Inför ensamvandring på Sörmlandsleden

Hejsan

Jag tycker inte att det är några problem för min del. Lite spännande kan det ju vara om det tex är någon gren eller så som slår i vinden och man inte kan lista ut vad det är, men i värsta fall får man väl gå ut och undersöka vad det är som låter..

Är det så att du tycker att det är lite läskigt så kanske det blir lite svårt att somna första natten, men sen har du nog vant dig så att problemen avtar, skulle jag tro. Om du inte har en superfobi.

Och som sagt, det enda du möjligtvis skulle behöva oroa dig för är gangsterungar och antalet sådana avtar exponentiellt med avståndet till närmaste stad/samhälle och är med största sannolikhet betydligt räddare än du om de skulle möta dig.

Kan väl också säga att även om jag vandrat mycket ensam och tycker det är en enastående och berikande upplevelse, så känner jag ändå lite fjärilar i magen sådär innan "uthopp".

Men jag vet ju numera att det försvinner så fort jag kommer ut.

Ha det gött

Jörgen

Jag har också funderat på att gå i krokarna.

Jag skulle ogärna tälta öppet. Mycket knarkare och annat patrask som ibland bor i skogen i närheten av samhällena. Visst rent statistiskt är det ingen fara men när man stöter på en hemlös som stjäl koppar någonstans så är det inte kul.

Har också tänkt på våra mer oberäkneliga medborgare (knarkare) men ärligt talat så känns det nog som att det är lugnt med den biten så länge man håller sig på gott avstånd från samhällena. Jag tänkte inte tälta inom en mils radie från Södertälje. :-D

Herregud!

Jag har härjat runt på Sörmlandsleden i och kring trakterna runt Tyresö sen jag var 10 bast, den 'läskigaste' person jag har stött på är Ingvar Carlsson,han plockade svamp.

peter

ping; sa:
Herregud!

Jag har härjat runt på Sörmlandsleden i och kring trakterna runt Tyresö sen jag var 10 bast, den 'läskigaste' person jag har stött på är Ingvar Carlsson,han plockade svamp.

peter

Jaaa, han skulle väl freebasa svamparna eller koka thé på dom förståss :)

Det är definitivt större risk att konfronteras med galna människor på stan eller krogen.
Sannorlikheten att det stryker omkring någon person med fientliga avsikter längs Sörmlandsleden är väl lika stor som att vinna 200 miljoner på lotto...
I mörkret om natten, långt ute i skogen tror jag inte äns ett gäng med smågangsters skulle vara så kartiga. Men träffar du på några så skrämm ihjäl dom så blir vi av med dom... Ha, ha, ha...
Nä, ensam är helt kanon, då gör man vad man vill precis när man vill...

Ha det bra där ute..

/Dennis

ping; sa:
Herregud!

peter

Men det finns ju en värld utanför din lilla.

Jag har stött på farliga personer. Stötte bla på en rackare en sen kväll i närheten av Tyresta By.

Full(nedknarkad) och utsläppt från kåken några timmar tidigare. Han tillhörde även ett känt kriminellt gäng vars namn jag inte tänker nämna.

fredrik73; sa:
Hej på er!

Jag har långt gångna planer på att gå ett par etapper på Sörmlandsleden under ett par dagar. Det lutar åt sträckan Läggesta till Södertälje som borde vara möjlig på fyra dagar. Jag är en hyfsat erfaren vandrare med ett par svängar både i alperna och svenska fjällen i bagaget men jag har aldrig tidigare vandrat ensam och dessutom tältat ensam...
/Fredrik

Är man ensam behöver man inte ta hänsyn till andras önskningar, skavsår eller dåliga humör. Men man måste kunna peppa sig själv när regnet öser ner och myggen anfaller i flock.
Man måste trivas med sig själv, kanske tycka om sig själv.
Man måste ha fantasi för att hitta lösningar på problem eller för att tänka ljusa tankar som glädjer. Men man får inte låta fantasin skena för varje okänt ljud.

Går det som planerat kommer jag att ta en tur ensam på Herrestadsfjället under helgen. Om jag inte trillar på andra vandrare kommer jag att övernatta där ensam också. Blir det kallt tro?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
Kaneback84 Tips och tricks inför Vasaloppsleden Vandringsleder 3
Millow Ledtips inför 2 dagars tur i Östergötland Vandringsleder 8
Kristina&Neo Led med stigning? Träning inför årets fjällvandring Vandringsleder 14
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
MSE lövskogsvandring på hösten Vandringsleder 9
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
AN77 Förslag på led! Vandringsleder 7
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Panicmode Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg