Ingen seriell ingång på min laptop...

Har kollat att din adapter fungerar? Anslut adaptern och öppna Kontrollpanelen-System-Hårdvara-Enhetshanteraren. Där ska det finnas en grupp som heter Portar och om du öppnar den så ska du se namnet på din adapter och även vilket COM-nummer den är tilldelad. Om du dubbelklickar på adaptern så får du upp ett fönster med information om adaptern bl.a. portinställningarna. Du kan också se om drivrutinen är OK. Om det är något fel här, t.ex. om gruppen Portar inte finns så kan du försöka med att installera om drivrutinen för adaptern.

Hälsningar
Harald

Re: Tack för all hjälp.

Kalle.it; sa:
Tack ändå. En annan fråga när vi ändå håller på. Ni datakunniga. Finns de inte någon slags bärbar hårddisk (utan dator alltså, och ej palm) där man skulle kunna ladda ned information, samt även digitala foton, och sedan ladda ned informationen i stationär dator när man kommer hem från resa?

Hälsningar Kalle.

Det finns USB-aslutna flash-kort med varierande minnesmängd som PCn uppfattar som vilken hårddisk som helst när den ansluts (t.ex. DiskOnKey eller Transcend USB Flash Drive). Dessutom har jag läst i någon PC-tidning (kommer inte ihåg vilken) om test av minihårddiskar just för att ansluta till digitalkameror för övertankning av bilder.

/Anders

En liten fråga nu när ni surrar om USB/serial convertrar. Jag har en skog USB-portar på min PC, och 2 seriella. Har jag någon nytta av en USB/seriell converter/adapter sån som ni tjoar om här. Kommer jag då att få ökad hastighet på laddningen t ex kartor in i Vistan?? Jag gissar nej själv på den frågan, men man skall väl få fråga dumt med hoppas jag ;-)

MVH Tony

Rätt gissat

Fortare går det inte. Det blir bara möjligare, speciellt jämfört med om man ingen RS232 port har alls överhuvudtaget annars.

Anders

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg