Inköp inför fjällvandring

Nordesjö; sa:
Det bästa alternativet är såklart en termojacka. Helt vindtät och samtidigt både lättare och varmare än en vanlig fleece.
Men då kostar det ju nya pengar, och en sån jacka är inte alls lika vardagstrevlig som en fleece.

mickere; sa:
Köp en T&P Termojacka från ITAB 298:-, en av de mest prisvärda jackorna jag köpt! Relativt vindtät och riktigt varm.
Perfekt att rullla ihop den i en persedelpåse under natten och använda som kudde.

//Micke

En liten trådutvikning här;-)

Ja, hur bra är thermojackorna? Jag lyckades, inspirerad från Utsidan, snacka till mig ett thermofoder av en bekant. Yttertyg 100 procent nylon, fyllning dacron. Ingen riktig krage, och inte så bra med muddarna eller fickorna, men jag tänkte jag skulle testa den. 330 gram väger den. Testade den först i stan under hösten för att kolla värmen, och det verkade duga. Tog med den till vandring i Tiveden under november. Men i skogen var den som en fuktabsorberare. Inte gjord som ytterplagg utan ett foder som sagt. Fuktigt i luften, som det ofta blir på kvällen, gav direkt fuktigt kallare foder. Desutom var den ännnu känsligare än fleece för glödsprätt.

Itabs ( http://www.idefixteko.se ) thermojacka:

134-06.jpg

Teflonbehandlad micropolyester med lätt polyestersfyllning, anges materialen till. Teflonbehandlingen lär motverka fuktsbsortion. Microfiber är glödkänsligt, men bortstt från det verkar den vettig, även prismässigt. Vad väger den?

Taiga, som jag har bättre intryck av än Itab (stort kvalitetsspann), har två thermoliknande varianter, Denver-foder, 100 procent polyester, "thermolight plus"-fyllning:

20517_big.jpg

Bra krage. Men fodret lär absorbera fukt, polyestern till trots, eller?

Sedan har Taiga även "Frost" foder, i 100 procent Nomex och det löser ju glödsprättproblemet, lär inte absorbera fukt speciellt heller:

40131_big.jpg

Dyrare, men kanske prisvärd? Synd att de inte har viktangivelser.

Vad tros, slår något ovan min Windbreaker-fleece från Sasta, vikt 552 gram, två riktiga fickor med dragkedjor och utrymme för betesask mm, bekväm, vindtät, fuktavvisande, värmande, bra krage? Enda nackdelen jag kan se med den är som med all fleece, känsligheten mot glöd men just den har klarat sig bra. Vad gäller vikten har jag ännu inte sett något lika bra eller bättre för mig under vandringar, till lägre vikt;-)

Raskesven

Tja du Raskens... inte lätt att svara direkt på din fråga eftersom jag inte provat just de där termojackorna. Den jag provat är Haglöfs Barrier, både som väst och som jacka. Blir förstås skruttdyra jämfört med ITAB, men det är inte sällan man hittar dem på rea (jag gav 400 för västen och 370 för jackan, nya...) Haglöfs-termosarna har funkat kanon, i flera år nu. Ser inte att de suger väta, och de har inte tappat "loft" så det märks på värmeförmågan i a f. Förvånansvärt så har varken jag eller brorsan lyckats riva sönder dem heller, trots fisketurer mm hård användning.

Ang snabbtorkande handduk

Förstår av din lista att du redan köpt en snabbtorkande handduk (glömm inte att använda och tvätta den ett par gånger innan du åker annars suger den inte upp nått vatten alls). Har själv en sådan och den fungerar bra. Vad som däremot retar mig lite *ler* är att min sparsamma mor hade hört av någon att man lika gärna kunde använda en Wettex-duk modell större så det gjorde hon och till mitt vilda förtret (och hennes skadeglädje) fungerade den LIKA BRA som min ganska dyra handduk! Så ett tips till alla som funderar på att köpa en snabbtorkande handduk (och som inte ska vara ute längre än en till två veckor) är att strunta i det och istället gå in på närmaste storköp och inhandla en Wettex-duk moddell större till ett par tior! Lika bra och myckt billigare!
Häslnignar skåningen med sparsam mor

det finns inget som engagerar utsidan läsaren så som utrustning...

P.s glömm Leathermannen, tung och onödig.

Hmm...jag tror nog att jag tar bort min grönlandsjacka, fastän den är både snygg och att jag känner mig klädd i den men den väger som sagt lite för mycket. Jag behåller iaf min windstopper och tar i värsta fall på mig regnjacka, fleece, långärmad skjorta, t-shirt och underställ (om det skulle bli snöstorm och blåser orkan ;) ). Tror ni detta räcker ifall vädret blir skit?

Leathermannen behåller jag, jag använder den bland annat till att flytta min extra trangia kastrull.

Re: Ang snabbtorkande handduk

Ida-Erika; sa:
...gå in på närmaste storköp och inhandla en Wettex-duk moddell större till ett par tior! Lika bra och myckt billigare!
Wettex regerar. Kör på den. Ta med en extra bit wettex att torka insidan av tältet med på morgonen. Vill du spara mer pengar så köper du en Wettex-kopia...

Raskesven; sa:
En liten trådutvikning här;-)

Ja, hur bra är thermojackorna?

Jag tycker de är bra. Om man ser dem som ett värmeplagg så innehåller de mer luft/loft än en fleecetröja. Fleecetröjan är ju:
-Inte särskilt varm.
-oöm
-förlorar inte särskilt mycket isoleringsförmåga om den blir blöt.
-torkar fort
-inte särskilt komprimerbar

Om man har någon form av windstopper-fleece ventilerar de inte särskilt bra. Lika dåligt som vanlig Goretex säger en del.

Thermojackorna, alltså jackor med Primaloft, Polarguard eller liknande, omgivna av tunn, vindtät nylon är:
-Betydligt varmare än fleece
-Vindtäta
-Andas bättre än fleece(windstopper-membran andas sämre än nylonet, även om båda är vindtäta)
-Fukttålig
-Torkar fort
-Mindre oöm, slitstark än fleece
-Förlorar loft efter ett antal tvättar.
-Lättare än fleece

Jag använde en sådan jacka från MEC som enda värmeplagg under en treveckorstur och är mycket nöjd. Den vägde 390 g.

Idag använder jag en lätt dunjacka som väger 410 g. Den är:
-Betydligt varmare än thermojackan, då den är tjockare.
-Vindtät
-Andas lika bra som termojackan
-Ömtålig
-Fuktkänslig och torkar ytterst långsamt

Så länge man håller dunjackan torr är den överlägsen. För barmarksturer funkar termojackan utmärkt, mycket bättre än fleece enligt min mening. "HÄlften så tung och dubbelt så varm".

Men jag märker att jag alltid packar dunjackan numera. Varmare, mysigare och väger lika mycket.

Jörgen
-

Re: Re: Ang snabbtorkande handduk

Strykarräven; sa:
Wettex regerar. Kör på den. Ta med en extra bit wettex att torka insidan av tältet med på morgonen.
Till tältet (både in- och utsida) använder man med fördel ett "fusk"-sämskskinn (finns på alla välsorterade mackar). Om det regnat kan man få tältet i princip torrt innan det packas ihop. Suger upp vattnet mycket bättre än Wettex. (funkar säkert till kroppen också)
Varje liter vatten man bär på i onödan gör packningen 1 kg tyngre än den behöver vara!!

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Kul att läsa alla inlägg!

Är det så krångligt? Gå ut i naturen! Njut! ta med lite rimligt och ha trevligt! Har knallat omkring i fjällen utan att fundera så mycket men har haft trevligt. Varit blöt och frusigt nån gång, svettats andra gånger. Men trevligt är det uten GPS dyra jackor men med lagom vettiga prylar.

Spänn av!

Börje H; sa:
Kul att läsa alla inlägg!

Är det så krångligt? Gå ut i naturen! Njut! ta med lite rimligt och ha trevligt! Har knallat omkring i fjällen utan att fundera så mycket men har haft trevligt. Varit blöt och frusigt nån gång, svettats andra gånger. Men trevligt är det uten GPS dyra jackor men med lagom vettiga prylar.

Spänn av!

Det är mer trevligt med dyra jackor.

Förresten, hur förvarar man bäst en hårdtvål under vandring, vanlig platspåse elller?

Har någon av er problem med att sova när det är ljust, hur går ni isåfall?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forsell GPS inköp! Fjällvandring 8
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg