greendanger; sa:fredrik73; sa:Har också tänkt på våra mer oberäkneliga medborgare (knarkare) men ärligt talat så känns det nog som att det är lugnt med den biten så länge man håller sig på gott avstånd från samhällena. Jag tänkte inte tälta inom en mils radie från Södertälje. :-D
När jag låg i lumpen 88/89 i Strängnäs så hade vi en nattövning runt Åkersstyckebruk. Under natten blev det ett jäkla pangande när krutröken lättat började vi utreda vad som hade hänt. Vaktposterna hos ett annat kompani som legat dolda i skyttevärn hade fått syn på ett antal mörkklädda figurer som gick på rad och tog dom för den lede fi och fick ut resten av kompaniet till sina poster, när "fi" hade kommit på lämpligt avstånd öppnades det eld... Tyvärr var det inte lede fi utan ett gäng Tyska turister som var ute och gick på sörmlandsleden och hade lite brådis då transporten till Stockholm skulle gå från Åkersstyckebruk på morgonen... Gissar att några av turisterna behövde byta underkläder efter detta...
När jag hade slutövning vid F16 Uppsala så hade vi en situation där vi hörde skottlossning utanför lägret och varningsrop via radion från en annan pluton. Några minuter senare kom en skum person smygandes mot vårat läger via ett dike. Vi visste att det inte fanns någon låtsas fi.... och personen var beväpnad...
Jag laddade skarpt (vi var på civil mark) medan personen tog sig in i lägret via en skogsdunge.
Jag tog mig tillbaka in i lägret och fann personen, en jägare med en vinpava i fickan stå och diskutera med kapten. Han var full och arg över att militären tidigare gjort äverkan på skogen....
Polisen kom och plockade mannen senare. Skulle inte förvåna mig om han fortfarande har vapenlicens....
Ibland undrar jag om det bara är jag som råkar ut för dårar....när man läser alla puttinuttinlägg här på U.
[Ändrat av Snubben 2007-07-01 kl 01:16]