Info om terrängkörningslagen

nermander; sa:
Så bra då, man skulle kunna tro att du gör det, eftersom du argumenterar så osakligt.
]
jag har bara väldigt svårt för folk som försöker dra förhastade slutsatser (till sin egen fördel) av enstaka undersökningar.
Det förhåller sig så här, att det har forskats en hel del om saken och det har faktiskt gjorts ganska många undersökningar och resultaten är entydigt: MTB är inte skadligare än fotgängare.

Forskningen visar också att det finns en del fotgängare som tycker att MTB är opassande, de gillar helt enkelt inte att stöta ihop med cyklister ute i skogen eller på fjällen eller var det kan vara. De tycker det förstör deras naturupplevelse. Påståendet, att MTB förstör terrängen eller något motsvarande, får då motivera och legitimera uppfattningen att MTB är opassande. Se t ex det Nya Zealändska miljödepartmentets utmärkta rapport http://www.mountainbike.co.nz/politics/doc/impacts/social.htm

Här är det givetvis centralt för MTB-cyklister att vinna förståelse för att de är ute och rör sig i naturen av samma skäl som vandrare, för att njuta av naturupplevelsen, och vårdar sig om att ha ett trevligt förhållande till dem.
Och tråden handlar om terrängskörningslagen. Jag har i alla fall läst igenom det dokument som länkas till i inledningen av tråden.
Saken är den, att det förhåller sig precis som Mattias L skriver. Terrängkörninglagen är inte tillämplig.

Per
 
Aardwolf; sa:
Men du har ju dragit slutsatsen att MTB skadar terrängen??? Vart har du fått dom ifrån?

Att MTB skadar terrängen råder det väl ingen tvekan om? ALL framfart i naturen orsakar skador, även djurens framföart. Frågan är HUR MYCKET det skadar terrängen. Och framförallt om det är värt det.

Och där försöker jag få fram att de undersökningar som finns av slitaget är för få och har för dålig omfattning för att kunna ligga till grund för en slutsats.

Tittar man däremot på den där handboken om terrängkörningslagen så ser man att det är väldigt konstigt att den bara handlar om motordrivna fordon. Detta eftersom man generellt skall köra försiktigt i terrängen. Då ska det ju inte spela nån roll om fordonet drivs av motor eller inte, för kör man försiktigt så spinner man inte loss en massa jord och rötter.
 
nermander; sa:
ALL framfart i naturen orsakar skador, även djurens framföart.
Det som väl är intressant är väl främst den relativa inverkan och var människan eller djuret ifråga rör sig. Ett par plattfötter eller en cykel som följer en stig har mycket mindre inverkan än en älg som strövar utanför stigen, eller en orienterare, eller en skolklass på naturstig.
Och där försöker jag få fram att de undersökningar som finns av slitaget är för få och har för dålig omfattning för att kunna ligga till grund för en slutsats.
Samtliga undersökningar som gjorts är entydiga. Har Nermander svårigheter att läsa innantill? I varje fall kan man konstatera att Nermnader har uppenbara svårigheter att tillgodogöra sig vetenskapliga arbeten?
Tittar man däremot på den där handboken om terrängkörningslagen så ser man att det är väldigt konstigt att den bara handlar om motordrivna fordon. Detta eftersom man generellt skall köra försiktigt i terrängen. Då ska det ju inte spela nån roll om fordonet drivs av motor eller inte, för kör man försiktigt så spinner man inte loss en massa jord och rötter.
Vi visste redan, att Nermander aldrig åker MTB och inte vet ett dugg om MTB, nu vet vi också att Nermander inte vet ett dugg om motordrivna fordon. Har han ens körkort?

Anser Nermander att plattfötter som skadar terrängen lika mycket som MTB också ska omfattas av terrängkörningslagen?

Per
 
vaknat på fel sida?

Per!

Jag kanske inte ska lägga mig i din diskussion med (mot?) Nermander, men varför hackar du på honom?

Om nu Nermander inte cyklar MTB så borde du ju kunna använda all din tangentbordsenergi på att dela med dig av dina kunskaper på ett positivt sätt. Nu framstår du egentligen som ännu gnälligare än Nermander(!).

Jag tycker att ni egentligen verkar hyfsat överens, men hakar upp er på små formuleringar (något som ni kanske inte skulle göra om ni istället talades vid).

Och vad gäller vetenskapliga undersökningar, t ex inom biologi, så är de inte entydiga. Det är en utav den moderna vetenskapens styrkor och svagheter.

Jag har läst delar av det material ni hänvisar till, och t ex exjobbet om MTB-slitage i fjäll är ju vare sig entydig, omfattande eller med någon större biologisk tyngd. Men, det positiva är ett det är i alla fall ett försök att få reda på mer.

Jag tycker att ni ska sluta gnälla och hacka på varandra. Det leder ju inte fram till mer kunskap i ämnet, eller?

Diskutera då hellre hur vi, på ett vetenskapligt sätt, ska kunna få fram ett bra beslutsunderlag för myndigheter och markägare. Det är ju vi som cyklar MTB som ska övertyga övriga om det lämpliga i vår verksamhet. Att dumförklara folk brukar sällan hjälpa.

//Johan - cyklar MTB, har kört i terränglådan, är biolog.
 
nermander; sa:
Att MTB skadar terrängen råder det väl ingen tvekan om? ALL framfart i naturen orsakar skador, även djurens framföart. Frågan är HUR MYCKET det skadar terrängen. Och framförallt om det är värt det.

Tittar man däremot på den där handboken om terrängkörningslagen så ser man att det är väldigt konstigt att den bara handlar om motordrivna fordon. Detta eftersom man generellt skall köra försiktigt i terrängen. Då ska det ju inte spela nån roll om fordonet drivs av motor eller inte, för kör man försiktigt så spinner man inte loss en massa jord och rötter.

Skada och skada... Definiera skada. En stig växer igen väldigt fort. Efter en större orienteringstävling så är de flesta spår borta inom en månad. Samma sak med en cykeltävling.

Men skada tycker jag är synd att kalla det. Patina är mer rättvisande. Skogen används och på vissa ställen syns det.

Handboken om terrängkörningslagen är intressant, men vad har den med saken att göra? Jag kan inte ens komma på en bra liknelse...

Cykling faller som många andra sagt under allemansrätten, inget annat. I vissa fall regleras den av lokala ordningsföreskrifter eller lokala trafikföreskrifter, som till exempel i Botkyrka där det regleras i §18 i de lokala ordningsföreskrifterna: http://www.ab.lst.se/upload/dokument/publikationer/F/01FS_1996/0142_15_Kommunala_ovriga.pdf

Tovetjarn skrev:
"Jag har läst delar av det material ni hänvisar till, och t ex exjobbet om MTB-slitage i fjäll är ju vare sig entydig, omfattande eller med någon större biologisk tyngd. Men, det positiva är ett det är i alla fall ett försök att få reda på mer."

Det är ju just ett ex-jobb, vilket är viktigt att ha i åtanke. Läs de övriga undersökningarna som Per hänvisat till.

Sedan kan man fundera på varför det inte finns några undersökningar som visar att mtb skadar naturen obefogat mycket, eller ens relaterat till vandring?

Ja, jag har letat, och ja jag har frågat efter det tidigare. Men ingen har visat på några undersökningar. Avsaknaden kan bero på mycket, men bara det faktum att det inte finns tycker jag är intressant.

/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2005-02-14 kl 12:59]
 
Re: vaknat på fel sida?

Tovetjarn; sa:
vad gäller vetenskapliga undersökningar, t ex inom biologi, så är de inte entydiga. Det är en utav den moderna vetenskapens styrkor och svagheter.

— hmm, beror väl lite på, vad man talar om, vad det är som är entydigt, i detta fall avsåg jag resultatet, att MTBs inverkan är på ungefär samma nivå som fötter. Det är ett resultat som kan replikeras, gör man om undersökningen får man samma resultat. Det kan alltså sägas ha god validitet. Det finns ju ganska många studier som har kommit till detta resultat.

Hur gör då Nermander? Han påstår alltid, med samma axiomatiska trosvisshet som kyrkan en gång hävdade att jorden var platt, att det föreligger någon sorts reliabilitetsproblem. Härvid är han ofta totalt osaklig och svajar ut i de mest besynnerliga resonemang.

Kolla vad människan skriver!

Påståendet, att det inte spelar någon roll om det sitter en motor eller ej på fordonet är enastående okunnigt för att inte säga dumt. Vad gör den motorist som får stopp och inte kommer längre? Lyfter bilen eller enduromotorcykeln på axlarna och bär den för att undvika hjulspinn?

Nermander påminner i sin argumentation delvis om Mike Vandeman, en rättshaverist som härjat på usenet, och som medfört att rec.bicycles.off-road är stenhårt modererad och alla som ofta läser alt.mountain-bike har honom i sin "kill file" för att slippa eländet.

Per
 
Re: Re: vaknat på fel sida?

ipg289h; sa:
Hur gör då Nermander? Han påstår alltid, med samma axiomatiska trosvisshet som kyrkan en gång hävdade att jorden var platt, att det föreligger någon sorts reliabilitetsproblem. Härvid är han ofta totalt osaklig och svajar ut i de mest besynnerliga resonemang.

Kolla vad människan skriver!

Ja, eller kolla hur hans påståenden bemöts?

Jag kan hålla med om att det föreligger "reliabilitetsproblem" i många vetenskapliga undersökningar inom resursutnyttjande och konskvensbeskrivande av aktiviteter i naturen. Ofta beror det på att man måste begränsa undersökningarna tills de blir snudd på orealistiska tester av en liten aktivitet på liten yta under kort tid. Eftersom biologin är en ung vetenskap i förhållande till en del av de tidperspektiv man studerar, så blir inte allting trovärdigt.

Vad gäller entydighet så är det subjektivt. Man tolkar resultaten entydigt i förhållande till vad man vill läsa ut ur dem.

Så, igen: varför diskuterar ni inte mer konstruktivt?

Med all den gnistrande intellektuell kapacitet (och tid, uppenbarligen) som utsidan hyser, så borde vi kunna resonera fram många bra metoder hållbara lösningar.

//Johan.
 
Re: Re: Re: vaknat på fel sida?

Tovetjarn; sa:
kolla hur hans påståenden bemöts?

Men avsevärd humor och ironi. I någon mening har jag drivit lite med honom på samma sätt som jag skulle behandla någon som på blodigt allvar hävdade att jorden är platt eller att gud gjorde jorden på sju dagar.

Jag kan hålla med om att det föreligger "reliabilitetsproblem" i många vetenskapliga undersökningar

Självklart, det är därför vi har termen, inte för att du håller med om saken, utan för att kunna diskutera och komma tillrätta med bristande undersökningsmetodik, och när det gäller just fältet resursutnyttjande och ekologiska konsekvensbeskrivningar, är det svårt att göra studier eller modeller som är fruktbara och övertygande eller entydiga. Börjar vi tala om klimatförändringar o s v får vi tusentals variabler att hålla rätt på. Och resultaten kan ofta tolkas åt alla möjliga håll.

Däremot när det gäller att jämföra inverkan av fotgängare och MTB är det en ganska lätt forskningsuppgift. Och resultaten blir entydiga.

Per
 
"Samtliga undersökningar som gjorts är entydiga. Har Nermander svårigheter att läsa innantill? I varje fall kan man konstatera att Nermnader har uppenbara svårigheter att tillgodogöra sig vetenskapliga arbeten?"

Nu ere faktist du som är lite osaklig mr Löwdin. Alla undersökningar är inte helt entydiga och dessutom är "alla" ganska få, samt att flera av dem är gjorda av MTBare och då ligger det nära tillhands att misstänka att det är lite si och så med objektiviteten.

Att bara luta sig tillbaka och på ett fåtal undersökningar och sen hävda sin rätt är att göra det lite väl enkelt för sig i frågan. (Eller SAMS-bubblan som jag kallar den ;-) ).

Stalle
 
Re: Häst

Kung Stalle; sa:
mlindstrom; sa:
Hur menar du? Terrängkörningslagen är inte tillämpningsbar eftersom den behandlar motordrivna fordon.

Är det så... Men visst räknas väl häst med ryttar in under terrängkörningslagen åxå?

Stalle

Hästar räknas in under allemansrätten precis som gående, skidåkrare, cyklister, joggare o.s.v D.v,s allt som inte har en motor räknas in under allemansrätten.
 
Kung Stalles pensum

Kung Stalle; sa:
Nu ere faktist du som är lite osaklig mr Löwdin. Alla undersökningar är inte helt entydiga och dessutom är "alla" ganska få, samt att flera av dem är gjorda av MTBare och då ligger det nära tillhands att misstänka att det är lite si och så med objektiviteten.

Bäste Kung Stalle, jag är alls icke osaklig, den forskning som utförts har visst entydigt visat att cyklar inte gör mer skada än plattfötter. De är ingalunda få arbeten, och har gjorts av alla möjliga och de kan knappast beskyllas för att vara generellt jävade till MTBs förmån. Det råkar bara förhålla sig så att du inte känner till dem.

För din båtnads skull postar jag en bibliografi med MTB-relevanta arbeten. Den är långt ifrån fullständig. Såvitt jag vet har det hittills inte publicerats ett enda arbete som på något sätt visat att MTB är skadligare än plattfötter.

Kung Stalles pensum:

Adelman, B.J.E., Heberlein, T.A. and Bonnickson, T.M. 1982. Social psychological explanations for the persistence of a conflict between paddling canoeists and motorcraft users in the Boundary Waters Canoe Area. Leisure Sciences 5(1): 45-61.
Baker, N. 1990. Mountain Bike Management: A Tale of Three Cities. Western Wildlands 16(3): 36-39.
Bannister, C., Groome, D. and Pawson, G. 1992. The Shared Use Debate: a Discussion on the Joint Use of Canal Towing Paths by Walkers, Anglers and Cyclists. Journal of Environmental Management 34: 149-158.
Bayfield, N.G. 1973. Use and Deterioration of Some Scottish Hill Paths. Journal of Applied Ecology 10: 635-644.
Bayfield, N.G. 1985. Effects of extended use on footpaths in Mountain areas of Britain. Pp 100-111 in Bayfield, N.G. and Barrow, G.C. (Eds.), The Ecological Impacts of Outdoor Recreation on Mountain Areas in Europe and North America. Recreation Ecology Research Group Report No.9.
Bryan, R.B. 1977. The Influence of Soil Properties or Degradation of Mountain Hiking Trails at Groevelsjon. Geografiska Annaler 59: 49-65.
Bryan, H. 1979. Conflict in the Great Outdoors. Social studies No.4, Bureau of Public Administration, University of Alabama.
Butler, R.W. 1974. How to Control 1000 000 Snowmobilers. Canadian Geographical Journal 88(3): 4-13.
Calais, S.S. and Kirkpatrick, J.B. 1986. Impact of Trampling on Natural Ecosystems in the Cradle Mountain-Lake St Clair National Park. Australian Geographer 17: 6-15.
Cessford, G.R. 1995. Off-road Mountain Biking: A profile of riders and their recreation setting and experience preferences. Science & Research Series No.93, Department of Conservation, Wellington.
Chavez, D.J., Winter, P.L. and Baas, J.M. 1993. Recreational Mountain Biking: A Management Perspective. Journal of Parks and Recreation Administration, 11(3): 29-36.
Cole, D.N. 1982. Wilderness campsite effects: effect of amount of use. U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Research Paper INT-284. Intermountain Research Station, 34p.
Cole, D.N. 1985a. Management of Ecological Impacts in Wilderness Areas in the United States." Pp. 138-154 in Bayfield, N.G. and Barrow, G.C. (Eds): The Ecological Impacts of Outdoor Recreation on Mountain Areas in Europe and North America. Recreation Ecology Research Group Report No.9.
Cole, D.N. 1985b. Recreational Trampling Effects on Six Habitat Types in Western Montana. U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Research Paper INT-350. Intermountain Research Station.
Cole, D.N. 1986. Resource impacts caused by recreation, in: The President's Commission on Americans Outdoors: a literature review. Washington, DC. U.S. Government Printing Office: Management 1-12.
Cole, D.N. 1987. Research on Soil and Vegetation in Wilderness: A State-of-Knowledge Review. Proceedings - National Wilderness Research Conference: Issues, State-of-Knowledge, Future Directions. U.S. Department of Agriculture, Forest Service, General Technical Report INT-220: 135-177. Intermountain Research Station.
Cole, D.N. and Bayfield, N.G. 1993. Recreational Trampling of Vegetation: Standard Experimental Proceedures. Biological Conservation 63: 209-215. Cordell, K.H., Bergstrom J.L., Hartmann L.A. and English O.B.U. 1990. An analysis of the Outdoor Recreation and Wilderness Situation in the United States: 1989-2040. U.S. Department of Agriculture, General Technical Report RM-189.
Coughlan, D.P. 1994. Recreation Resource Conflict, Utilistation and Allocation. Unpublished Postgraduate Diploma in Tourism Dissertation. University of Otago, Dunedin, New Zealand.
Dale, D.R. and Weaver, T. 1974. Trampling Effects on Vegetation of the Trail Corridors of North Rocky Mountain Forests. Journal of Applied Ecology 11(2): 761-772.
Devall, W. and Harry, J. 1981. Who hates whom in the great outdoors: The impact of recreational specialisation on technologies of play. Leisure Sciences 4(4): 399-418.
Emanuelsson, U. 1985. Recreation Impact on Mountainous Areas in Northern Sweden. Pp. 63-73 in Bayfield, N.G. and Barrow, G.C. (Eds.): The Ecological Impacts of Outdoor Recreation on Mountain Areas in Europe and North America. Recreation Ecology Research Group, Report No.9.
Gobster, P.H. 1988. Urban Bicycle Trails: Use Patterns and User Preferences. Trends 25(3): 21-25.
Godin, V.B. and Leonard, R.E. 1979. Management Problems in Designated Wilderness Areas. Journal of Soil and Water Conservation 34(3): 141-143.
Gramman, J.H. and Burdge, R. 1981. The effect of recreation goals on conflict perceptions: The case of water skiers and fishermen. Journal of Leisure Research 13(1): 15-27.
Grost, R. 1989. Managing the Mountain Bike. American Forests 95: 50-53, 75-77.
Holmes, D.O. 1979. Experiments on the Effects of Human Urine and Trampling on Subalpine Plants. Pp. 79-88 in Ittner, R., Potter, D.R., Agee, J.K. and Anschell, S. (Eds.), Recreational Impacts on Wildlands Conference, October 27-29, 1978, Seattle, Washington.
Horn, C. 1994. Conflict in Recreation: the Case of Mountain-Bikers and Trampers. Unpublished Masterate thesis, Department of Parks, Recreation and Tourism, Lincoln University, Canterbury, New Zealand.
Jackson, E.L. 1987. Outdoor recreation, participation and views on resource development and preservation. Leisure Sciences 9(4): 235-250.
Jackson, E.L. and Wong, R.A.G. 1982. Perceived conflict between urban cross-country skiers and snowmobilers in Alberta. Journal of Leisure Research 14(1): 47-62.
Jacob, G.R. and Schreyer, R. 1980. Conflict in Outdoor Recreation: A theoretical perspective. Journal of Leisure Research 12(4): 368-380.
Jacoby, J. 1990. Mountain bikes: A new dilemma for wildland recreation managers? Western Wildlands 16: 25-28.
Jenkins, C. 1987. All Terrain (Mountain) Bicycles in New Zealand. A Discussion Paper. Department of Conservation, New Zealand.
Keller, K.J.D. 1990. Mountain Bikes on Public Lands: A Manager's Guide to the State of Practice. Bicycle Federation of America. Washington D.C.
Knopf, R.C., Driver, B.L. and Bassett, J.D. 1973. Motivations for Fishing. Pp. 28-41 in Hendee, J.C. and Schoenfeld, C. (Eds.), Human Dimensions in Wildlife Programs. Wildlife Management Institute.
Knopp, T. and Tyger, J. 1973. A study of conflict in recreational land use: Snowmobiling vs ski-touring. Journal of Leisure Research 11(4): 317-326.
Kuss, F.R. 1983. Hiking Boot Impacts on Woodland Trails. Journal of Soil and Water Conservation 38(2): 119-121.
Kuss, F.R., Graefe, A.R. and Vaske, J.J. 1990. Visitor Impact Management: Volume One - A Review of Research. National Parks and Conservation Association. Washington DC.
Lance, A.N., Baugh, I.D. and Love, J.A. 1989. Continued Footpath Widening in the Cairngorm Mountains, Scotland. Biological Conservation 49: 201-214.
Lucas, R.C. 1964. Wilderness Perception and Use: The Example of the Boundary Waters Canoe Area. Natural Resources Journal 3(3): 394-411.
Lucas, R.C. 1970. User Concepts of Wilderness and their Implications for Resource Management. Pp. 297-303 in Proshansky, H.M., Ittelson, W.H. and Rivlin, L.G. (Eds.), Environmental Psychology. Holf Rhinehart and Winston, New York.
Lucas, R.C. 1980. Use Patterns and Visitor Characteristics, Attitudes and Preferences in Nine Wilderness and Other Roadless Areas. U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Research Paper INT-253. Intermountain Research Station.
Lucas, R.C. 1985. The Management of Recreational Visitors in Wilderness Areas in the United States. Pp. 122-136 in Bayfield, N.G. and Barrow, G.C. (Eds.), The Ecological Impacts of Outdoor Recreation on Mountain Areas in Europe and North America. Recreation Ecology Research Group Report No.9.
Manning, R.E. 1985. Crowding Norms in Backcountry Settings: A Review and Synthesis. Journal of Leisure Research 17(2): 75-89.
Manning, R.E. 1986. Studies in Outdoor Recreation - A Review and Synthesis of the Social Science Literature in Outdoor Recreation. Oregon State University Press 1986.
McQuaid-Cook, J. 1978. Effects of Hikers and Horses on Mountain Trails. Journal of Environmental Management 6: 209-212.
Noe, F.P., Hull, R.B. and Wellman, J.D. 1983. Normative Response and Norm Activation Among ORU users within a Seashore Environment. Leisure Sciences 5(2): 127-142.
Pedersen, H. 1992. Simpsons Gap National Park Bicycle Path: Planning and Construction. Australian Parks and Recreation 28(4): 30-34.
Price, M.F. 1985. A Review of Research into the Impacts of Recreation on Alpine Vegetation in Western North America." Pp. 34-52 in Bayfield, N.G. and Barrow, G.C. (Eds.), The Ecological Impacts of Outdoor Recreation on Mountain Areas in Europe and North America. Recreation Ecology Research Group Report No.9.
Quinn, N.W., Morgan, R.P.C. and Smith, A.J. 1980. Simulation of Soil Erosion Induced by Human Trampling. Journal of Environmental Management 10: 155-165.
Ruff, A.R. and Mellors, O. 1993. The Mountain Bike - the dream machine? Landscape Research 18(3): 104-109.
Seney, J. 1990. Unpublished research report on master's thesis, Department of Plant and Soil Science, Montana State University, Bozeman MT 59717-0312 - cited in Keller (1990), Chavez et al . (1993), and summarised in Wilson and Seney (1994).
Shelby, B. 1980. Contrasting recreational experiences: Motors and oars in the Grand Canyon. Journal of soil and water conservation 85(3) 129-131.
Simmons, D.G. and Cessford, G.R. 1989. The St James Walkway Study. Occasional Paper No.1. Department of Parks, Recreation and Tourism, Lincoln University, Canterbury, New Zealand.
Smith, D.L.O. and Dickson, J.W. 1990. Contributions of Vehicle Weight and Ground Pressure to Soil Compaction. Journal of Agricultural Engineering Research 46: 13-29.
Soane, B.D., Blackwell, P.S., Dickson, J.W. and Painter, D.J. 1981. Compaction by Agricultural Vehicles: A Review of Compaction under Tyres and other Running Gear. Soil and Tillage Research 1: 373-400.
Stankey, G.H. 1973. Visitor Perception of Wilderness Recreation Carrying Capacity. U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Research Paper INT-142. Intermountain Research Station.
Stankey, G.H. 1980. A Comparison of the Carrying Capacity Perceptions Among Visitors to Two Wildernesses. U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Research Paper, INT-242. Intermountain Research Station.
Stankey, G.H. and Manning, R. 1986. Carrying capacity of recreation settings. In: President's Commission on Americans Outdoors: a literature review. Washington DC. U.S Government Printing Office: Management 47-58.
Summer, R.M. 1986. Geomorphic impacts of horse traffic on montane land forms. Journal of Soil and Water Conservation 41(2): 126-128.
Washburne R.F. and Cole, D.N. 1983. Problems and Practices in Wilderness Management: A Survey of Managers. U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Research Paper INT-304. Intermountain Research Station.
Watson, A.E., Williams, D.R. and Daigle, J.J. 1991. Sources of Conflict Between Hikers and Mountain Bike Riders in the Rattlesnake NRA. Journal of Parks and Recreation Administration 9(3): 59-71.
Watson, A.E., Niccolucci, M.J. and Williams, D.R. 1993. Hikers and Recreational Stock Users: Predicting and Managing Recreation Conflicts in Three Wildernesses. U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Research Paper INT-468. Intermountain Research Station.
Watson, A.E., Niccolucci, M.J. and Williams, D.R. 1994. The Nature of Conflict Between Hikers and Recreational Stock Users in the John Muir Wilderness. Journal of Leisure Research 26(4): 373-385.
Weaver, T. and Dale, D. 1978. Trampling Effects of Hikers, Motorcycles and Horses in Meadows and Forests. Journal of Applied Ecology 15: 451-457.
Weaver, T., Dale, D. and Hartley, E. 1979. The Relationship of Trail Condition to Use, Vegetation, User, Slope, Season and Time. Pp. 94-100 in Ittner, R., Potter, D.R., Agee, J.K. and Anschell, S. (Eds.), Recreational Impacts on Wildlands Conference, October 27-28, 1978, Seattle, Washington.
Wilson, J.P. and Seney, J.P. 1994. Erosional Impact of Hikers, Horses, Motorcycles and Off-road Bicycles on Mountain Trails in Montana. Mountain Research and Development 14(1): 77-88.

När du påstår att det är ett outforskat område snackar du, för att tala ren svenska, skit. Nåväl, nu vet du att det ingalunda är ett outforskat område och att det faktiskt finns en omfattande produktion inom det.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rulleputt crescent ltc 700 behöver mer data(info) Mountainbike 4
MTB info före köp Mountainbike 1

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg