snuffle; sa:
Kamera Coolpix 7900
Extra batteri
Detta är samma kamera som jag använder dagligen (jag är nu uppe i unjefär 11 000 exponeringar) och jag kan rekomendera lite speciella inställningar:
1. fota med "mode dial"(hjulet längst upp) på den "gröna kameran"
2. ställ ner exponeringskomposensationen till någonstans emellan -1 och -2 (mörka bilder är mycket lättre att lyfta upp i datorn i efterhand än bilder som har kritat ut och denna kameran har en tendens att krita ut i ljusaste partierna). (denna inställning kummer du åt utan att gå in i någon meny, ett tryck på högerpilen bara så för du upp det.)
3. Ha inte vitbalansen på auto, kameran är till för att fota människor i vardagsiljöer oftast och få med detaljer, det blaskar till färgerna litet. ställ vitbalansen (WB) på skugga istället oavsätt om det är direkt soljus eller inte, detta fångar mycket bättre djupet i färgerna som finns i fjällvärlden, speciellt det gröna!
Jag hade även ett undervattenshus till min för att jag vet hur djävulskt känslig elektroniken är för luftfuktigheten som kan vara ganska hög i fjällen stundvis. (om du inte ha sådanna möjligheter så ha den alltid vattentätt packad när du sover, tälten kan bli ganska fuktiga ibland)
I övrigt så har du med dig snöre i ditt reparationskitt men ingen nål och tråd???
En grövre sytråd, eck ett par tre nålar väger inte mycket men kan rädda en semester om man river sönder någonting eller tappar en vital knapp el motsv.
Och sist men inte minst skulle jag vilja rekomendera att du ta med dig vattenskyddade tändstickor, man ska alldrig tänka på att det är vattenskyddade när man är ute men det är skönt att ha tänkt på det innan när man får nytta av det så att säga. och så koster de inte nånga tior extra. (getout har en bra variant som jag kan rekomdera, säljs om tio askar åt gången).
Och att ha minst tre olika tändsticksaskar på olika ställen i packningen; byxfickan (det plagg du sist tappar botr/blir av men när dt skiter sig), långt in i packningen, tex necesären (så väl skyddadt det kan bli) och i anslutning till köksatiraljorna (det är denna asken du använder som regel).
För 20 kr (eller liknande symboliska summa) finns det vattentäta skruvaskar/cylindrar med stormstickor på clasohlsson, stickorna i sig är väl inte så bra, de brinner som ett tomtebloss och fort tar de slut (blåser det så att man behöver dem då ska man hur som helst vindskydda köket bättre innana man kan laga mat) men cylindern är bra skydd för stickorna, helt vattentät! Byt ut alla stormstickorna utom en handfull mot de från getout eller andra mer "vanliga" och du har en bra försäkring om att kunna få fyr vad du än varit med om, tja det är inte stickorna som sätter gränserna iaf!
Gå säkert och visa oss bilderna sedan!