh=24 h betyder att om man ställer in måtten till km/h kommer klockan att visas 24-timmarsinställning. I motsats till att om man ställer in "miles per hour" så kommer klockan visa 12 timmar och ev. AM/PM.
 
Om du googlar efter det så hittar du lätt en manual. (Tipas: testa med "manual sigma 800" och se vad du får ;))
 
Har en sigma 800 och knappar bara in det värde som står i pappret som följer med datorn för det däck jag har. Det stämmer förvånandsvärt bra.
GPSen visade 50 och Datorn 52. Skulle jag lyckas pressa i 120 psi som däcket ska tåla skulle det nog vara exakt. Bilpumparna klarar inte många bar.
 
mipert; sa:
Kan jag snurra hjulet ett varv och använda det värde jag får som någon sorts kontrollvärde? Om ni förstår vad jag menar...

Jag har använt mig av 100-metersbanan på en närbelägen idrottsplats för att kolla inställningen. Kort nog för att vara snabbt men långt nog för att ge ett bra genomsnitt med tydliga och exakta markeringar som gör det lättarbetat.

Annars borde man få bra resultat om man jämför med en gps.
 
Mät ett varv

med dig på cykeln och med det lufttryck i framdäcket som du kommer att använda. Däcket deformeras ju lite när cykeln tyngs ned av cyklisten vilket kan ge en lite kortare distans per varv. Tag en tuschpenna och märk ut exakt ett varv på golvet.

DST brukar vara tripdistansen och kan lätt nollställas. ODO är totala distansen och är oftast lite krångligare att nollställa. Tror att dessa förkortningar används mer eller mindre av alla cykeldatorfabrikanter.

Med 100-metersmetoden ovan så får man lite olika resultat beroende på var magneten sitter på hjulet.
Dvs hur många gånger magneten passerar sensorn.

Thure
 
På just denna är TRP trippmätningen och DST del totala. Bra dator för pengarna, har aldrig haft en som fungerat så pass länge förut.
 
Nu har jag använt min mätare ett tag (tack för alla lärorika inlägg) och det är trevligt att veta hur långt det är till olika ställen samt exakt hur lång tid det tar att cykla.

Nackdelen med mätare är att jag sneglar på den för mycket, -"oj, nu sjönk hastigheten till 19 km/h, måste trampa lite snabbare för att ligga kvar på 20 km/h..."

OK att analysera när jag tränar men inte när jag cyklar för att hyra en film.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg