Inköp inför fjällvandring

snuffle; sa:
Det hade varit toppen om någon vis person kunnat lära ut lite hur man gör. Det enda jag snappat upp är att det gäller att hitta ett antal punkter och sedan utgå från det på något sätt.

Låna en bok på bibblan! Typ Uteboken eller vad den heter av Lars Fält. Det funkar nog mycket bättre än att någon ska förklara här i forumet utan illustrationer osv.

Men det stora med att använda kompass är att först:

på kartan hitta vinkeln mellan norr och den kurs man ska hålla

och sedan:

hitta verklighetens norr och utifrån vinkeln den riktning man ska gå i.

avslutad210712

Gäst
snuffle; sa:
Som någon skriver en bit upp kan man använda syft kompassen till fler än en sak, också vill jag gärna lära mig "syfta" med kompassen.

Som sagt låna en bok eller ännu hellre be någon som kan det visa hur man gör. Inget svårt alls och mycket användbart för att veta var man är eller om man vet var man är - ta reda på vilka toppar man ser. Kan vara nog så förvillande i fjällen :). Finns dock några små fällor man kan gå i som att man vänder kompassen fel.

Kompassfel s k missvisning

Av den mindre roliga formen.
I form av att nålen gillar mer eller mindre missvisningen mer än "sanna" magnetiska norr är bl a järnföremål i närheten, stålramar, ståldrag till pulkan, stålstavar och stålkanter på skidorna, skridskoskenor, isyxor, yxor, sågar, stora knivar, egen uppladdning (sytetisk klädsel), kamrater med järnföremål, järn i backen eller berget, skrot i naturen, bäckar, det som står att missvisningen är på den färska kartan, men inte alls så mycket hos oss som i Amerika. Det man inte tänker på är andras kompasser. samt digitala kameror mm mm. Så kliv ut från Hummern, lägg av packning och järnföremål, ta fem steg till och sök kompassriktningar. Historia: När jag var en riktigt ung kadett hade vi en mycket rolig major som läste handkompassen i luckan på PBVn, gissa hur långt fel vi kom, snabbt, för han hade ju rätt!

Go tur

Nu börjar packningen mer och mer blir komplett, nu behöver jag bara en sista genomkoll för att inte visa något viktigt som man kanske lätt glömmer.

Lång lista, med förhoppningsvis allt det viktiga:

Underställströja Icebreaker (ull)
Underställsbyxor Craft, syntet
Kalsonger Icebreaker (ull)
Innerstrumpor Lundhags trekking set
Ytterstrumpor Lundhags trekking set
Vandringsbyxa Fjällräven Vidda
Långärmad skjorta
Jacka Fjällräven grönland
Hatt/keps
Handskar (springehandskar)
Förstärkningsplagg Fjällräven Windstopper fleece
Regnjacka & Regnbyxor Marmot Precip
Kängor Lundhags Fjell High
Sandaler Ecco

Kök Technotrail
Gas 2*220g
Storkåsa
Kåsa
Bestick
Diskmedel/tvättmedel Hård Galltvål
Tvätthandske
Brite-kudde
tändstickor/tändare
Vattenflaska 2*0,5l pet
Frystorkad mat Real expedition meal, 14st
SNabbenergi Kexchoklad, nötter, russin
Skråppåse Tygpåse till div.

Compeed
Ryggsäck Berghaus Trident 3
Ryggsäcksregnskydd Fjällräven 100L
Packpåsar

Karta
Kompass

Tält Hilleberg Kaitum
Liggunderlag Z-lite regular
Sovsäck Marmot never winter Long

Första hjälpen
Reparations-kit Silvertejp, eltejp, snöre
Multiverktyg
Kamera Coolpix 7900
Extra batteri
Myggmedel MyggA
Handduk (snabbtorkande modell)
Toapapper
Hygienartiklar
Solskydd Solkräm ifrån apoteket
Solglasögon Clip-on
Telefon
Penna och papper

Ser bra ut på rak arm...

Du har dock fyra (!) överkroppsplagg som överlappar som vindskal.
Jag skulle lämna Fjällrävenjackan hemma och byta ut fleecen mot en utan membran.

Jag tänker såhär:
När du går och det inte regnar räcker skjortan. Blir den för kall har du underställströjan under.
Om det regnar när du går måste du ändå ha regnjackan.

När du stannar svettas du inte, så då kan du ändå ha regnjackan som vindskydd. En fleece utan membran under jackan funkar då bra.

På det här sättet spar du upp till ett kilo.
Jag insåg för egen del för några år sedan att jag aldrig använde jackan om det inte regnade eller var paus.

Min egna gamla checklista finns här:
http://www.nordesjo.com/uteplatsen/packlista.htm
(en del överflödigt, men inte så mycket glömt)
[Ändrat av Nordesjö 2006-06-04 kl 00:23]

larsl; sa:
Gympadojor är äckliga när de blir blöta - jag föreslår sandaler istället, då är det bara att byta strumpor (och de kan också användas till djupa vad).
snuffle; sa:
Nu börjar packningen mer och mer blir komplett, nu behöver jag bara en sista genomkoll för att inte visa något viktigt som man kanske lätt glömmer.
Jag hittar inte några Coverboots i din lista... byt ut sandalerna mot ett par sådanna. Efter att ha vadat en gång med coverboots istället för barbent med sandaler (burrrrrr) så vill man aldrig vada utan dessa igen.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen [/QUOTE]

Jag håller med Nordesjö om att lämna Fjällrävenjackan hemma, givet att din långärmade skjorta är vind- och myggtät. Däremot håller jag inte med om att byta ut WB-fleecen mot en vanlig fleece, i synnerhet inte om Fjällrävenjackan lämnas hemma. Vid lägret är det ett mycket skönare plagg att glida omkring i WB-fleecen om det blåser men inte regnar, än vad regnjackan är.

Raskesven

Raskesven; sa:
Däremot håller jag inte med om att byta ut WB-fleecen mot en vanlig fleece, i synnerhet inte om Fjällrävenjackan lämnas hemma. Vid lägret är det ett mycket skönare plagg att glida omkring i WB-fleecen om det blåser men inte regnar, än vad regnjackan är.

Det bästa alternativet är såklart en termojacka. Helt vindtät och samtidigt både lättare och varmare än en vanlig fleece.
Men då kostar det ju nya pengar, och en sån jacka är inte alls lika vardagstrevlig som en fleece.

Med den packningen kommer du vara bättre rustad än 95% av alla du möter! Jag saknar bara det där lilla extra som överhuvudtaget gör vandringen mödan värd, och som bara du kan berätta vad det är; ett halv kilo lammkorv, ett akvarellblock o lite färger, en god bok, ett teleskopfiskespö och en filmburk med spinnare, en flora, favoritwhiskyn..?

/Per

Köp en T&P Termojacka från ITAB 298:-, en av de mest prisvärda jackorna jag köpt! Relativt vindtät och riktigt varm.
Perfekt att rullla ihop den i en persedelpåse under natten och använda som kudde.

//Micke

snuffle; sa:
Kamera Coolpix 7900
Extra batteri

Detta är samma kamera som jag använder dagligen (jag är nu uppe i unjefär 11 000 exponeringar) och jag kan rekomendera lite speciella inställningar:

1. fota med "mode dial"(hjulet längst upp) på den "gröna kameran"
2. ställ ner exponeringskomposensationen till någonstans emellan -1 och -2 (mörka bilder är mycket lättre att lyfta upp i datorn i efterhand än bilder som har kritat ut och denna kameran har en tendens att krita ut i ljusaste partierna). (denna inställning kummer du åt utan att gå in i någon meny, ett tryck på högerpilen bara så för du upp det.)
3. Ha inte vitbalansen på auto, kameran är till för att fota människor i vardagsiljöer oftast och få med detaljer, det blaskar till färgerna litet. ställ vitbalansen (WB) på skugga istället oavsätt om det är direkt soljus eller inte, detta fångar mycket bättre djupet i färgerna som finns i fjällvärlden, speciellt det gröna!

Jag hade även ett undervattenshus till min för att jag vet hur djävulskt känslig elektroniken är för luftfuktigheten som kan vara ganska hög i fjällen stundvis. (om du inte ha sådanna möjligheter så ha den alltid vattentätt packad när du sover, tälten kan bli ganska fuktiga ibland)

I övrigt så har du med dig snöre i ditt reparationskitt men ingen nål och tråd???
En grövre sytråd, eck ett par tre nålar väger inte mycket men kan rädda en semester om man river sönder någonting eller tappar en vital knapp el motsv.

Och sist men inte minst skulle jag vilja rekomendera att du ta med dig vattenskyddade tändstickor, man ska alldrig tänka på att det är vattenskyddade när man är ute men det är skönt att ha tänkt på det innan när man får nytta av det så att säga. och så koster de inte nånga tior extra. (getout har en bra variant som jag kan rekomdera, säljs om tio askar åt gången).
Och att ha minst tre olika tändsticksaskar på olika ställen i packningen; byxfickan (det plagg du sist tappar botr/blir av men när dt skiter sig), långt in i packningen, tex necesären (så väl skyddadt det kan bli) och i anslutning till köksatiraljorna (det är denna asken du använder som regel).
För 20 kr (eller liknande symboliska summa) finns det vattentäta skruvaskar/cylindrar med stormstickor på clasohlsson, stickorna i sig är väl inte så bra, de brinner som ett tomtebloss och fort tar de slut (blåser det så att man behöver dem då ska man hur som helst vindskydda köket bättre innana man kan laga mat) men cylindern är bra skydd för stickorna, helt vattentät! Byt ut alla stormstickorna utom en handfull mot de från getout eller andra mer "vanliga" och du har en bra försäkring om att kunna få fyr vad du än varit med om, tja det är inte stickorna som sätter gränserna iaf!

Gå säkert och visa oss bilderna sedan!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forsell GPS inköp! Fjällvandring 8
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg