Nordesjö; sa:Det bästa alternativet är såklart en termojacka. Helt vindtät och samtidigt både lättare och varmare än en vanlig fleece.
Men då kostar det ju nya pengar, och en sån jacka är inte alls lika vardagstrevlig som en fleece.
mickere; sa:Köp en T&P Termojacka från ITAB 298:-, en av de mest prisvärda jackorna jag köpt! Relativt vindtät och riktigt varm.
Perfekt att rullla ihop den i en persedelpåse under natten och använda som kudde.
//Micke
En liten trådutvikning här;-)
Ja, hur bra är thermojackorna? Jag lyckades, inspirerad från Utsidan, snacka till mig ett thermofoder av en bekant. Yttertyg 100 procent nylon, fyllning dacron. Ingen riktig krage, och inte så bra med muddarna eller fickorna, men jag tänkte jag skulle testa den. 330 gram väger den. Testade den först i stan under hösten för att kolla värmen, och det verkade duga. Tog med den till vandring i Tiveden under november. Men i skogen var den som en fuktabsorberare. Inte gjord som ytterplagg utan ett foder som sagt. Fuktigt i luften, som det ofta blir på kvällen, gav direkt fuktigt kallare foder. Desutom var den ännnu känsligare än fleece för glödsprätt.
Itabs ( http://www.idefixteko.se ) thermojacka:
Teflonbehandlad micropolyester med lätt polyestersfyllning, anges materialen till. Teflonbehandlingen lär motverka fuktsbsortion. Microfiber är glödkänsligt, men bortstt från det verkar den vettig, även prismässigt. Vad väger den?
Taiga, som jag har bättre intryck av än Itab (stort kvalitetsspann), har två thermoliknande varianter, Denver-foder, 100 procent polyester, "thermolight plus"-fyllning:
Bra krage. Men fodret lär absorbera fukt, polyestern till trots, eller?
Sedan har Taiga även "Frost" foder, i 100 procent Nomex och det löser ju glödsprättproblemet, lär inte absorbera fukt speciellt heller:
Dyrare, men kanske prisvärd? Synd att de inte har viktangivelser.
Vad tros, slår något ovan min Windbreaker-fleece från Sasta, vikt 552 gram, två riktiga fickor med dragkedjor och utrymme för betesask mm, bekväm, vindtät, fuktavvisande, värmande, bra krage? Enda nackdelen jag kan se med den är som med all fleece, känsligheten mot glöd men just den har klarat sig bra. Vad gäller vikten har jag ännu inte sett något lika bra eller bättre för mig under vandringar, till lägre vikt;-)
Raskesven