Inför ensamvandring på Sörmlandsleden

greendanger; sa:
fredrik73; sa:
Har också tänkt på våra mer oberäkneliga medborgare (knarkare) men ärligt talat så känns det nog som att det är lugnt med den biten så länge man håller sig på gott avstånd från samhällena. Jag tänkte inte tälta inom en mils radie från Södertälje. :-D

När jag låg i lumpen 88/89 i Strängnäs så hade vi en nattövning runt Åkersstyckebruk. Under natten blev det ett jäkla pangande när krutröken lättat började vi utreda vad som hade hänt. Vaktposterna hos ett annat kompani som legat dolda i skyttevärn hade fått syn på ett antal mörkklädda figurer som gick på rad och tog dom för den lede fi och fick ut resten av kompaniet till sina poster, när "fi" hade kommit på lämpligt avstånd öppnades det eld... Tyvärr var det inte lede fi utan ett gäng Tyska turister som var ute och gick på sörmlandsleden och hade lite brådis då transporten till Stockholm skulle gå från Åkersstyckebruk på morgonen... Gissar att några av turisterna behövde byta underkläder efter detta...

När jag hade slutövning vid F16 Uppsala så hade vi en situation där vi hörde skottlossning utanför lägret och varningsrop via radion från en annan pluton. Några minuter senare kom en skum person smygandes mot vårat läger via ett dike. Vi visste att det inte fanns någon låtsas fi.... och personen var beväpnad...

Jag laddade skarpt (vi var på civil mark) medan personen tog sig in i lägret via en skogsdunge.

Jag tog mig tillbaka in i lägret och fann personen, en jägare med en vinpava i fickan stå och diskutera med kapten. Han var full och arg över att militären tidigare gjort äverkan på skogen....

Polisen kom och plockade mannen senare. Skulle inte förvåna mig om han fortfarande har vapenlicens....

Ibland undrar jag om det bara är jag som råkar ut för dårar....när man läser alla puttinuttinlägg här på U.
[Ändrat av Snubben 2007-07-01 kl 01:16]

Snubben; sa:
Jag laddade skarpt (vi var på civil mark) medan personen tog sig in i lägret via en skogsdunge.

Tycker det är i högsta grad olämpligt att militären har med sig skarp ammunition vid sina övningar bland civilister. Klena nerver vid sina möten med det moderna civila samhället eller vad? Vi bor ju ändå inte i Schweiz där man har en annan och ur demokratisk och beredskapsynpunkt bättre tradition och lagstiftning; militären och den krigsplacerade allmänheten förvarar sina personliga vapen och ammunition i hemmet.

mellpat/vapenlös

mellpat; sa:
Vi bor ju ändå inte i Schweiz där man har en annan och ur demokratisk och beredskapsynpunkt bättre tradition och lagstiftning; militären och den krigsplacerade allmänheten förvarar sina personliga vapen och ammunition i hemmet.

mellpat/vapenlös
Tala för dig själv ;)

Att schweizarna har sina vapen hemma i garderoben är förvisso inte oomdebatterat. Däremot inte så problematiskt som man kan tro. Det är nämligen förbjudet att använda dem för annat än övningar och krig :cool:

Cool!

Tjena Fredrik, kul att du delar med dig av dina upplevelser om turen! Något "fiasko" tycker jag inte att man ska kalla det, se det som ett experiment istället. Min erfarenhet är också att ensamturer ofta blir kortare än man tänkt sig.

Angående harmoni och dylikt, så har jag märkt att man blir VÄLDIGT utelämnad åt sina egna tankar när man vandrar ensam. Det är lite häftigt, men kan också vara ganska påfrestande. I en sådan kakafoni av funderingar är det nog inte så konstigt att negativa känslor som ensamhet kommer smygande. Kanske tar det längre tid för harmonin att infinna sig?

Jag brukar också försöka lägga in lite mer av prestationsmoment i vandringarna när jag är ensam. Eftersom "lägerlivet" blir bra mycket tristare i ensamhet är det lika bra att köra lite hårdare och i princip bara sova på lägerplatserna. Där skiljer sig solovandringarna från kompisvandringar där man gärna sitter i solnedgången och snackar.

Kul i alla fall att få höra om dina erfarenheter. Berätta gärna mer om det blir fler turer!

Jag är snart på gång att vandra iväg från Karlstad till lysekil. Räknar med ca 10 övernattningar ensam i ett litet tält på vägen dit. Har innan den här tråden inte riktigt reflekterat över att jag faktiskt ska sova ensam i en mörk skog :p

Men det verkar som att det egentligen inte finns så mycket att oroa sig för, så länge man håller sig en bit från samhället när man slår läger som sagt. Solen har ju dock fått för sig att försvinna mer och mer nu så det blir väl lite extra mörker än för nån månad sen gissar jag.

Och visst har jag vart lite harig för mörker vid vissa tillfällen innan, så helt avslappnad kommer man säkert inte vara om nätterna. Men visst, det kommer kännas riktigt bra när man når fram till målet. :)

Tycker det är i högsta grad olämpligt att militären har med sig skarp ammunition vid sina övningar bland civilister. Klena nerver vid sina möten med det moderna civila samhället eller vad? Vi bor ju ändå inte i Schweiz där man har en annan och ur demokratisk och beredskapsynpunkt bättre tradition och lagstiftning; militären och den krigsplacerade allmänheten förvarar sina personliga vapen och ammunition i hemmet.

mellpat/vapenlös

Gammal tråd men ändå.

Finns inget olämpligt i det. Militären har rätt att skydda skyddsobjekt även på civil mark. Lagen är även på väg att ändras om det inte redan har gjort det vilket innebär att möjligheterna för detta utökas.

Klena nerver? Du menar att de 300 000 jägare som finns som har mer än en miljon vapen i sin ägo är mer lämpade att ha skarpladdade vapen än unga män med minst 6 månader heltidsutbildning som dessutom är övervakade av proffsbefäl.

Tjena, det är kanon med fyllejägare.

För er som är nervösa av er kanske ett tält med öppningsbar sida kan vara något, då ser man vad som händer utanför myggnäts väggen och fantasin behöver inte skena iväg. Fast det är ju så klart bara öppningsbart på ena sidan så man kan ju fortfarande ligga och lyssna efter läskiga saker som kommer från andra hållet.

Det är ett Vaude Ferret tält på bilden...

Bilagor

• vaude_ferret.jpg
    vaude_ferret.jpg
    11.6 KB · Visningar: 421
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Tips inför höga kustenleden i sommar? Vandringsleder 12
Kaneback84 Tips och tricks inför Vasaloppsleden Vandringsleder 3
Millow Ledtips inför 2 dagars tur i Östergötland Vandringsleder 8
Kristina&Neo Led med stigning? Träning inför årets fjällvandring Vandringsleder 14
0299 Hjälp med hemsida sökes inför SVERIGEMARSCHEN Vandringsleder 3
MSE lövskogsvandring på hösten Vandringsleder 9
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
AN77 Förslag på led! Vandringsleder 7
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Tomppen Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet? Vandringsleder 4
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
igs Vindskydden på Östgötaleden Vandringsleder 3
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
AlexanderO Höga kustenleden på vintern. Vandringsleder 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Kakan_pi Saltoloukta - Sitojaure på en eftermiddag? Vandringsleder 6
alextangclan Övernattningsbara grottor på Kullaberg? Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
Panicmode Önskas: Bilder på kustleden i Hälsingland Vandringsleder 1
Naturfamiljen Vindskydd på Gotland? Vandringsleder 15
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg